Puheenaihe

Näin paljon 3 millin ero renkaiden urissa vaikuttaa vesiliirtoon joutumiseen – muista tarkistaa myös ilmanpaineet

Ohitustilanteita kannattaa välttää vesikeleillä vesiliirron estämiseksi.

Tuire Punkki

Syyskuu on pitänyt huolen, ettei poutaisia päiviä ole ollut paljoakaan, ja teiden pinnat ovat lähes jatkuvasti märkinä. Vesiliirtoriski kasvaa, kun teiden pinnalle jää vettä.

Kesärenkaissa olisi hyvä olla riittävästi kulutuspintaa jäljellä, jotta rengas on turvallinen.

– Renkaiden kunto on merkittävä tekijä vesiliirron estämisessä, sillä jos renkaan urat ovat kuluneet, se ei varastoi niin paljoa vettä kuin uuden renkaan urat, sanoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri tiedotteessa.

Tiedotteessa viitataan Tekniikan Maailman tekemään vertailuun, jossa selviää, että 3–4 millimetrin urasyvyinen rengas ajautuu huomattavasti herkemmin vesiliirtoon kuin seitsemän millimetrin urasyvyydellä varustettu rengas.

Uusi rengas ajautui testissä vesiliirtoon kymmenen millimetrin vesipatjalla yli 83 km/h nopeudessa, kun taas kulunut rengas jo yli 61 km/h nopeudessa.

– EU-rengasmerkintöjen ilmaisema märkäpitoluokka kertoo renkaan märkäpidon tehokkuudesta eli siitä, miten rengas käyttäytyy märällä asfaltilla jarruttaessa. Vesiliirtoherkkyyttä sen sijaan ei voi päätellä rengasmerkinnöistä, Morri muistuttaa.

Myös rengaspaineet on syytä tarkastaa. Jos renkaiden ilmanpaineet ovat liian matalat, rengas ei välttämättä pidä muotoaan vedessä. Tällöin auto lähtee helpommin vesiliirtoon.

– Lisäksi reippaampi nopeuden pudotus on tarpeen silloin, kun tien pinnalle kertynyttä lätäkköä ei voi väistää. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa pyrkiä ajamaan vettä keräävien kulumaurien vieressä, Morri neuvoo.

Tiedotteessa muistutetaan, että vesiliirtoon joutuessa on syytä pitää pää kylmänä, höllätä kaasua ja painaa kytkintä pohjaan. Jarruttaa ei kannata, koska se vain heikentää pitoa. Ohjaus on syytä pitää kulkusuunnassa, ettei pidon palautuessa ole ojassa tai vastaantulevien kaistalle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (3)

Kommentit

Onneksi minulla ei ole autoa

Onneksi minulla ei ole autoa , joten minun ei tarvitse huolehtia renkaista . Kivaa .

Taas koitetaan koijata

Taas koitetaan koijata autoilijoita - oikeasti premium renkaat voi ajaa sakkorajoille turvallisuuden juurikaan kärsimättä. Tietysti autonrenkaiden valmistajat ja kauppiaat haluaisivat, että pöljät vaihtaisivat renkaat jo 4 mm urasyvyydellä. Todellisuus on kuitenkin toinen ja seuraukset kukkaron kannalta ikävät: "Euroopassa vaihdetaan joka vuosi 128 miljoonaa kesärengasta aivan turhaan, kirjoittaa Kauppalehti. Konsulttiyhtiö EY:n — entisen Ernst & Youngin — laskelmien mukaan ruljanssi maksaa eurooppalaisille kuluttajille yhteensä kuusi miljardia euroa ylimääräistä." https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/128-miljoonaa-turhaa-vaihtoa-vuosittain-kl-kulunut-rengas-voi-olla-uutta-parempi/1654c863-fd60-3867-a446-55436ae987d9

Lisäksi tilastojen mukaan 1,6

Lisäksi tilastojen mukaan 1,6 mm urasyvyys ei käytännössä nosta onnettomuusriskiä vrt. 3 mm. Tietysti testiradalla voidaan aina luoda koeolosuhteet, joissa "todistetaan" miten alle 4 mm urasyvyydet ovat "hegenvaarallisia" - mutta jos näin oikeasti olisi, niin luulisi, että se näkyisi myös onnettomuustilastoissa...

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat