Pääkirjoitus: Lisää matkaeuroja – "Tampereelta kahden tunnin matkan säteellä asuu noin 3,5 miljoonaa suomalaista"

Petteri Mäkinen

Petteri Mäkinen

Kotimaanmatkailijat toivat kesällä Tampereen seudulle rahaa lähes 100 miljoonaa euroa, kertoi Visit Tampere viime viikolla. Kesä-elokuussa Tampereen seudulle tehtiin yhteensä yli 800 000 matkaa, mikä on 9 prosenttia koko maan matkoista. Koko Pirkanmaalle tehtyjen matkojen osuus koko maan matkoista oli 13 prosenttia. Aiempaa useampi oli myös valmis suosittelemaan Tamperetta matkailukohteena.

Komealta kuulostavien lukujen taustalla on matkailun tutkimus- ja analysointikeskus TAK:n Suomalaisten kotimaanmatkailu -tutkimus.

Luvut kertovat onnistumista – ja ainakin torjuntavoitoista – vaikeana vuonna. Jättipottina niitä ei kuitenkaan kannata pitää.

Vaikka suomalaisten kesämatkoista liki joka kymmenennen suuntautuminen koronakesänä Tampereelle kuulostaa suurelta osuudelta, olisi kotimaisen matkailun hulluna kesänä voinut olla potentiaalia vieläkin suurempaan. Tampereelta kahden tunnin matkan säteellä asuu noin 3,5 miljoonaa suomalaista. Mikään muu kaupunki Suomessa ei voi nokittaa. Säteen sisällä on pääkaupunkiseudun lisäksi muun muassa Turun, Porin, Seinäjoen, Jyväskylän, Lahden ja Hämeenlinnan kaupunkialueet.

Kesä on kotimaan matkailun supersesonki, mutta kahden tunnin -argumentti toimii erityisen hyvin muina vuodenaikoina. Tampere on vireä kulttuurikeskus, jonka monipuolinen tarjonta on paketoitavissa viikonloppureissuiksi tai muiden lomakausien lyhyemmiksi kaupunkilomiksi. Esimerkiksi kesähitti Särkänniemessä on jo saatu hyviä tuloksia syysloman Karmivan karnevaalin ja loppuvuoden Koiramäen joulun kanssa. Juuri saavutettavuuden tukema ympärivuotisuus on iso mahdollisuus Tampereen matkailulle, vaikka tapahtumilla ja ravintoloilla nyt rajoituksensa onkin.

Hienoja onnistumisia on saatu, mutta potentiaalista olisi lisää otettavaa. Tampereen matkailussa tarvitaan päättäväistä ja kunnianhimoista asennetta, sujuvaa tarinankerrontaa sekä riittävä ja kattava markkinointisuunnitelma nimen omaan koko kahden tunnin alueelle. Matkailun etsikkoaika jatkuu, sillä kotimaanmatkailun buumi kestää varmasti vielä ensi vuodenkin. Vaikutukset olisivat varmasti kauaskantoisemmat. Nyt kannattaa satsata.

Kommentoi