Kolumni: Autoilun verotukseen on saatava järkeä – "Hulluimpia ehdotuksia ovat ruuhkamaksut"

Veikko Vallin

Suomi on yksi maailman eniten autoilua verottavia maita. Korkeita autoiluveroja perustellaan muun muassa ilmastonmuutoksen torjunnalla, vaikka todellisuudessa meidän autoiluveroillamme ei ole mitään vaikutusta globaaliin ilmastoon. Ilmastonmuutosta käytetään siis tekosyynä korkeisiin polttoaineveroihin.

Suurimman osan maailman CO2-päästöistä aiheuttavat maat, kuten Kiina, Intia ja Yhdysvallat, verottavat autoilua paljon kevyemmin kuin Suomi. Myöskin Euroopassa lähes kaikki maat verottavat autoilua Suomea kevyemmin.

Kummallisinta on, että Suomi verottaa kovalla kädellä sekä auton hankintaa että auton käyttöä. Näin tapahtuu vain harvoissa Euroopan maissa.

Autoilun verotus on erityisen epäoikeudenmukaista pienituloisia ihmisiä kohtaan, koska autoiluverot ovat tasaveroja.

Esimerkiksi vanhasta pakettiautosta joutuu maksamaan yli 600 euroa vuodessa perus- ja käyttövoimaveroa. Sen lisäksi veroja on polttoaineissa, varaosissa ja huolloissa.

Suurin osa kotitalouksista tarvitsee autoa päivittäiseen liikkumiseen työn, lasten koulujen ja perheen harrastusten välillä. Liikuntarajoitteisille ja ikäihmisille henkilöauto on lähes korvaamaton väline sujuvaan liikkumiseen. Omalla autolla liikkuminen on käytännöllistä ja säästää aikaa. Siksi henkilöautojen määrä on edelleen kasvussa Suomessa. Ammattiautoilijat ovat jo nyt Suomessa ahtaalla korkean dieselin hinnan takia.

Hulluimpia ehdotuksia ovat ruuhkamaksut.

Koko ajan kalliimmaksi käyvät kuljetuskustannukset siirtyvät tuotteiden hintoihin. Suomesta tulee entistä kalliimpi maa asua.

Hulluimpia ehdotuksia autoiluveroiksi ovat ruuhkamaksut, joita Tamperekin on pormestari Lauri Lylyn (sd.) johdolla ollut pohjustamassa.

Mitään faktoihin perustuvia syitä Suomen korkeille autoilun veroille ei ole olemassa. Järkevintä talouspolitiikkaa olisi alentaa autoilun verotusta esimerkiksi Viron tasolle.

Lopuksi voi todeta, että näin korona-aikana oma auto on ollut merkittävästi turvallisempi väline liikkua kuin esimerkiksi bussi tai juna. Poliitikkojen pitäisi alkaa suosia oman auton käyttäjiä päätöksenteossaan.

Kirjoittaja on tamperelainen kansanedustaja ja kaupunginvaltuutettu (ps.).

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu