Kolumni: Ruuhkamaksuja ei tarvita – "Ei siinä olekaan mitään järkeä. Siihen on ideologinen syy."

Veikko Vallin

Autoilijoille suunnitellaan uusia veroja, vaikka autoilu on jo nyt erittäin kallista Suomessa. Pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallitus on kirjannut ohjelmaansa selvityksen taas uudesta maksusta.

Koska pääministeri on sosialidemokraatti ja vaikuttaa myös Tampereen politiikassa, on Tampere mukana juonessa uusimman MAL-sopimuksen kautta. Mikään ei tunnu demareista paremmalta kuin työntää kättä syvemmälle kansalaisten taskuihin.

Uusimmalla verolla on monta nimeä; sitä kutsutaan esimerkiksi tietulliksi, tiemaksuksi ja ruuhkamaksuksi. Käytännössä kyseessä on työssäkäyntivero. Mallia on haettu miljoonakaupungeista maailmalta. Samalla on unohdettu, että Tampere ei ole miljoonakaupunki, eikä sellaiseksi koskaan tule.

Tavallinen työssäkäyvä tamperelainen kysyy, että mitä järkeä on lisätä autoilla liikkuvien verokuormaa entisestään. Ei siinä olekaan mitään järkeä. Siihen on ideologinen syy.

Suomi haluaa olla ”kokoaan suurempi” hiilidioksidipäästöjen vähentäjä, kuten poliitikot julistavat. Samaiset poliitikot unohtavat kertoa, että Suomen päästöt ovat vain noin promillen luokkaa maailman päästöistä. Niillä ei ole vaikutusta maailman ilmastoon.

Kyseessä on moraaliposeeraus, jonka kansa maksaa. Kansankielellä tämä on viherpiiperrystä.

M itä järkeä on lisätä autoilla liikkuvien verokuormaa entisestään ?

Vain Kiinan, Intian, Venäjän ja Yhdysvaltojen co2-päästöjen leikkauksilla olisi vaikutusta.

Jos kyseinen vero otettaisiin käyttöön, tietäisi se jopa 100 euron lisäkustannusta autoilijoille kuukaudessa. Yritetäänkö uudella autoiluverolla pakottaa ihmiset käyttämään hidasta ja kankeaa ratikkaa?

Pormestari Lauri Lylyn (sd.) johdolla harjoitettu kaupunkisuunnittelu on heikentänyt keskustan vetovoimaa. Pysäköinnistä on tehty koko ajan kalliimpaa. Keskustan teitä on suljettu autoilta, ja koko ajan yritetään sulkea lisää.

Pyöräilyä ja kävelyä painotetaan katusuunnittelussa, vaikka Tampereella on jo kauan pystynyt pyöräilemään ja kävelemään joka paikkaan.

Ruuhkamaksut ja muu liikennesuunnittelu nousee kuntavaaliteemaksi Tampereella. Nähtäväksi jää, kuinka moni ehdokas uskaltaa kertoa kantansa äänestäjille.

Kirjoittaja on tamperelainen kansanedustaja (ps.) ja kaupunginvaltuutettu.

M itä järkeä on lisätä autoilla liikkuvien verokuormaa entisestään ?

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut