Kolumni: Oppivelvollisuus ja ”mattinykäset” – "Matti oli omapäinen tarkkisoppilas, jolle koulu ei maistunut"

Jukka Gustafsson

Oppivelvollisuuden laajentaminen ja nivelvaiheen uudistaminen on loppusuoralla. Hallituksen esitystä oppivelvollisuusiän korottamisesta 18 ikävuoteen ja toisen asteen koulutuksen maksuttomuudesta odotetaan eduskunnalle lähiviikkoina.

Tällä hetkellä noin 16 prosenttia ikäluokasta (yli 10 000 nuorta) jää ilman toisen asteen tutkintoa joka vuosi. Näiden nuorten työllisyysaste on noin 40 prosenttia. Tutkinnon suorittaneilla työllisyysaste on 70-80 prosenttia.

Kysymys ei ole prosenteista vaan nuoren asemasta yhteiskunnassa, valmiudesta olla yhteiskunnan täysivaltainen jäsen ja saada töitä.

Tuoreen opetushallituksen tutkimuksen mukaan yläasteella on 4 000 nuorta, jotka ovat löyhästi koulutyössä mukana. Heillä on paljon poissaoloja, lintsaamista ynnä muuta. Suuret haasteet koskevat koko koulutusjärjestelmää, sisältöjä, toimintakulttuuria, perheiden ja vanhempienkin vastuuta.

Uudistuksen myötä perusopetuksen järjestäjällä on velvollisuus ohjata ja valvoa oppivelvollisen hakeutumista perusopetuksen jälkeiseen koulutukseen.

Perusopetuksen järjestäjän ohjaus- ja valvontavastuu jatkuu siihen saakka, kunnes oppivelvollinen on aloittanut opinnot toisessa oppilaitoksessa. Tämän jälkeen ohjaus- ja valvontavastuu siirtyy toisen asteen koulutuksen järjestäjälle.

Matti oli omapäinen tarkkisoppilas, jolle koulu ei maistunut.

Ohjaus- ja valvontavastuu on rakennettu ”saattaen vaihtaen” -periaatteella. Myös kunnan pitää ottaa koppi kaikista alle 18-vuotiaista, jotka eivät ole koulussa. Kysymys on siitä, ettei 16–17-vuotias lapsi/nuori putoaisi tukiverkoston ulkopuolelle.

Kuuntelin radiosta Kiveen hakatut -ohjelman toimittajien Jouko Vuolteen ja Arto Terosen haastattelua. He ovat tehneet kirjan mäkihyppääjä Matti Nykäsestä. Matti oli omapäinen tarkkisoppilas, jolle koulu ei maistunut. Kaikkia keinoja käytettiin, mutta koulussa päädyttiin siihen, että Matti sai suunnilleen halutessaan lähteä kesken koulupäivän Jyväskylän hyppyrimäkeen...

Näitä ”matteja” on paljon nykyäänkin. Eli välttämätön oppivelvollisuusiän laajentaminen ei yksinään lasten ja nuorten ongelmia ratkaise, viime kädessä sen tekevät lasten opettajat, vanhemmat ja muut läheiset. Yhteistyössä.

kirjoittaja on tamperelainen kansanedustaja ja kaupungivaltuutettu (sd.)

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.