Lukijalta: Keskustan autioittaminen on pitkän jatkumon tulos

Se alkoi pysäköintipaikkojen poistolla kun maanalaisiin parkkihalleihin piti saada asiakkaita.

Ehdotin jo silloin, että pidetään hallit x-määräisen ajan maksuttomina niin, että ihmiset alkavat käyttää niitä ja tottuvat. Uusi asia muuttuisi käytännöksi.

Piipahtamisparkitkin poistettiin! On idiotismia kun ministeritasolla (Ohisalo) viisastelee, että kyllä se luottokortti kulkee taskussa fillarillakin.

Tavaratoimitukset ja isot ostokset ei kulje.

Ei kauppaan - eikä kaupasta pois, kotiin.

Tunnelin piti olla rahasampo, Vaitinaron risteys/tarve/kustannukset piilotettiin. Tämä on Tampere-nimisen sairauden ilmentymä. Loppukustannukset piilotetaan, jotta hanke saadaan läpi. Jälkikäteen sitten lisäillään kuluja.

Kauppa on ollut keskustassa vaikeuksissa siitä asti kun Aleksis Kivenkatu pistettiin poikki.

Länsi on huonoa kauppa-aluetta nyt.

Tavaratalot keskustassa eivät ole itsestäänselvyys vaikka ketjulla menisi hyvin. Anttila jo lähti!

Kun ratikkarakentaminen alkoi, liikenne meni sekaisin lopullisesti. Liikenneratkaisut tehdään täällä poliittisideologisin perustein, ei käyttäjämäärien mukaan.

Tulos on tämä: ratikka palvelee maksimissaan 80 000 asukasta 240 000:sta. 160 000 tamperelaista on nettomaksajia, säästöjen kohteina muissa palveluissa.Tarvitaan vielä naapurikunnat hätiin, auttamaan.

Valinnat näkyvät jo muun muassa teiden kunnossapidossa; pyöräteitä pestään ja kuurataan ensimmäisinä vaikka omilla jaloillaan kulkevia on enemmistö.

Kehitys oli elinkeinotoimistossa tiedossa, että ratikkatyömaa vie yrityksiä keskustasta ja paluu on hidasta, josko ollenkaan.

Samoin on ollut tiedossa, että kävelykatuja kaupungissa on liikaa.

Vuotuinen keskilämpö on +5 astetta. Päivittäinen työhön läpiajoliikenne ahtautuu kapealle kannakselle ja jonka läpiajokaduista osa on vuorollaan tukossa. Hämeenpuiston ruuhkat, työmaat ne.

Kävelykatuja on suhteessa väkimäärään ja maapinta-alaan yksinkertaisesti liikaa. Politiikasta leipänsä tukevasti ansaitsevia asia ei ole kiinnostanut. Rahaa on hölmöilyyn niin, että ranteita pakottaa, esimerkiksi yksi tavara-asema..

Meillä oli muuten joskus kaupunkisuunnittelutoimikunta, jossa edes jotenkin käsiteltiin tulevaisuuden suunnitelmia ennakkoon. Ei niin, että virkamiehet työntävät eteen asiat hyväksyttäväksi.

Nyt kaupunkisuunnittelu on virkamiesten ja rakennusliikkeiden käsissä.

Vastuu tehdystä jää maksajille maksettavaksi?

Kaikki huomio on ollut Areenassa ja Ratikassa. Korjauksia voisi vieläkin tehdä. Riittääkö rohkeus, aika?

Pekka Peltonen Tampere

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut