Lukijalta: Nyt on aika siirtyä sanoista tekoihin raidehankkeissa

Lukijalta

Keskustelu suurten ratahankkeiden ympärillä on pyörinyt hankeyhtiöiden ja EU-rahoituksen ympärillä. Nyt on aika siirtyä sanoista tekoihin raidehankkeiden osalta.

Hankeyhtiöihin liittyen vastuiden jakaminen kuntien ja valtion kesken on saanut keskustelussa ison roolin. Jopa siihen pisteeseen, että ennen EU-rahoitushakemuksen jättämistä olisi oltava varmuus kahden hankeyhtiön perustamisesta. Se, onko hankeyhtiöt perustettu vai ei, ei ole merkityksellistä tässä vaiheessa haun onnistumisen kannalta. Komission kriteerinä on ainoastaan hankkeiden hakukelpoisuus.

Selvää on, että hankeyhtiöiden rooli pitää kirkastaa, onko se vain rahoitus vai myös suunnittelu. Roolin selkeyttäminen ehditään tekemään kevään aikana.

Kansallisten vastuiden jakamisesta on oltava selvyys kesäkuussa 2020, kun komissio allekirjoituttaa rahoitussopimukset menestyneiden hakemusten osalta. Mikäli Suomesta ei sitten löytyisi allekirjoittajaa, sopimusta ei luonnollisestikaan syntyisi. Se rahoitusosuus, joka olisi korvamerkattu sopimukseen, palautuisi seuraavaan hakuun, johon kaikki jäsenvaltiot voivat osallistua.

EU-rahoituksen puute ei kaada hankkeita, mutta nyt saatavilla oleva summat eivät ole pieniä. Vuosien 2021–2027 rahoituskausi tuo jäsenmaille jaettavaksi paljon suuremman potin kuin mistä nyt auki olevassa haussa on kyse. Jos Suomi aikoo hyötyä näistä hauista, valmistelua tulisi edistää voimallisesti nyt, niin että valmius hakea EU-rahoitusta hankkeille on olemassa vuoden 2021 alkuun.

Jos tulevaisuudessa aiotaan hakea tukea yksityiskohtaisemmalle suunnittelulle tai rakentamiselle, pitäisi alustavat suunnitelmat olla jo kehitteillä.

Keskustelussa on myös lähes kokonaan hämärtynyt logiikka, jonka avulla useat jäsenvaltiot ovat maksimoineet omaa EU-rahoituksen saantoa. Ensin jäsenvaltio hakee ”pään avaavan” pienemmän summan investoinnin suunnittelemiseksi.

Tämän jälkeen, kun jalka on saatu oven väliin, jäsenvaltio on etulyöntiasemassa hakemaan suurempia rahoitusmääriä. Rahoituskauden vaihtuessa tätä taktiikkaa on entistä perustellumpaa hyödyntää.

Suomi on EU-tason lainsäädännön kautta sitoutunut kehittämään EU:n sisämarkkinoihin kuuluvaa väyläinfrastruktuuria vuoteen 2030 mennessä. Tähän mennessä tehdyillä toimilla jäädään kauas tavoitteista.

Vuosi 2030 tulee nopeasti myös Suomen ilmastotavoitteiden kannalta. Suuret ratahankkeet kytkeytyvät osaksi Suomen hiilineutraaliustavoitetta, siksi niillä on kiire.

Päivi Wood

Johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija

Keskuskauppakamari

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Syyte: Pariskunta toi Espanjasta Suomeen kymmenittäin sairaita koiria ja myi niitä korkealla hinnalla – Syyttäjä vaatii vankeusrangaistuksia
  2. Lautakunta hyväksyi muutokset – näin Nysse-vuoroja karsitaan
  3. Särkänniemi julkisti avauspäivänsä – sisään pääsee vain rajattu määrä asiakkaita kerrallaan
  4. Ylinopeus Kangasalla aloitti tapahtumasarjan, jonka seurauksena 1970-luvulla syntynyt mies vangittiin – Nyt miestä epäillään yhteensä kuudesta rikoksesta
  5. 25 lammasta hoitaa tamperelaisia arvoniittyjä tänä kesänä
  6. Tampereen lasten ja nuorten sairaalan potilaat saivat sähkökäyttöiset leikkiautot – Kulkupeleillä on kilpailukykyinen huippunopeuskin
  7. Tamperelaislähtöinen twerk-tähti teki uuden aluevaltauksen – tältä näyttää Tinzen musiikkivideo
  8. Nyt alkoi uintikesä! – Tampereen uimavesien lämpötiloja sekä levätietoja voi seurata karttapalvelun avulla
  9. Palkittu tamperelainen matematiikanopettaja: "Matematiikasta voi löytää onnistumisen kokemuksia taitotasosta huolimatta"
  10. Pohjois-Hervantaan rakennetaan uutta asumista
  11. Nyt on luvassa kesäterassi myös koirakavereille – G Livelab Tampere avaa kesäkautensa maanantaina
  12. Koronapysähdys oli Astorille peiliinkatsomisen paikka – nyt ravintolasta on puhallettu pölyjä pois
  13. Kangasalan kaupunki jatkaa koronarajoitusten purkamista
  14. Ilves vai Tappara? – IS: Konkarihyökkääjä Petri Kontiola haluaisi pelata kiekkoa Tampereella
  15. Liikuntapaikat avautuvat Tampereella maanantaina – Lue tästä ohjeistus ja tarkemmat käytännöt

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.