Tampereen väestökehityksen suunta on tilastojen mukaan yli 65-vuotiaiden osalta koko ajan nouseva. Piakkoin osuus on jo 25 prosenttia asukkaista.
Kuitenkin kaupunkia rakennetaan koko ajan aivan muiden ikäluokkien ehdoilla.
Autolla liikkumista rajoitetaan ja vaikeutetaan sekä tehdään se pysäköintimaksujen muodossa niin kalliiksi, että henkilöautolla ei kaupunkiin ole asiaa. Laitakaupungin marketit tarjoavat ilmaiset parkkihallit. Miksi tulisimme enää keskustaan?
Kaupungin keskusta on kuulemma siirtymässä Ratinaan, joten kauppakeskuksen, ratikan tulon ja Kansiareenan myötä esimerkiksi bussiliikennettä ollaan voimakkaasti siirtämässä Kalevantie–Ratina-akselille. Unohtuiko jo tässä rytäkässä Hämeenkadun bulevardi? Autioksi jäävä älytön ratkaisu liikenteellisesti haastavassa kaupungissa, jonka koski halkaisee.
Rautatieasemalle kulkeville pysäkit tulevat kuulemma Attilan kiinteistön eteen Tammelan puistokadulle idästäpäin tuleville busseille tai vaihtoehtoisesti voi hypätä ratikkaan ja ajaa yhden pysäkinvälin.
Kaikki mitä tässä kaupungissa oli hyvää, toimivaa ja kaunista halutaan tuhota väkipakolla.
Tiedoksi kaikille urbaaneille ja muille junantuomille: me emme tule käyttämään ratikkaa, Ratinan kauppakeskusta, Rantatunnelia, kasinoa, Kansiareenaa, pysäköintihalleja emmekä Hämeenkadun bulevardeja.
Me pysymme kotonamme, käymme lähimarketissa ostoksilla ja poistumme vähitellen katoavana kansanperinteenä.
Merja Markkula