Kolumni: Digistä vauhtia Tampereen seudun matkailun elpymiseen – "Seuraavina vuosina matkailussa nojataan kotimaiseen kysyntään"

Noora Heino

Koronavirusepidemialla on merkittävät vaikutukset Suomen ja Tampereen matkailu- ja kongressiteollisuuteen. Matkatulon arvioidaan pienevän pahimmillaan jopa 70 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna, jos epidemian vaikutukset ulottuvat vuoden loppuun asti.

Rahassa tämän on arvioitu tarkoittavan 10 miljardin euron menetystä koko Suomelle. Tampereen elinkeinoelämälle se tarkoittaa 500 miljoonan euron menetystä, jos huomioidaan välittömät ja välilliset tulovaikutukset. Tappiot ovat merkittäviä, mutta tärkeämpää onkin kysyä, miten tästä selvitään? Ja uskovatko kuluttajat tulevaisuuteen?

Matkailu- ja tapahtumateollisuuden yrityksille ja yhteisöille huhtikuussa suunnatussa kyselyssämme 47 prosenttia arvioi selviävänsä jopa yli 6 kuukautta. Kyselystä kävi myös ilmi, että yritykset ovat kiinnostuneita kehittämään liiketoimintaansa.

Yritykset ovat alkaneet jo luoda uusia verkkokauppoja ja kehittäneet tuotteita palvelemaan epidemian jälkeistä aikaa. Tämä ei kuitenkaan riitä, vaan tarvitaan virtuaalitodellisuutta ja lisättyä todellisuutta. Näillä lääkkeillä Tampere pysyy kehityksessä mukana, kun se yhdistetään rohkeaan ja luovaan yhteismarkkinointiin eikä kuluttajien usko tulevaisuuteen horju.

Tampereella on ollut vahva asema kotimaan suosituimpana matkailukaupunkina vuodesta toiseen. Useimmilla aloilla kotimaisuus luo pohjan menestymiselle, niin myös Tampereen matkailuteollisuudelle. Seuraavina vuosina matkailussa nojataan kotimaiseen kysyntään, koska epidemia etenee eri tahtia maailmassa.

Tämä vaikuttaa kuluttajien matkustushalukkuuteen, ja tällä hetkellä vaikutuksien arvioidaan ulottuvan vuoteen 2023. Liikematkustus ja kotimaan matkailu voimistuvat ensimmäisenä kun epidemia alkaa laantua, jolloin painopisteet siirtyvät myös Visit Tampereen toiminnassa. Emme unohda kansainvälisyyttä, mutta panostamme kotimaahan aiempaa enemmän.

Maailma ja kuluttajat muuttuvat ympärillämme.

Maailma ja kuluttajat muuttuvat ympärillämme. Haistellaan hiljaisia signaaleja epidemian aikana, kehitetään toimintaamme ja otetaan hyöty irti kotimaan markkinoista.

kirjoittaja on Visit Tampereen kumppanuuksista ja markkinoinnista vastaava johtaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.