Lukijalta: Tampereelle saatava pyöräilykulttuuria – "Näin eläkeläisenäkin saa olla silmät selässä ja jatkuvassa valmiudessa säntäämään pakoon vauhdilla lähestyvää kaksipyöräistä"

Lukijalta

Tapani Telenius kiinnitti tärkeässä Tamperelaisen Lukijalta-kirjoituksessaan 5. syyskuuta huomiota pyöräilyä koskeviin ongelmiin Tampereella.

Pyöräilyn lisääntyminen ja erityisesti sähköpotkulautojen ilmaantuminen samoille väylille on alkanut aiheuttaa kasvavaa ärtymystä kaikkien kaupunkitilan käyttäjien keskuudessa.

On totta, että pyöräily jalkakäytävillä näyttää olevan aivan normaali käytäntö aivan asiallisesti varustautuneidenkin pyöräilijöiden keskuudessa. Nyt kun joukkoon ovat tulleet sähkökäyttöiset potkulaudat, on meno toden totta mennyt vaarallisen holtittomaksi; vaaratilanteet jalkakäytävillä ovat arkea.

Näin eläkeläisenäkin saa olla silmät selässä ja jatkuvassa valmiudessa säntäämään pakoon vauhdilla lähestyvää kaksipyöräistä.

Tämä on hyvin valitettavaa, koska juuri pyöräily on mitä parhain tapa liikkua kaupunkialueella. Myös sähkökäyttöiset potkulaudat ovat parhaimmillaan oivallinen lisä pienen kokonsa ja helpon käytettävyytensä ansiosta kaupunkiliikenteeseen. Väylät, joilla näillä kuljetaan tuntuu vain olevan se ongelman ydin.

Aikanaan, kun kaksipyöräisillä liikuttiin vähäisemmässä määrin ja vauhti sekä tehot olivat maltillisempia, keksittiin termi kevyt liikenne. Sille liikenteelle varattiin sitten omat, usein yhdistetyt väylät omine liikennemerkkeineen. Ei ollut vielä puhetta pyöräilykulttuurista ja harva oli vieraillut Kööpenhaminassa tai Amsterdamissa, joissa näitä asioita on mietitty ja suunniteltu jo pidemmän aikaa.

Näin eläkeläisenäkin saa olla silmät selässä ja jatkuvassa valmiudessa säntäämään pakoon vauhdilla lähestyvää kaksipyöräistä.

Erityisesti Tampereen keskustan alueella pyöräilevänä olen itse joutunut huomaamaan, että sekavan merkitsemisen johdosta on hyvin vaikea hahmottaa, mikä pätkä jalkakäytävää on yhdistetty jalankulku- ja pyörätie ja loppuuko se seuraavassa risteyksessä vai mahdollisesti siirtyy kadun toiselle puolelle.

Myös uusien pyöräväylien suunnittelussa tuntuu olevan ongelmia; kokonaisnäkemystä selvästi uupuu ja pyörille varattuja ilmaantuu lyhyinä pätkinä joidenkin tiehen liittyvän projektin yhteydessä. Näistä pätkistä on kuitenkin hyvin vaikeaa hahmottaa järkevää ajoreittiä keskustan alueella.

Lisääntyvä pyöräily jalkakäytävillä aiheuttaa ymmärrettävästi pahantuulisuutta jalankulkijoissa. Vaihtoehto, eli pyöräily ajoradan reunassa tuntuu taas herättävän osassa autoilijoita agressiivisia reaktioita ja hyvin läheltä ohittamisia.

Kaksipyöräisillä liikkumiseen tarvittaisiin kipeästi selkeät säännöt ja niitä pitäisi myös kyetä valvomaan. Kuitenkin pyöräilykulttuurin syntyminen Tampereellekin olisi ensiarvoisen tärkeää kaikkien tienkäyttäjien kannalta.

Näille kapean kannaksenkin väylille saadaan kaikki kulkijat mahtumaan, kunhan saadaan kunnon suunnitelma ja siihen toteutus.

Pekka Alho

pyöräilevä eläkeläinen

Tampereen keskusta

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.