Lukijalta: Pinninkadun suunnitelmat jäihin toriparkkiin asti – "Torikauppiaitten tavoite on saada säilyttää kaikki Tammelantorin laidalla olevat parkkipaikat, tai jopa lisätä niitä"

Mauno Laihonen ei halua, että yksikään parkkipaikka poistuu Tammelantorin liepeiltä. Joonas Alanne/Tamperelaisen arkisto

Tampereen kaupungin nettisivuilla on tarkasteltavissa muutettu Pinninkadun katusuunnitelmaehdotus.

Sen mukaisesti vanhempi erikoissuunnittelija Mikko Kielo kertoo Aamulehdessäkin (4.4.20), miten Tammelantorin laidalta poistuu ”vain” 22 parkkipaikkaa. Kielo viittaa kompromissiin Tampereen pyöräilijöiden kanssa, jonka mukaan erillistä kaksisuuntaista pyörätietä ei tarvitse rakentaa ja näin ollen säästytään tästä lukuisempien parkkipaikkojen menettämiseltä.

Erikoissuunnittelija Kielo unohtaa mainita, että tuhansia Tammelantorin asiakkaita edustava Tampereen Torikauppiasyhdistys ry. ei tätä uuttakaan suunnitelmaa hyväksy. Torikauppiaitten tavoite on saada säilyttää kaikki Tammelantorin laidalla olevat parkkipaikat, tai jopa lisätä niitä.

Tammelantorin ruuhka-aikoihin vaikuttavia parkkipaikkoja poistettiin muutama vuosi sitten lähes sata Peltokadun uudelleen rakentamisen seurauksena. Lisäksi torikauppiailta poistettiin Pinninkatu 36 kohdalla oleva torivaunujen säilytyspaikka, joka toimi myös kauppiaitten työautojen päiväparkkina.

Näin menetettiin jälleen 18 paikkaa, kun tontti vuokrattiin lähialueiden rakennusyhtiöille. Nämä vähennykset näkyivät selvästi tärkeiden kesäajan ruuhkahuippujen leikkautuessa pois torimyynnistä.

Kesäaikaan, varsinkin loppuviikon päivinä, toriasiakkaat ajavat kierroksen, kaksikin, pitkinä autojonoina toria ympäri etsiessään parkkipaikkoja. Kun paikkaa ei löydy, moni suuntaa ilmaisille parkkipaikoille ja tavaratalo-ostoksille.

Kielo toteaa, että torin reunaan Pinninkadulle jäävät yhdeksän paikkaa on tarkoitettu ensisijaisesti toriväelle. Torin seutuville pyrkii pysähtymään aamupäivän aikana satoja autoja, jolloin jonottamiseen menee liikaa aikaa. Samoista parkkipaikoista kisaavat myös noin 25 kivijalkaliikepaikkojen asiakkaat torille rajoittuvilla kaduilla, Kyllikinkadulla, Pinninkadulla ja Ilmarinkadulla.

Kaikki nämä parkkipaikkojen vähennykset johtunevat Tammelan viherrakenneselvityksestä. Puita pitää saada kasvamaan yhdelle Tammelan vilkkaimmista sivukaduista, vaikka tilat eivät muutenkaan riitä palvelemaan vilkasta toriliikennettä ja toimivia liikepaikkoja.

Varsin erikoiselta näyttää katusuunnittelijoiden toiminta myös tällaisena aikana, jolloin niin yritykset kuin kaupunkikin taistelevat olemassaolostaan ja selviytymisestään. Kadunrakennuksen puolen miljoonan harrastelu viherrakennesuunnitelmineen ei nyt oikein avaudu veronmaksajille eikä asiasta kärsimään joutuville yrittäjille.

Torikauppiaat uusivat ehdotuksensa: Pinninkadun rakentaminen tulee lykätä, kunnes tiedetään toriparkin kohtalo sekä pakollisena edessä oleva torin pintasuunnitelma. Vetoamme yhdyskuntalautakunnan jäseniin, että he keskeyttäisivät tämän suunnitelman ennenaikaisena ja keskeneräisenä. Koko torialue sitä reunustavine katuineen on saatava kokonaisuutena tähän suunnitelmaan.

Tampereen Torikauppiasyhdistys ry. tulee jättämään muistutuksen yhdyskuntalautakunnalle tästä suunnitelmasta ja toivoo kaikkien toriin rajoittuvien taloyhtiöitten, joiden kivijalassa seisoo liikepaikka, tekevän samoin.

Mauno Laihonen

Tampereen Torikauppiasyhdistys ry.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu