Paikalliset

Miksi Vauhtipuiston sopimusta jatkettiin Teiskossa? Tässä Tampereen kaupungin vastaus

PÄÄTÖS Sopimusta jatkettiin nykyisen toimijan kanssa.

Kaupunki ottaa käyttöön option eli Vauhtipuisto jatkaa Teiskossa vuoden 2024 loppuun asti.

Marjo Rämö

Tampereen kaupunki jatkaa sopimusta Teiskossa toimivan Vauhtipuisto ry:n kanssa vuoden 2024 loppuun asti. Vauhtipuisto on pyörittänyt Teiskon moottoriurheilukeskuksen ja lentokentän toimintaa Kaanaassa vuodesta 2015 lähtien.

Nyt tehty päätös käsittää optiovuodet eli kauden 1.1.2020–31.12.2024.

Päätöksen on tehnyt kulttuuri- ja vapaa-aikajohtaja Lauri Savisaari. Hän ei vastannut Tamperelaisen yhteydenottopyyntöihin.

Tampereen Urheiluautoilijat ry ja Tampereen Motocross ry eivät ole toimineet Teiskossa enää sen jälkeen, kun Vauhtipuisto alkoi pyörittää toimintaa. Hämeen Moottorikerholla on ollut alueella toimintaa myös Vauhtipuiston aikana. Kerho on järjestänyt alueella useita SM-tason kilpailuja, mutta kerholla ei ole ollut alueella säännöllisiä harjoituksia.

Apulaispormestari Johanna Loukaskorpi (sd) kertoo, että kaikkia osapuolia kuultiin ennen optiopäätöksen tekemistä. Kuulemisen järjesti pormestari Lauri Lyly (sd) 23. marraskuuta.

– Yhdistykset eivät ole pystyneet sopimaan asioista riittävästi Vauhtipuiston kanssa. Mielestäni olisi aika katsoa tulevaan ja haudata menneet ristiriidat, Loukaskorpi sanoo.

Loukaskorven mukaan sopimusta jatkettiin, sillä neuvottelussa saatujen selvitysten perusteella Tampereen Vauhtipuisto ry on toiminut sopimusehtojen mukaisesti tarjoamalla harrastus- ja kilpailuolosuhteita moottoriurheiluun ja kehittämällä olosuhteita.

– Ilmailuharrastusolosuhteiden osalta sopimus ei ole toteutunut, koska lentokenttää koskeva ympäristölupa ei ole lainvoimainen, eikä kaupunki ole voinut toteuttaa ympäristöluvan ehtojen mukaisia toimenpiteitä ennen päätöksen lainvoimaisuutta.

Teiskosta lähtivät Vauhtipuiston tulon myötä Tampereen Ilmailuyhdistys ry, Tampereen Urheiluautoilijat ry (TamUA) ja Tampereen Motocross ry.

Esimerkiksi TamUA toimii nykyään Alastarossa, Ahvenistolla ja Nokialla. Yhdistyksen puheenjohtaja Juha Erenius kertoo, ettei TamUA:lla ole mahdollisuuksia palata Teiskoon.

– Emme voi järjestää esimerkiksi kansallisia kisoja Teiskossa korkeiden vuokrien takia.

Tampereen Ilmailuyhdistys aikoo käsitellä kaupungin optiopäätöksen johtokunnan kokouksessa.

– Siellä otetaan kantaa, lähestymmekö vielä Vauhtipuistoa. Meillä on edelleen kiinnostusta toimia Teiskossa ja halua ratkaista tilanne, TIY:n puheenjohtaja Pertti Tuominen kertoo.

TIY hoiti Teiskon lentokenttää viranomaisvastuulla vuosina 1983–2013. TIY käytti kenttään omia varojaan ja talkootyötä. TIY:n lisäksi Teiskossa nähtiin näinä vuosina muun muassa laskuvarjohyppääjiä ja lennokkien lennättäjiä. Kenttä toimi myös lannoitelentojen lähtöpaikkana. Kentän käyttäminen oli kaikille maksutonta.

Toiminnasta ei tehty TIY:n aikana valituksia Trafiin eikä Tampereen kaupungille.

Nyt Teiskon lentotoiminta on vaatimatonta. Tampereen kaupunki myönsi lentotoiminnalle ympäristöluvan, mutta kentällä ei ole polttoainesäiliöitä. Ympäristöluvasta on valitettu, ja asia on käsittelyssä Vaasan hallinto-oikeudessa.

EDIT: Juttuun lisätty tieto, että tamperelainen Hämeen Moottorikerho on järjestänyt Teiskossa useita SM-tason kilpailuja Vauhtipuiston aikana.

Sopimuksessa on yksi ehto

Tampereen kaupunki jatkaa Vauhtipuiston kanssa tehtyä palvelusopimusta siten, että kausi kestää vuoden 2024 asti.

Kaupunki maksaa Vauhtipuisto ry:lle 75 000 euroa per vuosi.

Sopimuksessa on seuraava ehto: ”Mikäli lentokenttää koskeva ympäristölupa ei saa lainvoimaa, on koko palvelusopimus ja sen taustalla oleva hankinta arvioitava uudelleen.”

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (4)

Kommentit

Harrastajien rakentama alue

Harrastajien rakentama alue johon on käytetty verovaroja annetaan entisen kaupungin virkamiehen yksityiseksi businekseksi. Kaikki täyspäiset ihmiset näkevät että homma haisee rotan lailla. Mitähän väärinkäytöksiä tällä halutaan hiljentää. Ja mikä ihmeellisintä, päämestareina sosiaalidemokraatit. Yksityistävät julkisin varoin rakennettuja harrastuspaikkoja. Antavat vielä rahaa mukaan. Ihan käsittämätöntä. Vauhtipuistolla on tiukka ote jonkun ...sta. Kateellisena katselen kuinka jotkut osaa.

Tällaiseen järjestelyyn

Tällaiseen järjestelyyn kykenee vain kaupungin ylin (todellinen) johto. Entinen maanhankintapäällikkö ja kaupungin ylin johto. Ei tarvitsen olla ruudinkeksijä ymmärtääkseen mistä on kysymys, Savu näkyy jo. Kyllä tämä vielä selviää. Lisää popcornia...

Siinä on edessänne tämä

Siinä on edessänne tämä haaska. Kohta pääsette syömään. Mutta viimeiseen saakka panen vastaan.

Ihmeellistä itkemistä

Ihmeellistä itkemistä seurojen taholta. Onko TamUA järjestänyt jossain muulla radalla kilpailija, että voi esittää esimerkin ko. radan kalleudesta? Ei ole! Kaikkialla missä kunta ei enää sponssaa ratojen käyttöä ja ylläpitoa, on rataa hoitamaan annettu sopimuksella yhtiö, Sama itkeminen on käynnissä Kouvolan Tykkimäessä, että on niin kallista. Aikaisemmin sieläkin paikalliset seurat saivat kunnan rakentaman radan käyttöön ilmaiseksi, poikkeuksena Kaanaaseen. siellä ei kunta maksanut suoria korvauksia kenellekkään, kuten aikaisemmin esimerkiksi Tampereen Urheiluautoilijoille, jotka käyttin ne rahat kesämökkiinsä.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat