Paikalliset

Kaupunginvaltuutettu vaati Tampereen kaupunkia luopumaan pyöräilijöiden ja kävelijöiden "kyykytysnapeista" – Niistä ei luovuta, mutta Crosscycle-sovellus laajenee

Autoilija törmäsi jalankulkijaan suojatiellä.

Aku Isotalo / ESS

Tampereen kaupunginvaltuusto keskustelee ensi viikolla liikennevalojen painonapeista.

Kaupunginvaltuutettu Juhana Suoniemi (vihr.) teki painonapeista luopumisesta valtuustoaloitteen viime lokakuussa. Suoniemen mukaan painonapit ovat hankalia pyöräillessä.

– Pyöräilijä joutuu usein nousemaan pyörän selästä ja kurkottamaan nappia jalankulkijoille varatulta tienosalta, painonappi kun on yleensä sijoitettu vain jalankulkijoiden puolelle. Erityisen hankalaa tämä on lukkopolkimien kanssa tai taakkapyörällä liikuttaessa. Talvella painonapit saattavat olla lumikasan takana, eikä niihin ylety nousematta kokonaan pyörän päältä. Nappijärjestelmän vuoksi pyörällä pitää myös kiirehtiä risteykseen painamaan nappia sen sijaan, että voisi lähestyä risteystä sovittaen nopeutensa valonkiertoon, Suoniemi perustelee valtuustoaloitteessaan.

Osa pyöräilijöistä kutsuu painonappeja kyykytys- tai nöyryytysnapeiksi, sillä ne osoittavat kevyen liikenteen kulkijoille alisteisen paikan liikenteessä.

– Jalankulkijoille ja pyöräilijöille on painonapin avulla osoitettu oma autoilulle alisteinen paikkansa liikennemuotojen hierarkiassa, Suoniemi kirjoittaa.

Valtuustoaloitteen mukaan napeista on harmia myös jalankulkijoille.

– Jos kulkee pyörätuolilla tai rollaattorin kanssa, painonappia painaakseen joutuu usein kiertämään ja nappiin voi olla vaikea ylettyä, erityisesti talvella, kun lumipolanne haittaa napin saavutettavuutta. Myös monet lastenvaunujen kanssa liikkuvat kokevat painonapit hankalina.

Valtuustoaloitteeseen annetusta vastauksesta käy ilmi, ettei Tampereen kaupunki ole luopumassa painonapeista. Sen sijaan viime kesänä testattua, pyöräilijöille tarkoitettua Crosscycle-sovellusta on tarkoitus laajentaa.

Sovelluksen avulla pyöräilijä saa edessään olevalle reitille painonappipyynnöt automaattisesti sekä muuta pyöräilyreittiinsä ja -matkaansa liittyvää tietoa.

Sovellusta on tarkoitus laajentaa niin, että pyöräilijöille mahdollistetaan sovelluksen avulla liikennevaloetuuksia pyöräilyn pääreiteillä olevilla suojateillä. Sovellukseen voi saada myös tietoa ja ohjeita ajonopeudesta lähestyttäessä liikennevaloja niin, että ei joudu pysähtymään.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Pyöräilykartoista uudet painokset – Järvireiteille on lisätty myös laivojen aikataulut8.5.2019 08.51
Pappimankeleilla kisan voittoon! – Tampere palkitsi pyöräilymyönteisen työpaikan6.5.2019 12.33

Kommentit (3)

Kommentit

Siinä paraskin puhuja.

Siinä paraskin puhuja. Omistaa pyöräliikkeen joten täysin jäävi tekemään mitään liikennepäätöksiä. Kehoittaa myös ihmisiä rikkomaan lakia jonka mukaan suojatie pitää ylittää taluttamalla jolloin kohdellaan kuin jalankulkijaa. Tyypilistä vihreää schlaissia!

Kaupunki ei ylipäätään välitä

Kaupunki ei ylipäätään välitä jalankulkijoistaan, ei edes pyöräilijöiden vertaa. Tämä näkyy mm. pysäkkijärjestelyistä. Bussi ei saa pysähtyä esim. Amurin puolen olemassa olevalle pysäkille, sen täytyy kiertää Pyynikin torille. Asiakkaiden tulee kävellä takaisinpäin Marian kadun risteykseen tai eteenpäin Heinätorin kummalliselle alueelle, jos aikoo Amuriin. Ei se rollaattorikansalle tai muillekaan ole helppo järjestely. Mutta asiakkaat eivät ole tärkeitä näille yhdyskuntalautakuntalaisille ja vastaaville. Saisivat hävetä.

Etkös sinä ole se, joka

Etkös sinä ole se, joka rikkoi työtään tekevän taksin peilin ja yritit lähteä karkuun? Ja sitten vielä itkit asiasta kun kuski sai sinut otettua kiinni ja jouduit ilkivallasta vastuuseen? Ja tähän asiaan: Jos pyöräily on noin hirveän vaikeaa ja raskasta, kannattaa se varmaan lopettaa kokonaan ja vaihtaa kulkuvälinettä :)

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat