Kolumni: Parempaa palvelua

Akira Ropo

Kun ulkomaanpuhelut vapautuivat kilpailulle 1990-luvulla, myin työssäni hetken aikaa edullisempia ratkaisuja yrityksille. Vaikka tarjolla oli hurjiakin alennuksia, asiakkaita oli vaikeaa saada vaihtamaan totuttua 990-alkuista suuntanumeroa. Kommentoitiin, ettei ole mitään syytä vaihtaa operaattoria, koska olemassa oleva tuote oli kunnossa.

Hämmentävää oli, ettei edes vaadittu muutoksia tutulta palveluntarjoajalta. Kilpailun vapautuminen antaisi hyvän syyn kysyä uutta tarjousta.

Vielä parempi olisi, jos yritys tekisi kädenojennuksen kanta-asiakkailleen palkiten heidät pitkäaikaisesta asiakassuhteesta ehdottamalla edullisempia hintoja tai monipuolisempaa palvelupakettia.

Latasin puhelimeeni Tankille-sovelluksen jo useita kuukausia sitten. En vain ole muistanut käyttää sitä. Kun tuli puhetta bensan hintojen alenemisesta, huomasin, että kyseessä on näppärä appi, jonka avulla oli helppo löytää lähellä oleva huoltoasema, joka tarjosi vielä säästöäkin.

Mitä tapahtuisi, jos isompi joukko asiakkaita alkaisi käyttää tätä? Uskoisin sen vaikuttavan positiivisesti hintakilpailuun ja yritykset joutuisivat miettimään kokonaisvaltaisemmin palvelukonseptejaan.

Tämän kesän rajoitteet pakottavat yritykset miettimään palvelujaan uudella tavalla.

Kilpailun vapautuminen antaisi hyvän syyn kysyä uutta tarjousta.

Ravintola-alalla monille on uutta se, että asiakkaille tulee tehdä mahdolliseksi saada terassille juomat ja syömiset pöytiin tarjoiltuina.

Itse valitsisin tarjolla olevista vaihtoehdoista normaalioloissakin juuri sen, missä palvellaan pöytiin asti. Iloisella mielellä pöydissä kiertävä tarjoilija luo positiivisen ilmeen koko yritykselle.

Hyvää palvelua saadessani annan siitä mielelläni positiivista palautetta ja jaan kokemuksia somessa. Positiivinen palaute motivoi niin henkilökuntaa kuin omistajiakin. Sen avulla saattaa syntyä myös uusia palvelukonsepteja.

Mitä enemmän käytät palveluita ja annat rakentavaa palautetta, sitä enemmän se alkaa vaikuttaa myös muiden ostokäyttäytymiseen.

Kirjoittaja on Tampereen kauppakamarin yhteyspäällikkö.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu