Rantatunneli ruuhkautuu aika ajoin voimakkaasti johtuen kasvaneista liikennemääristä Vaitinaron liittymässä ja Santalahden eritasoliittymän ruuhkatunteina syöttämistä voimakkaista liikenneimpulsseista länteen menevään liikenteen päävirtaan Paasikiventiellä.
Tämä johtuu Paasikivenkadun kasvaneista liikennemääristä ja kahden länteen liittyvän kaistan aiheuttamista vaihtuvista liikennetilanteista Paasikiventien ja rampin liittymäalueella.
Halpa ja nopea tapa helpottaa ruuhkia ja välttää niistä aiheutuvat Rantatunnelin sulkemiset on rakentaa muutama uusi liikenneilmaisin Santalahden ja Vaitinaron liittymien väliin Paasikiventielle ja syöttää näistä saatava liikenne- ja ruuhkatieto Vaitinaron liittymän liikennekojeelle, jolla säädetään Vaitinaron liikennevalojen toimintaa.
Liikennekoje muuttaa tällöin liikennevalojen ajoituksen toimintaa antamalla länteen menevälle liikenteelle lisää vihreää aikaa, jolloin Paasikiventie ei pääse ruuhkautumaan Rantatunnelin suuntaan.
Toimenpide on halpa – muutamia satoja tuhansia – ja nopea toteuttaa. Jos toimeen ryhdyttäisiin nyt, niin jo kesällä voitaisiin nauttia sujuvammasta liikenteestä lännen suuntaan ruuhka-aikoina, eikä tunnelia tarvitsisi sulkea niin usein.
Liikenneilmaisimilta voitaisiin syöttää liikennetietoa myös Sepänkadun ja Paasikivenkadun liittymän liikennevalojen ohjauskojeelle ja sitä kautta vähentää Santalahden liittymästä aiheutuvia liikennepulsseja Paasikiventien liikennevirtaan.
Ratkaisut sopisivat hyvin jo nyt suunniteltuihin ruuhkien vähentämistoimenpiteisiin, joita Pirkanmaan ELY-keskus ja Tampereen kaupunki ovat suunnitelleet, mutta toimisivat niitä huomattavasti nopeammin ja merkittävästi pienemmillä kustannuksilla.
Jarmo Kuivanen
Tampere