Puheenaihe

Autopurkamot ihmeissään: Romutuspalkkion suosio kasvaa, mutta minne autot katoavat?

Kuvituskuva.

ilkka hartikainen

Autopurkamoala ei ole tyytyväinen romutuspalkkion jatkokampanjaan, vaikka se on Trafin mukaan käynnistynyt ripeästi.

Suomen Autopurkamoliiton toiminnanjohtaja Kari Heikkilä kertoo, ettei ikääntyneen autokannan nuorennusleikkaus näy alalla toivotulla tavalla.

– Kun edellinen kampanja alkoi, se näkyi heti purkamoilla. Vähän tässä on ihmetelty, Heikkilä sanoo Etelä-Suomen Sanomille.

Heikkilä miettii, viedäänkö autot purkamon sijaan suoraan murskaamolle. Hänen mukaansa noin viidesosa autoista poistuu purkamoitten kautta.

– Purkamoitten pääbisnes on ostaa kolariautoja ja myydä osia. Silti on harmi, että vain pieni osa autoista päätyy purkamoihin, sillä vanhoihinkin autoihin kysytään osia.

Toinen vaihtoehto on, että uusi auto on vasta tilattu, eikä vanhaa autoa ole vielä voitu luovuttaa romutettavaksi.

Vienti ei välttämättä ole rikollista, mutta riesa se on.

Autopurkamoalaa harmittavat myös niin sanotut haamuautot, joita ei ole oikeasti olemassa. Liikennekäytöstä poistetusta autosta tulee haamuauto siten, että se myydään harmaille markkinoille joko kokonaisena tai leikkurilla paloiteltuna. Autoja viedään muun muassa Afrikkaan.

Ilmiö tunnetaan myös Suomen Autokierrätyksessä.

– Vienti ei välttämättä ole rikollista, mutta riesa se on, sillä autot eivät näy missään, toimitusjohtaja Arto Silvennoinen sanoo Etelä-Suomen Sanomille.

Poliisiammattikorkeakoulun julkaiseman tutkimuksen mukaan romuautoihin liittyy merkittävästi harmaata taloutta.

Myös vakuutusyhtiöiden omistama Autovahinkokeskus on kiinnostunut purkubisneksestä.

– AVK on aina purkanut autoja. Nyt on sellainen tunne, että purkaminen on lisääntynyt. Ehkä siellä on huomattu, että ala on bisnes, Heikkilä pohtii Etelä-Suomen Sanomien haastattelussa.

Purkamot hankkivat purettavat autot pääosin juuri AVK:lta, jonne vakuutusyhtiöitten lunastamat autot päätyvät.

Suoraa asiakkaalta purkamot ostavat sellaisia Kasko-vakuuttamattomia autoja, joita ei kannata korjata.

Trafin mukaan ensimmäisen kampanjakuukauden eli tammikuun aikana romutuspalkkiota käytettiin noin tuhannen auton hankintaan. Vuoden 2015 kokeilussa ensimmäisen kuukauden aikana hankittiin 817 autoa.

Lue lisää Etelä-Suomen Sanomista

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (2)

Kommentit

Vähäpäästöisen hankintatuen

Vähäpäästöisen hankintatuen nimi on romutuspalkkio. Tuen maksaminen edellyttää myyjän allekirjoittamaa romutustodistusta. Pitkät odotusajat ei ole selitys tälle ilmiölle sillä ne vähäpäästöiset ovat pääsääntöisesti mallistojen halvimman pään pienimpiä kinnereitä joita on maassa maahantuojilla verkkopihat täynnä odottamassa noutajia. Koska vain merkkiliikkeet myyvät näitä uusia autoja niin ratkaisu tähän kummajaiseen on siellä. Onko tukia maksettu ilman romutustodistuksia vai esitetäänkö tuen maksajille väärennettyjä romutustodistuksia ja autot myydäänkin kehitysmaihin? Merkkiliike ei anna uuden ostajalle etua, ellei se ole varmistanut allekirjoitetulla romutustodistuksella etuuden maksatusta itselleen. Tilastotietojen mukaan maasta on myyty n. 20000 käytettyä autoa vuodessa. Mitä ihmeen autoja Suomesta myydään käytettynä tuollaisia määriä? Ettei vaan romutuspalkkiosopimuksen "romutettuja" autoja?

...2015 tuhat sata autoa

...2015 tuhat sata autoa enemmän kahdeksan miljoonaa maksetuilla romutuspalkkioilla kuin vuonna 2014 ja lopetettiin näin täysin turhana tukena. Nyt tuntuu jälleen että homma pelittää kunnolla ja työllistää monen muun lisäksi vielä virkamiehiä jotka eivät tämän romutuspalkkion piiriin kuulu... :-)

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat