Kolumni: Tampereen tarinaa kerrotaan itse kokemalla – "Särkänniemen hevoset jaloittelevat sopivasti samaan aikaan paikalle ja ihmisiä pulikoi vedessä"

Anna-Kaisa Heinämäki

Tämä on kotimaisen matkailun kesä. Omassa sosiaalisen median kuplassani kaikki tuntuvat suunnanneen Itä-Suomeen, pisimmälle menneet Lapin luontoon. Meidän perheemme kesäretki oli sekoitus luontomatkailua ja kesäkaupunkeihin tutustumista.

Matkan varrelle kuului muutama tunnettu nähtävyys, mutta reissun ainutlaatuiset piirteet muodostuivat pienemmistä yksityiskohdista.

Tässä muutama esimerkki.

Lapseni vastustivat ankarasti käyntiä itäsuomalaisessa vanhassa pappilassa. Paikalla syöty hampurilainen oli lopulta kuulemma kaikkien aikojen paras. Savonlinnassa etsimme jalkapallokenttää jossa pelailla.

Jalkapallokentille opastaminen ei ole kaupungin puhelinvaihteen ydintehtäviä, mutta mieheni sai ensiluokkaista palvelua tiedustellessaan numerosta lähintä pelikenttää.

Pienen kylän kahvilassa sain niin herkullisia korvapuusteja, että kokemuksesta kestää tovin toipua. Kanoottivuokrauksemme ja majoitusvaraukset tapahtuivat kätevästi digitaalisesti. Telttailualueet olivat siistejä. Onnistuneen kesäreissun resepti onkin mielestäni mieleenpainuvat makuelämykset, asioinnin helppous ja palvelun ystävällisyys.

Kokemukset ovat olennaisia jatkuvuuden kannalta.

Tampereen matkailun panostukset ovat olleet nyt kotimaisten matkailijoiden houkuttelussa. Kesän jälkeen Tampereen poikkeuksellista matkailukesää arvioidaan erilaisten tilastojen valossa.

Jatkuvuuden kannalta olennaista on myös se, mitä kokemuksia tilastojen taakse kätkeytyy. Minkälaiset mikrohetket, tunnelmat ja maut jäivät Tampereesta mieleen? Henkilökunnan ja yrittäjien harteilla on iso vastuu.

Nämä kokemukset jatkavat elämäänsä sosiaalisen median kirjoituksina ja arvosteluina. Kirjoitan tätä kolumnia kotirannallani. Kuuntelen sivusilmällä tilannetta, jossa Tampereella vieraileva perhe ilahtuu paikallisen kioskin vegaanisesta jäätelöstä ja mustikkapiirakasta huikeilla Näsijärvinäkymillä.

Särkänniemen hevoset jaloittelevat sopivasti samaan aikaan paikalle ja ihmisiä pulikoi vedessä. Kokemus tallentuu puhelimen kameralle ja todennäköisesti sosiaalisen mediaan lukuisten ihmisten katsottavaksi.

Tarina tuostakin kokemuksesta on ihan parasta Tampereen matkailumainontaa.

Kirjoittaja on Tampereen kilpailukykyjohtaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu