Paikalliset

"Avaamiseen päädyttiin palautteen perusteella" - Yllätyskäänne: Hämeenkadun itäpää avataan väliaikaisesti yksityisautoille

Hämeenkadun itäpää avataan yksityisautoille määräajaksi.

Tampereen kaupunki tiedotti Hämeenkatu-suunnitelmistaan tänään.

Ratkaisulla halutaan helpottaa liikenteen sujumista käynnissä olevien liikenne- ja rakennushankkeiden aikana.

- Rakennusaikanakin on huolehdittava liikenteen sujumisesta, ja siihen on etsitty ratkaisuja, kertoo pormestari Anna-Kaisa Ikonen (kok).

Hämeenkadun itäpää palaa kaiken ajoneuvoliikenteen käyttöön kesäkuun alkuun saakka. Aiempi määräaikainen joukkoliikennekokeilu päättyi vuodenvaihteessa.

Myös ratikan vaatimien töiden aloitusta asematunnelissa ja Hämeenkadulla lykätään kesäkuuhun.

- Hämeenkadun määräaikaisen avaamisen toivotaan helpottavan hieman keskustan liikennettä, koska se lisää nykytilanteeseen verrattuna reittivaihtoehtoja. Avaamiseen päädyttiin saadun palautteen perusteella, sanoo apulaispormestari Pekka Salmi (sd).

Vielä ennen joulua Salmi vastasi väliaikaisesta avaamisesta tehtyy valtuustokyselyyn, että itäpään määräaikaisessa avaamisessa ei ole järkeä.

Hämeenkatu palaa kaiken ajoneuvoliikenteen käyttöön käytännössä helmikuun alussa, kun muun muassa tilapäiset kisatojen kavennuksent puretaan pois.

Hämeenkatu muuttuu hyväksyttyjen katusuunnitelmien mukaisesti lähivuosina koko matkaltaan joukkoliikenne- ja kävelykaduksi, jossa on myös pyöräväylä. Myös ratikka kulkeen Hämeenkatua pitkin.

Hämeenkadun itäpää avataan jälelen helmikuun alusta kesäkuun alkuun ajoneuvoliikenteelle. Järkeä vai ei?.

Turha välivaihe.
62% (1142 ääntä)
Hyvä idea. Helpottaa liikennettä ainakin kevään.
38% (712 ääntä)
Ääniä yhteensä: 1854

Kommentit (15)

Kommentit

Miksi taas pitää lykätä

Miksi taas pitää lykätä ratikan rakennustöitä? Ihan kuin sitä ei olisi jo tarpeeksi lykkäilty vuosien aikana.

Tässä ei ole kerrassaan

Tässä ei ole kerrassaan mitään järkeä. Liekö demareilla vaalipanikki? No saadaan ainakin taas yhdet ratikkavaalit. Koskahan joku keksii esittää tunnelin täyttämistä?

Salmi tosiaan saa tällä

Salmi tosiaan saa tällä aikaan taas yhdet ratikkavaalit. Hölmö esitys.

Tosiaan turha välivaihe.

Tosiaan turha välivaihe. Toivottavasti ratikkatyön lykkäämiselle on joku muukin perustelu, kuin Pekka Salmen pyrky pormestariksi ja siihen liittyvä autoäijien nuoleskelu, joka samalla on pyllistys kaikille muille kaupunkilaisille.

Taas kerran valtaosa

Taas kerran valtaosa kaupunkilaisista saa kärsiä sinipunakuplassa elävän äänekkään autokommariporukan takia. Kuinka paljon tähän hukataan muutostöiden ja autojen vuoksi myöhästyvien bussien muodossa? Avataanko Luminaryn työmaan viereinen jalkakäytävä samasta syystä?

Salmelta voisi myös kysyä,

Salmelta voisi myös kysyä, paljonko lisäkuluja tulee bussien seisomisesta, jota tämä hölmö päätös lisää merkittävästi.

Kas kun ei Viistokatua avattu

Kas kun ei Viistokatua avattu vielä. Kyllä nyt putosi SDP:n ja Kokoomuksen pointsit entistä alemmaksi.

Viistokadunkin avaamisessa

Viistokadunkin avaamisessa olisi ollut tätä enemmän järkeä.

Tampere on Suomen hölmölä ja

Tampere on Suomen hölmölä ja sen päättäjät keskenkasvuisia kitisijöitä. Tässä ei ole mitään järkeä (paitsi saada ääniä demareille ja kokoomukselle). Tampereella väliaikainen ratkaisu voi myös tarkoittaa vaikka kuinka monta vuotta kestävää "väliaikaa" eli en luottaisi tähän väliaikaisuuteen.

Ensimmäinen viisas

Ensimmäinen viisas liikenneratkaisu vuosiin. Vielä kun Tuomiokirkonkatu avattaisiin Hämeenkadulle, olisi jotain toivoa elävöitymisestä. Tosin Hämeenkadun piti aueta jo vuodenvaihteessa, kun elävöittämiskokeilu päättyi epäonnistuneena. Vielä kun peruttaisiin koliseva ratikka ja Hämeenkadun muuttaminen joukkoliikennekaduksi.

Nyt voisi Tampereen kaupunki

Nyt voisi Tampereen kaupunki teettää tutkimuksen kuinka paljon kadun avaaminen vaikuttaa keskustan yritysten tuottoihin. Ja palaavatko Tampereelta liikennesuunnittelun takia poismuuttaneet takaisin Tampereelle?

RES.KULJ.AU kolisevaa

RES.KULJ.AU kolisevaa ratikkaa ei ole ollut alunperinkään tarkoitus hankkia, vaan nykyaikainen hiljainen ratikka.

Hiljainen ratikka? :)

Hiljainen ratikka? :) Olen Saksassa yrittänyt nukkua hotellissa, jonka ohi kulki "hiljainen ratikka". Meteli oli sellainen, ettei ratikkaradan vieressä, nelikaistaisella kadulla kulkevien autojen ääntä edes huomannut. Ratikan ääntä eu voinut olla kuulematta. Mutta jos rauta rautaa vasten olisi hiljainen, niin kumityynyt olisi täysin tarpeettomia.

Kuuntes huvikseen tuota:

Kuuntes huvikseen tuota: https://www.youtube.com/watch?v=2S3lf8RGPg0

Helsinki laajentaa edelleen

Helsinki laajentaa edelleen kävelykeskustaa ja pyrkii tekemään kaupungista houkuttelevan kaupunkilaisille ja turisteille. Tampere purkaa sen vähän, mitä kaupungissa on jalankulku- ja matkailijaystävällisen keskustan hyväksi saatu aikaan, että paikalliset kumipyörämiehet voivat kruisailla pääkadulla. Kumpikohan strategia pärjää kilpailussa tulevaisuuden osaajista ja turistien pennosista?

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat