Puheenaihe

Mätkäistäänkö Kehä III:n ulkopuolelta töihin ajavalle 130 euron kuukausittainen lisälasku? – Kansanedustaja laski ruuhkamaksujen vaikutukset "pendelöijille"

Vestmanin mukaan pääkaupunkiseudulle suunniteltu ruuhkamaksu olisi niin kova, että se vaikuttaisi alueen houkuttelevuuteen. Kuvituskuva.

Arkisto/ Mika M. Niskanen

Oppositiopuolue kokoomuksen kansanedustajan Heikki Vestmanin laskelmien mukaan pääkaupunkiseudun teille kaavailtujen ruuhkamaksujen summa voi paikoin olla paljon suurempi kuin julkisuudessa on esitetty.

Julkisuudessa on puhuttu ruuhkamaksusta, joka olisi keskituloisen talouden autoilulla keskimäärin 700–800 euroa vuodessa. Vestmanin laskelmat ovat paikoin suuremmat.

– Kehä III:n ulkopuolelta Helsinkiin "pendelöivälle" ruuhkamaksu tietäisi jopa 130 euron lisälaskua kuukaudessa, Vestman sanoo.

Vestman perustaa laskelmansa pääkaupunkiseudun MAL-suunnitelmaan sisältyvään HSL:n selvitykseen.

– Työpäiviin perustuva laskelma on keskimääräinen. Maksu osuu sekä palkansaajiin että niihin pienyrittäjiin, jotka tarvitsevat autoa työssään, hän sanoo.

Vestman on huolissaan kaavailtujen maksujen suuruusluokasta.

– Tässä on pelissä paitsi työssäkäyvien ihmisten rahat myös koko Uudenmaan elinvoima. On päivänselvää, että pääkaupunkiseudulla suunniteltu ruuhkamaksu olisi niin kova, että se vaikuttaisi alueen houkuttelevuuteen.

Hänen mukaansa ruuhkamaksun salliva laki tarkoittaa käytännössä, että ruuhkamaksu tullee myös Uudellemaalle.

Ruuhkamaksujen käyttöönoton mahdollistava laki on kirjattu Rinteen hallitusohjelmaan. Vestman toivoo, että hallitus perääntyy lain suunnittelusta.

– Kyseessä ei ole päästöihin kohdistuva haittavero, vaan uusi ahkeruuteen kohdistuva vero. Päästöjä voidaan vähentää ilman kohtuuttomia kustannuksia autolijoille, Vestman sanoo.

Näin ruuhkamaksut kohdistuisivat eri autoilijoille

Tiemaksut kohdistuisivat noin puoleen aamun henkilöautomatkoista, koska useimmille lyhyille matkoille ei osu maksuporttia.

Niille autoilijoille, joihin maksu kohdistuisi, tyypillinen maksu olisi 1,5–2 euroa per matka.

Tiemaksut osuisivat eniten kantakaupungin ulkopuolisiin pääkaupunkiseudun talouksiin.

Suhteellisesti eniten suunnitteilla olevan ruuhkamaksun maksajia asuu pääkaupunkiseudulla Helsingin ulkopuolella ja Sipoossa. Vähiten maksuja kohdistuisi Keski-Uudellemaalle.

HSL:n laskelmien mukaan maksut olisivat tutkitulla hinnoittelutasolla työmatkalaisille keskimäärin 670 euroa vuodessa. Noin 10 prosentille tiemaksujen maksajista summa olisi yli 1000 euroa vuodessa.

Lähde: Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen strateginen suunnitelma MAL 2019

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Tyrmäys tiemaksuille – Autoalan pomo vinkkaa hallitukselle, miten Suomen teille saadaan lisää vähäpäästöisiä autoja4.6.2019 19.37

Kommentit (29)

Kommentit

Maksut voisi olla vieläkin

Maksut voisi olla vieläkin kovemmat niin saadaan köyhät pois sieltä teiltä. Hyvä Rinne!

Ehkä parempi jäädäkin

Ehkä parempi jäädäkin työttömäksi, ei tarvii matkustaa mihinkään. Voivat sitten nostaa pilviin ruuhkamaksunsa. Maksatte sitten kaikkien köyhien kulut veroina.

Olen kanssasi samaa mieltä.

Olen kanssasi samaa mieltä. Autoilu on tehtävä niin kalliiksi että vähintään puolet autoista heitetään roskiin.

Typerykset jotka äänestivät

Typerykset jotka äänestivät vihreitä saavat nyt rangaistuksen,. Tilanne voidaan korjata viimeistään neljän vuoden kuluttua.

Typerykset jotka äänestivät

Typerykset jotka äänestivät vihreitä saavat nyt rangaistuksen,. Tilanne voidaan korjata viimeistään neljän vuoden kuluttua.

Niin, varakkaat voi tehdä ne

Niin, varakkaat voi tehdä ne työt sitten.

Vai että ruuhkamaksu. Ei

Vai että ruuhkamaksu. Ei täällä nyt niitä ruuhkia nyt niin hirveesti oo. Autoilu ja eläminen maksaa jo muutenkin täällä liikaa, että yksi vaihtoehto on todellakin lopettaa työt, myydä auto ja down shiftaa muuten vaan. Häviää motivaatio koko touhuun. Niin typerää tää on.

Luovuttaminen ja yhteiskunnan

Luovuttaminen ja yhteiskunnan turvaverkon varaan jättäytyminen alkaa tuntua päivä päivältä paremmalta vaihtoehdolta. Miksi edes yrittää, kun liian suuri osa viedään niille, joita ei huvita.

Ei nykyään olekkaan enää

Ei nykyään olekkaan enää mitään järkeä tehdä töitä. Käyt pari kertaa kuukaudessa työhaastattelussa ja kelassakaan tarvii käydä kuin sähköisesti lähettää kaiken. Asuminen maksetaan, laskut sossun kautta ja rahaa jää vielä reilut 500€/kk käteen. Hölmö se on joka tekee alle 2000€/kk nettopalkalla töitä kun saman verran saa työttömänä.

Kun katsoo sitä porukkaa joka

Kun katsoo sitä porukkaa joka joutuu elämänsä julkisen liikenteen varaan laskemaan, en tosiaan halua olla yksi heistä. Muutaman vuoden olen pääkaupunkiseudulla asunut, ja näyttää siltä että muutamaan vuoteen tämä hullutus jää.

"– Kehä III:n ulkopuolelta

"– Kehä III:n ulkopuolelta Helsinkiin "pendelöivälle" ruuhkamaksu tietäisi jopa 130 euron lisälaskua kuukaudessa, Vestman sanoo." Kai tämä nyt sitten järkätään niin ettei kehä3 sisäpuolelta kehä3 ulkopuolelle ajelevia rangaista? Helsinkiläinenhän ei voi mennä mökille kehä3 ulkopuolelle ilman omaa autoa, mutta kehän ulkopuolelta asuvien tulisi käyttää julkisia Helsinkiin saapuessaan. Jos pk seudun kunnille annetaan oikeus verottaa valtion omistamilla teillä, kuten esim moottori- ja kehätiet, sama oikeus pitäisi antaa esim. Janakkalalle Tampereen motarin suhteen.

Totta. Todella epätasa

Totta. Todella epätasa-arvoista. Vähintään tulee voida nähdä vähennys työmatkakuluista.

Totta. Todella epätasa

Totta. Todella epätasa-arvoista. Vähintään tulee voida nähdä vähennys työmatkakuluista.

Hyvä idea. Riihimäellekin

Hyvä idea. Riihimäellekin saataisiin mukavasti kaivattuja lisätuloja kun pistettäisiin tullit kuntarajat ylittävälle liikenteelle moottoritiellä.

Kyse ei ole Helsinki-Espoo

Kyse ei ole Helsinki-Espoo-Vantaa-yksinoikeudesta. Aivan saman lain nojalla mikä tahansa kunta voi ottaa käyttöön vastaavan maksun. Nurmijärvi voi vastaavasti ottaa käyttöön aamuisin, iltaisin ja viikonloppuisin voimassa olevan läpiajomaksun työmatka- ja mökkiläisliikenteelle.

Ei se vaikuta mitään

Ei se vaikuta mitään uudenmaan lääninveto voiman kun työpaikat voidaan siirtä kehä 3 ulkopuolele jota töihin tulevien ei tarvi edes kehä 3 ylittää koskaan. Samalla sinne kehä sisäpuolele jää valtavasti rakenuksiin tilaa joka voidan nopeaan muutaa asunnoiksi ihan pieniksi jotta useammalla on varaa niihin.

Ja sitten kun kaikki

Ja sitten kun kaikki työpaikat ovat Kehä 3 ulkopuolella, Helsingissä asuvat joutuvat maksamaan ruuhkamaksun, kun lähtevät töihin landelle. Ruuhkamaksut kun koskvat ulos ja sisäänpäin ajaavia.

Keskustan asema työpaikkojen

Keskustan asema työpaikkojen suhteen edelleen vahva vaikka jatkuvasti sen merkitys pienenee. Harvemmin sitä itsekkään keskustassa tulee käytyä kun asunto, työpaikka ja kauppakeskukset kehä3 varrella. Työmatka autolla 20min ja julkisilla tunnin. Työssä kun toisinaan tarvitsee autoa, niin julkisiin ei voi tukeutua vaikka jostain syytä haluaisi.

Toimin asiantuntija

Toimin asiantuntija tehtävissä pienen matkaa kehä-III sisäpuolella. Vyörytän tiemaksut suoraan työnantajalle. Ja jos ei kelpaa. Hakekoon asiantuntijansa jostain muualta. Euroakaan en maksa "ruuhkamaksuja" koska niinä aikoina kun kuljen ei ruuhkia edes ole. Ongelmana on vain päin pers.ttä suunniteltu vihervasemmistolainen Helsingin keskusta kaupunkibulevardeineen.

Sitten ne vain nimeävät

Sitten ne vain nimeävät ruuhkamaksun päästömaksuksi. Ja sitten kun kaikki ostavat sähköautot, jotka eivät saastuta, niin he uudelleen nimeävät päästömaksun tieverkostomaksuksi, jne... Ihan sama mistä, mutta maksat kuitenkin. Vähän niin kuin "väliainen" ajoneuvovero, josta tuli pysyvä.

Juuri näin se on:

Juuri näin se on: vihervasemmisto ne ruuhkat aiheuttaa ja HSL komppaa idioottimaisine reittimuutoksineen. Tunnin juna Turkuun, kun Luoteis-Helsingistä menee työmatkaan Itä-Helsinkiin yli tunti. Kai kohta otetaan käyttöön Töölön-ja Hämeen tullitkin, tosin viimeksi mainittu kohdistuisi kylläkin myös Kumpulan viherpiiperöihin.

Varmasti sitten joku siivoja,

Varmasti sitten joku siivoja, jolla ei ole varaa asua Helsingissä, lähtee 1400€/kk palkalla töihin Helsinkiin, jos palkasta vielä ylimääräiset 130e/kk menee työmatkoihin. Saavat sitten Helsingin porvarit itse siivota kadut ja vaihtaa vanhuksille vaipaat, sekä hoitaa lapset päiväkodeissa.

Ja varmasti se 18 vuotta

Ja varmasti se 18 vuotta vanha Toyota ikina vaihtuu uudempaan pienipäästöisempaan autoon, jos kaikki rahat menevät ruuhkamaksuihin.

Näillä samoilla jutuilla

Näillä samoilla jutuilla peloteltiin jo 2011 https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/189311/HS+Tiemaksut+voivat+tulla+pkseudulle+jo+vuonna+2016 Päättäminen on tehty niin kömpelöksi ja hitaaksi, ettei sitä tämän hallituksenkaan aikana saada tehtyä.

Onneksi saa nauttia tästä

Onneksi saa nauttia tästä kehä III SISÄPUOLEN laadukkaasta joukkoliikenteestä. Bussi menee 100 metrin päästä, metro tulee menemään 300 metrin päästä. Silti työmatka joukkoliikenteellä etelä-espoosta länsi-helsinkiin kestää 1h20min ihan hsl reittilaskurinkin mukaan, yhteen suuntaan. Omalla autolla tuon ajaa 20-30min, omalla autolla myös muut menot on paljon sujuvampia kuten arkiset kauppareissut. Olisiko sen metron sijaan, jos yhtään olisi kiinnostanut vähentää yksityisautoilua, vähentää päästöjä voinut laittaa sen yli miljardin toisenlaiseen joukkoliikenne kehittämiseen kuin metro. Ei, nämä päättäjät ei ymmärrä mitään tälläisestä kehittämisestä eikä ymmärrä vieläkään. Tai jos ymmärtää niin sitten jää se vaihtoehto että tälläisellä miljardfin investoinnilla joukkoliikenteeseen tällä tavalla on aivan jokin muu tarkoitus kuin kehittää joukkoliikennettä. Jätetään nyt sanomatta mikä se muu intressi on saattanut olla.. No on monia muitakin asioita mityä puuhastellaan kun kansaa on varsin helppoa viedä kuin pässiä narussa aivan miten tykkää. Ruuhkamaksut, siis jos ruuhkia jostain syystä halutaan vähentää siis mikä ihmeen ratkaisua on se että autoilija jonka tarvitsee tulla autolla joutuu maksamaan lisää? Miten se niin kuin ratkaisee asian, meinataanko siis me tullaan töihin huvikseen, ajamme autolla huvikseen. Tässä voisi jo keittää vähän yli sanoa hyvin harkitsemattomasti jotain mutta odotan että kyllä muillakin pitäisi kaulan yläpuolella olla jotain verenkiertoa ja puuttua päättäjien typerään kehittämiseen.

No mikä ettei? Kehä III

No mikä ettei? Kehä III sisäpuolella asuminen on tasan varmasti ainakin sen 130€/kk kalliimpaa, kuin Kehän ulkopuolella. Valintakysymys, missä haluaa asua.

Lopetan työn teon jos

Lopetan työn teon jos työmatkakulut nousevat entisestä n. 200 eurosta 330 euroon. Porvoosta taajaman ulkopuolelta ei pääse bussilla Helsinkiin töihin. Olen 58 vuotias, tuskin kukaan ottaa minua töihin täällä Porvoossa.

No mikä ettei? Muutto sinne,

No mikä ettei? Muutto sinne, missä töihin on kävelymatka, tai sitten heittäytyminen työttömäksi siellä mihin on juuttunut kiinni asumaan. Elämä on valintoja täynnä, tämä on vain yksi niistä. Luuletko ihan tosiaan, että nyt kovalla kiireellä perutaan ruuhkamaksut, jos uhkaat jättää työsi?

Suomessa ei oo mitään ruuhkia

Suomessa ei oo mitään ruuhkia nähtykään. Menkää vaikka Belgiaan, Uudenmaan kokoisella alueella asuu tuplasti Suomen väkimäärä. Niidenkin ruuhkat on hyttysen pieru Aasian megacityjen ruuhkiin verrattuna.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat