Puheenaihe

Ylinopeussakkojen määrässä yllättävä käänne – IS: Konkaripoliisikin ihmeissään

Uudet nopeusvalvontakamerat mittaavat autojen nopeuden noin 150 metrin matkalta.

Samu Karvala

Suomessa on tänä vuonna langetettu autoilijoille 236 000 rikesakkoa ylinopeudesta. Ilta-Sanomien mukaan näyttää siltä, että rikesakkojen määrä kääntyy laskuun ensi kertaa moniin vuosiin.

Viime vuonna rikesakkoja määrättiin ylinopeudesta peräti 310 000 kappaletta. Tämän vuoden tilasto yltää lokakuun loppuun, ja on hyvin todennäköistä, ettei marras–joulukuussa enää kiritä viime vuoden lukuihin.

Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta sanoo Ilta-Sanomille, että rikesakkojen määrä on alkuvuonna ollut 25 000 viime vuotta alhaisempi. Sakkosaldon taittuminen on yllätys, jota ei ole koettu Suomessa puoleen vuosikymmeneen.

Yksi selitys sakkojen määrän laskuun voi poliisin mukaan olla uusissa nopeusvalvontakameroissa. Ison kohun saattamana asennetut kamerat mittaavat autojen nopeutta pidemmältä matkalta kuin vanhaan teknologiaan perustuvat kamerat. Tämä voi Ihalaisen mukaan voinut saada autoilijat varomaan ylinopeuksia.

Suomessa ajettujen ajokilometrien määrä ei ole tänä vuonna muuttunut.

– Voi olla niin, niin keskinopeudet ovat tulleet alaspäin, kun (kamera)tolppia on tullut lisää. Ihmiset ajattelevat, että kannattaa pitää se tasainen nopeus, Ihalainen arvioi IS:lle yli 20 vuoden kokemuksella.

 

Oletko saanut ylinopeussakon kameravalvonnassa?

En
47% (366 ääntä)
Kyllä, kerran tai pari
35% (275 ääntä)
Kyllä, useampia on tullut
12% (95 ääntä)
En aja autolla, joten ei tarvitse näitä pohtia
5% (42 ääntä)
Ääniä yhteensä: 778

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Viro kokeilee aivan uutta konstia ylinopeuksiin – Toimisiko tämä myös Suomessa?27.9.2019 10.48

Kommentit (12)

Kommentit

Eihän tosta valtion

Eihän tosta valtion hallinnossa tykätä, kun rahaa tulee vähemmän matujen elättämiseen. Varmaan tulee lisää kyttäystä ja tiukennuksia.

Ne on nyt väärin asennettu ja

Ne on nyt väärin asennettu ja liian näkyviä. Pitää muuttaa paikkoja johonkin mäenpäälle ja ohituskaistan puoleenväliin.

Parempi alentaa nopeudet 30km

Parempi alentaa nopeudet 30km/h nopeuteen ja lisätä kameravalvontaa.

Rahaa tulee myöski vähemmän

Rahaa tulee myöski vähemmän luusereitten elättämiseen joilla on aikaa mäkättää matuista joka helvetin uutiseen oli aihe mikä tahansa. Mee töihin!

Poliisit voivat nykyään

Poliisit voivat nykyään tehdä virantoimitusta etätyönä kotona suomen kielistä vihapuhetta kyttäämällä ja tolppakameroiden tallenteita syynäämällä. Vieraskielisestä vihapuheesta ja ulkomaalaisista kaahareista ei ole niin väliä, se teettää liikaa vaivaa.

Loppuvuosi saattaa olla

Loppuvuosi saattaa olla kylmää kyytiä autoilijoille, kun sakkobudjettivaje pitää saada kurottua umpeen.

Talouden ekonomia

Poliisit kentälle katsomaan

Poliisit kentälle katsomaan näitä sika autoilijoita.

Eiks ne kamerat vois säätää

Eiks ne kamerat vois säätää niin, että 5 km nopeuden alituksesta tulisikin sakko - ja asiasta ei valitusoikeutta. Nyt vähän luovuutta kehiin virkamiestyperykset.

Luultavasti yhä useampi vain

Luultavasti yhä useampi vain käyttää esimerkiksi puhelimen navigaattoriohjelmia, jotka varoittavat typeristä pöntöistä riittävän ajoissa ja osaavat hidastaa niihin. Nykyisin tulee viitattua aivan kintaalla järjettömän alas vedetyille nopeusrajoityuksille kaikkialla muualla, paitsi pöntön kohdalla.

Ne joilla ei vielä ole niin

Ne joilla ei vielä ole niin kannattaa ladata Waze sovellus. Siellä varoitellaan myös kamera-autoista ja poliisin tutkarysistä. Tämän sovelluksen käyttöhän tietty kohta kielletään ja sitä verrataan tutkan paljastimeen. Jostainhan ne rahat on kehitysapuun saatava.

Ajonopeuksien kameravalvonta

Ajonopeuksien kameravalvonta on mennyt liiallisuuksiin. Riittäisi, että kameroita olisi puolet nykymäärästä ja ne sijoiteltaisiin vain todella vaarallisiin paikkoihin. Kameratolpat tulee maalata räikeillä väreillä ja merkitä tolppiin nopeusrajoitus. Useimmilla tieosuuksilla nopeusrajoitus on tiehen nähden liian alhainen. Tämän takia ajetaan etenkin pieniä ylinopeuksia, jotka eivät aiheuta vaaraa. Autolla ajavien kansalaisten oikeustajua koettelee tieosuuteen nähden liian kireä nopeusrajoitus. Moottoriteille sopii Euroopassa yleisin rajoitus eli 130, ohituskaistateille 110 ja mikä tärkeinä, useille nyt ylikireille 80:een rajoitetuille hyville tieosuuksille 100. Talvirajoituksista, joita on vain Suomessa, tulee luopua kokonaan yksiajorataisilla maanteillä. Kaupunkien sisääntulomoottoriteille ei pidä asettaa alle 100:n rajoituksia. Liian kireät rajoitukset lisäävät yhteiskuntataloudellisia kuluja pidentyneinä matka-aikoina vuosittain sadoilla miljoonilla euroilla.

kolmiot ne pitäisi

kolmiot ne pitäisi taustaltaan värjätä neonväreilla,nopeus ja ilmastotavoitteet?

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat