Tampereen kaupunki on nyt suunnittelemassa Paasikiventien ja Tampellan tunnelin ruuhkahuippujen poistamista rakentamalla Paasikiven läntisen tieväylän kolmikaistaiseksi.
Uusi kaista alkaisi nykyiseltä uittotunnelilta länteen Vaitinaron risteykseen ja siitä edelleen Lielahden kauppakeskukseen Engvistinkadulle asti.
Tämä varmasti helpottaisi oleellisesti nykytilannetta, kun ruuhka-aikaan autot voisivat seisoa Vaitinaron risteyksessä odottaen liikennevalojen vaihtumista nykyisten kahden kaistan sijaan jo tuolla uudella kolmannellakin kaistalla.
Varmaan nykyiset liikennesuunnittelijatkin kuitenkin ymmärtävät, että Vaitinaron risteyksen ongelma ei suinkaan ole kaistojen lukumäärä, vaan risteyksen liikennevirran vähän väliä pysäyttävät liikennevalot.
Paasikiventien kolmatta kaistaa suunniteltiin rakennettavaksi jo vuonna 2005, mutta valitettavasti ei tarvittavaa päätöskykyä eikä rahoitusta tällöin vielä löytynyt.
Kolmas kaista Enqvistinkadulle tulisi rakentaa ohittaen Vaitinaron liikennevalot. Joka tapauksessa noin 30 prosenttia autoista on kuitenkin risteyksessä matkalla koteihinsa nopeasti kasvaviin Lielahden, Lentävänniemen tai Siivikkalan kaupunginosiin sekä myös ostoksille paikalliseen kauppakeskukseen.
Ensi alkuun voitaisiin nyt vaikka heti helpottaa bussien poistumista Vaitinaron pysäkiltä laskemalla Vaasantien alun nopeusrajoitusta siten, että busseilla olisi etuajo-oikeus siirtyä tuolta pysäkiltä nykyistä sujuvammin Vaasantien liikennevirtaan.
Julkisista kaavaehdotuksista ei nyt oikein selviä, onko tuleva Paasikiventien kolmas kaista tarkoitus rakentaa niin, että se ohittaisi nykyiset Vaitinaron liittymän liikennevalot vai ei.
Toivotaan kuitenkin niin, että risteyksen nykyinen Lielahteen suuntautuva liikennevirta ohjattaisiin jatkossa liikennevalot ohittaen suoraan Engvistinkadulle. Se poistaisi näin tehokkaasti nuo tänä päivänä jatkuvasti iltapäiväruhkia aiheuttavat liikennekatkokset tunnelista ja Paasikiven länsiväylältä.
Pekka Haikkala
Siivikkala