Lukijalta: Miksei Hämeenkatu ole vielä valmis? – "Nyt keskusta on pilalla, ihmiset karttavat sitä ja liikkeet pakenevat Hämeenkadulta"

Vastuullisissa rakennustöissä haitat ympäristölle pyritään minimoimaan. Tämä on erityisen tärkeää silloin, kun haitat ympäristölle ovat hyvin merkittävät.

Tampereen raitiotietä alettiin rakentaa keväällä 2017 ja silloin Hämeenkatu revittiin auki. Katu on edelleen rakennustyön viimeisenä osana töiden kohteena telineiden eristämä. En ole nähnyt aikoihin, että Hämeenkaudulla tehtäisiin töitä. Tuntuu kuin se olisi jätetty muistomerkiksi ratikkatöiden suuruudesta.

Hämeenkatu on Tampereen sydän. Se houkuttelee ihmiset kaupungin keskustaan. Se on elintila, jossa viihdytään. Nyt keskusta on pilalla, ihmiset karttavat sitä ja liikkeet pakenevat Hämeenkadulta. Töiden pituuden aiheuttama haitta on merkittävä.

Kun katson muualla ratioväyläverkoston rakentamista, minun on vaikea ymmärtää, miten yhden kilometrin pätkän rakentaminen voi kestää kauemmin kuin 4 kuukautta. Nyt siis rakentaminen kestää neljä vuotta. Hämeensillan kohdalla pitempi rakennusaika on puolustettavissa.

Hankkeen tärkeys ei oikeuta ylimielisyyteen ja välinpitämättömyyteen asukkaiden ja kulttuurimiljöön suhteen. Kaupungin tarkastustoimen olisi syytä selvittää, miksi Hämeenkadun rakentaminen kestää neljä vuotta ja mitkä ovat pitkän rakennusajan taloudelliset vahingot.

Kimmo Sasi

keskustan asukas

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu