Paikalliset

Näin keskusta kasvaa itään ja Tammela saa tornitalot

Ratapihankadun linjaus A. Alhaalla aseman kellotorni, oikealla valkoinen jo rakentumassa oleva Scandic-hotelli, sen jälkeen Morkun paikalla kerrostalo. Vellamonkadun kulmauksessa 16-kerroksinen tornitalo. Katu alittaa Erkkilänsillan kuvasovitteessa vasemmalla ylhäällä.

Arkkitehdit LSV Oy

Keskusta kasvaa itään ja Tammelan reuna saa tornitaloja. Morkun ja Lompanlinnan kohtalo on vielä epäselvä.

Ratapihankadun pohjoisosan suunnitelmat etenevät. Torstaina julkistettiin tarkistettu osallistumis- ja arviointisuunnitelma, joka esittää Ratapihankadun rakennettavaksi suoralla linjalla. Tämä tietää VR:n vanhan, vuonna 1907 rakennetun tavara-aseman hävittämistä.

Kaupunki on laatinut kaksi vaihtoehtoa, joissa kummassakin tavara-asema puretaan. Vaihtoehto A hävittäisi myös VR:n seuratalo Morkun, sen viereisen puutalon sekä Peltokadun varrella olevan punatiilisen Lompanlinnan.

Vaihtoehto A on selvästi toimistotilapainotteinen ja raskaampi rakennusmassoiltaan. Ratapihankadun itäpuolelle tulisi 8–10-kerroksisia taloja ja Rongankadun alikulun sisäänkäynnin viereen 16-kerroksinen tornitalo. Peltokatu katkaistaisiin Väinölänkadun kohdalta. Morkun paikalle tulisi kerrostalo.

Vaihtoehto B säilyttäisi Morkun ja Lompanlinnan. Asumispainotteinen vaihtoehto toisi PMK:n talon pohjoisjatkeeksi 15-kerroksisen tornin. Kolme vastaavaa tornitaloa nousisi Vellamonkadun ja Erkkilänkadun välille. Muu rakennusmassa olisi lähinnä 5–6-kerroksista.

Vaihtoehto A:n pohjalta lähdetään, mutta lopputulos voi olla sekoitus molempia.”
– Kaavoitusohjelmassa alueelle painotetaan toimitilarakentamista. Vaihtoehto A:n pohjalta lähdetään, mutta lopputulos voi olla sekoitus molempia, hahmottelee projektiarkkitehti Veikko Vänskä Tampereen kaupungilta.

– Tavara-aseman purkamista puoltaa se, että rakennus jäisi pahasti pussiin, jos Ratapihankatu linjattaisiin sen ja Morkun välistä. Siitä tulisi kovin hankala tavoitettava.

Kaupunki pitää ensi viikolla palaverin VR:n edustajien kanssa. Tuolloin puidaan myös Lompanlinnan ja puurakennusten kohtaloa.

VR:n keltainen puutalo, entinen terveysasema Peltokadun ja Vellamonkadun kulmauksessa häviää joka tapauksessa Rongankadun alikulkutunnelin vuoksi.

Ratapihankadusta tulee merkittävä pohjois-eteläsuuntainen ydinkeskustan kehäväylä. Sille asetetaan 40 km/h:n nopeusrajoitus. Kevyen liikenteen väylästöt eivät kulje kadun vierellä.

– Satakunnankadun tunnelista on nyt luovuttu. Se olisi maksanut 20 miljoonaa euroa, eivätkä sen hyödyt olisi olleet riittävät suhteessa kustannuksiin, sanoo suunnittelupäällikkö Ari Vandell.

Ratapihankadulta tulee risteykset Vellamonkadulle ja Väinölänkadulle. Tie alittaa Erkkilänsillan jatkuen tulevaan Rantaväylän tunnelin kiertoliittymään. PMK:n talon pohjoispuolelta tehdään liittymä Naistenlahdenkadulle.

Tähän mennessä Ratapihankatu on rakennettu Viinikankadusta Åkerlundinkatuun saakka. Uusi linjaus siitä pohjoiseen valmistunee 2016-17. Tie maksaa 11 miljoonaa euroa.

Hyväksytkö VR:n rakennusten purun Tammelasta? Ota kantaa!

Tammelan muutos

Ratapihankatua on suunniteltu vuodesta 1991

katulinjauksesta on laadittu kaksikin yleissuunnitelmaa

nyt valmistunut suunnitelma ottaa huomioon myös maankäytön: alueelle on tulossa sekä toimistotila- että asuinrakentamista

tielinjaus hävittää VR:n tavara-aseman, rankin talorakentaminen tuhoaisi myös Morkun rakennukset ja Lompanlinnan

osallistumis- ja arviointisuunnitelma asetettiin nähtäville 5. tammikuuta (Frenckellin palvelupiste sekä internet)

OAS:n pohjalta ryhdytään laatimaan varsinaista asemakaavaa, jonka arvioidaan valmistuvan jo kesällä 2012

kaupunki järjestää asiasta yleisötilaisuuden keskiviikkona 11. tammikuuta klo 17.30, paikkana Johanneksen koulu

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (25)

Kommentit

Kulttuurihistorialliset

Kulttuurihistorialliset arvorakennukset jyrätään tylsien toimistotalojen tieltä. Näin meillä Tampereella. Eivätkö vuosikymmenet ole opettaneet mitään?

Ilman muuta uutta tilalle !

Ilman muuta uutta tilalle !

En missään nimessä hyväksy

En missään nimessä hyväksy vanhan tavara-aseman tai Lompanlinnan purkamista. Morkkukin pitäisi pyrkiä säilyttämään. Tarpeeksi kerrosneliöitä saadaan, kun rakennetaan pari riittävän korkeaa tornitaloa (esim. 25 kerrosta). Muu rakennuskanta sitten matalammaksi, 2-5-kerrosta, joka sovitetaan yhteen näiden vanhojen rakennusten kanssa. Eikö Tampereella ole opittu mitään sitten 60- ja 70-luvun, jolloin lähes koko vanha Tammela jyrättiin harmaiden betonikuutioiden ja parkkipaikkojen tieltä? Tuntuu siltä, että arkkitehdit ovat suunnitelmissaan juuttuneet edelleenkin sinne 40-vuoden takaiseen aikaan.

Vai että vanhasta

Vai että vanhasta tavara-asemasta tulisi kovin hankalasti tavoitettava, jos rakennuksen luokse päästäkseen pitäisi ylittää yksi uusi katu? Eipä oikein kuulosta uskottavalta syyltä historiallisen rakennuskannan tuhoamiseen. Eihän tässä mitään kaupunkimotaria olla sentään rakentamassa. Muuten vaihtoehto B kunniottaa selvästi A-vaihtoehtoa paremmin alueen historiaa ja tuottaa laadukkaammin rajattuja katutiloja.

Vaihtoehto B joka suhteessa

Vaihtoehto B joka suhteessa parempi ja laadukkaampi ratkaisu. Parempi korkeiden tornitalojen massoittelu ja eheämpi kokonaisuus. Bonuksena säilyy enemmän vanhaa rakennuskantaa. Win-win.

Hyvä että keskusta kasvaa ja

Hyvä että keskusta kasvaa ja kehittyy! Molemmat suunnitelmavaihtoehdot näyttävät mielestäni kuitenkin sekavilta ja intohimottomilta. Tammela on nykyisellään melko hajanainen kokonaisuus, joten radan varteen tarvittaisiin voimakkaan identiteetin omaava ja Tammelan erilaisia osia yhteen nivova kokonaisuus, ei vain sinne tänne sattumanvaraisesti läiskittyjä, ympäristöstään täysin irrallisia ja satunnaisen kokoisia laatikkotalomassoja. Tammelan täydennysrakentamisprojektikin voisi saada tuulta purjeisiin, jos radan varteen esitettäisiin innostava, elävä kokonaisuus. Olisi myös mukavaa nähdä kuvia hieman useammasta kuvakulmasta. Materiaalin suppeus antaa kuvan, että tässä runnotaan väkisin läpi joku virkamiesten haluama malli, ilman että kaupunkilaisten annetaan edes kunnolla nähdä, mistä on kyse. Kaupungin sivuilla ei ole näkyvissä ainuttakaan havainnollistavaa 3d-mallinnosta, ilman niitä kaupunkilaisten osallistumismahdollisuus on lähinnä näennäistä. Vanhan, hienon rakennuksen purkaminen peltilehmien valtaväylän tieltä on inhorealistisesti ymmärrettävää. Samalla se on kuitenkin hieman surkuhupaisan 70-lukulaista kaupungissa, jossa on tehty hieno arkkitehtuuripoliittinen ohjelma ja jossa on käynnissä useita ekologisen ja monimuotoisen kaupunkirakentamisen hankkeita. Monissa muissa paikoissa erikoiset, vanhat rakennukset nähdään voimavarana, joiden ympärille voi rakentua persoonallista uutta kaupunkia. Vanhojen rakennusten hyödyntäminen vaatii toki hieman kekseliästä ongelmanratkontaa, mutta ilman kekseliäisyyttä ja persoonallisia paikkoja ei hyvää kaupunkia synny. Hieman yritystä peliin, niin kyllä siitä vielä hyvä tulee!

Hyvä että on riittänyt

Hyvä että on riittänyt rohkeutta linjata keskustan pääliikenneverkkoon kuuluva Ratapihankatu ilman väkinäistä tavara-aseman kiertoa. Ja turha on haikailla Morkun ja Lompanlinnan peräänkään. Rähjäinen ratapihan varsi on ollut jo vuosia häpeätahra niin tamperelaisille kuin junamatkustajille. Siitä vaan uutta kaupunkirakentamista ja city-ilmettä rautatieaseman välittömään läheisyyteen ja hyvien liikenneyhteyksien varrelle. Takapihaksi jätetyn ratapihan varren on jo aika uudistua.

Ei voi olla totta, mitään ei

Ei voi olla totta, mitään ei ole opittu menneiltä vuosikymmeniltä. Eipä ole kohta enää yhtään säästettävää rakennusta jäljellä. Vanha tavara-asema ja lompanlinna ovat Tammelan ankean betoniviidakon kuningattaret! Säästettävä!

Nimimerkki ISPEN kirjoittaa

Nimimerkki ISPEN kirjoittaa täyttä asiaa. Vähän enemmän kunnianhimoa suunnitelmiin ja vanhat rakennukset on säästettävä.

En hyväksy tavara-aseman

En hyväksy tavara-aseman purkua.

Nimimerkki ISPEN summasi

Nimimerkki ISPEN summasi hyvin omankin kantani ja kiitän hänen kannustavaa asennettaan! Pelkään silti pahoin, ettei ajanmukainen taju kaupunkisuunnittelusta tai esimerkillinen mielikuvituksen käyttö luonnistu esteettisesti ja poliittisesti ilmiselvästi vuosikymmenien taakse takertuneilta työryhmiltä tässä asiassa. Suunnitelmat ja niitä saatteleva retoriikka on lannistavan umpimielistä. Kyseinen alue on taas yksi hyvä mahdollisuus kehittää Tampereen tasoa yleiskuvaltaan, perustaa hyvään elämänlaatuun ja näyttää rohkeasti toisillekin, kuinka hienosti yhteistä elintilaa voi suunnitella ja rakentaa. Kaikki implikaatiot huomioon ottaen en näe nykysuunnitelmissa alueen saanerausta erityisempää ratkaisua; ongelmat muotoillaan vain uudelleen ja yksi jumittunut ryhmä pääsee kiittelemään toisiaan. Yksi hankala alue kaupunkikokemuksessa säilyy.

Tällaiset hullutukset pitää

Tällaiset hullutukset pitää lopettaa heti eikä vasta huomenna koska huomenna voi olla jo liian myöhäistä. Tampere ja tamperelaiset eivät tarvitse sirkushuveja vaan palveluita! Rahaa ei tule laittaa uuden turhan rakentamiseen (tunneli, ratikka, tämä hanke ja keskusareena) vaan nykyisten tamperelaisten hyväksi.

Menes nyt trollaamasta siitä.

Menes nyt trollaamasta siitä.

Aika noloa mennä

Aika noloa mennä henkilökohtaisuuksiin jos ei kirjoitettua asiaa voi kumota vaikka haluaisi!

Jos joku on noloa niin

Jos joku on noloa niin tollainen "ei rakenneta mitään ja luodaan oma keinotekoinen taantuma" jota spämmäät joka ikiseen keskusteluaiheeseen tänne. Äläkä nyt pahoita mieltäsi jos terrorisoit tänne forumille jokaiseen keskustelualueeseen tahallasi samaa tuubaa.

EI NÄIN! JOKU

EI NÄIN! JOKU ROTI!!!!!!!!!!!!

Ehdotan että näiden

Ehdotan että näiden arvorakennusten alle rakennettaisiin uutta ja nostettaisiin ilmaan nämä kulttuurihistoriallisesti tärkeät rakennukset. Samassa rakennusvaiheessa korotetuista arvorakennuksista remontoitaisiin loft-henkiset työtilat kulttuuriväen käyttöön. Uudistettujen tilojen vuokrakustannuksia toki kaupunki saisi subventoida siten että siellä olisi taiteilijoilla varaa työskennellä.

Yli satavuotias tavara-asema

Yli satavuotias tavara-asema on ehdottomasti säilytettävä! Ratapihankatuun voi tehdä tuolla kohtaa pienen mutkan. Mutka ei ole keneltäkään pois, mutta sen avulla voidaan säilyttää pala arvokasta historiaa. Aina valitetaan kuinka aiemmin on purettu hienoja rakennuksia betonilaatikoiden tieltä. Miksi sitten nyt ollaan toimimassa täsmälleen samalla tavoin? Aiemmissa suunnitelmissa ollut, tavara-aseman väistävä mutka on poistettu, koska suunnittelijoiden mukaan tavara-asema jäisi huonosti tavoitettavaksi ja koska leveä katu ei mahtuisi tekemään mutkaa. Katua voisi kuitenkin tuolla kohdalla kaventaa, nykyisissä suunnitelmissa katu on todella leveä. Ja kadun nopeus tulisi laskea niin alhaiseksi, että siitä voisi ottaa liittymiä tonteille. Muutenhan kyseessä on vain ohitustie, joka tekee autoilusta houkuttelevampaa ja lisää automäärää keskustassa. Jos joku ei jaksa odottaa mutkasta tulevaa paria lisäsekuntia, ei kenties kannata ajaa keskustan halki vaan ohitusteitä pitkin. Kaupunkia ei tulisi kehittää ohiajavien autoilijoiden, vaan kaupunkilaisten ja rikkaan kaupunkiympäristön ehdoilla. Kaupunki uhraa satoja miljoonia autoliikenneverkon parantamiseen ja valtavien parkkiluolien rakentamiseen. Mitä keskustassa asuvat saavat? Lisää liikennemelua, saasteita sekä kliinistä, historiallisesti köyhtynyttä ympäristöä? Juuri Tampereen 70-lukulaisen autokaupunki-suunnittelun vuoksi monet nuoret muuttavat Helsinkiin, jossa arvostetaan myös historiaa, ympäristöä, kulttuuria ja ekologisempia liikkumismuotoja. Tampereella kaikki erikoislaatuinen lanataan autoteiden, standardirakentamisen ja betonielementtilaatikoiden tieltä.

Hahhah! Kyllä sinne

Hahhah! Kyllä sinne Helsinkiin muutetaan vaan ja ainoastaan työn perässä. Ei kukaan kotikaupunkiaan valitse sen perusteella miten se "arvostaa kulttuuria ja ekologiaa". Tulipahan taas naurut...!

Kiitos Kiesus tästä, nyt

Kiitos Kiesus tästä, nyt tiedän miten asiat oikeasti menevät! Hersyvän pilkallinen reaktiosi kertoo paljon. Itse olen muuttanut Tampereelta Helsinkiin nimenomaan ilmapiirin vuoksi, työ tuli vasta myöhemmin kuvaan, samoin kuin monilla kavereillani. Mutta sinä varmaankin tiedät paremmin.

Kuka on antanut valtakirjan

Kuka on antanut valtakirjan suunnittelijoille käynnistää Tammelan täydennysrakentamisen ja Ratapihakadun suunnittelut?Vaalivuonna eivät valtuustolaiset kehtaa näyttää omaa "naamaansa" vaalirahoitusta grynderiltä varmistaakseen.Onko suunnittelija(t) tietoinen ,että suunnitteilla olevat tornit pimentävät huonetiloja päivänvalolta huomattavasti slummiutuminen lisääntyy (vrt, rikokset ),pysäköintipaikat loppuvat alta aikayksikön liikennekaaos lisääntyy,lasten koulutiet vaarantuvat jne... Onko VR:n turvaetäisyydet raiteilta oikein huomioitu? Nyt valtuustoehdokkaat naama julkisuuteen , hankkeiden vastustajat saanevat valtaisan äänivyöryn tammelasta.

Missäs maailmassa elät kun

Missäs maailmassa elät kun kuvittelet että suunnittelijat saavat jotain valtakirjoja tehdäkseen töitään? :D.. Miten kapea torni pimentää huoneita enemmän kuin pitkä 8-kerroksinen massa? Enemmänhän se pimentää. Slummiutumisesta et tiedä mitään. Pysäköintipaikat tehdään 2000-luvulla talojen alakertaan, ei rumenna maisemia niinkuin tällä hetkellä joka paikassa Tammelassa. Herätys nykypäivään sieltä 70-luvun maisemista!

Ihan turhaa tuollaisten

Ihan turhaa tuollaisten asioiden kysyminen on kun ei vastaukseksi tule muuta kuin valehtelua. Koko asia on jo kulisseissa päätetty ja sovittu rahavirtojen suuntaa myöten. Siinä ei paljoa tunnu jos nyt junaliikenne häiriintyy tai lakkaa kokonaan kunhan päättäjät ja rakennusliikkeet saavat rahansa.

Niin oikeampi ilmaus olisi

Niin oikeampi ilmaus olisi varmaan "saaneet määräyksen" suunnitella rakentajien ,kaupungin ja pankkien "sopimusten" pohjalta.Koska lienet sunnittelijoita ,oletko huomannut kuinka viimeisetkin näköalat jonkinlaisiin nähtävyyksiin peittyvät.Taidat itse asua jossain Pispalan harjulla; Pyynikillä tai muulla avaralla kukkulalla. Ei 70-luvulla sanottu ,että kaupunki röyhkeästi tulee "ryöstökaavoittamaan" Tammelan .Melkoisia pysäköintihalleja saa rakentaa jos suunnitellut toimisto- ja asuinrakennusten vaatimat tilat saadaan rakennettua maan alle.Edelleenkin olen huolissani perus- ja muiden koululaisten turvallisuudesta. 70-luku on varmaankin jonkinlainen peikko nykyihmisille koska yhteiskunta ja sen palvelut ja turvallisuus yms.olivat oikeassa suhteessa asukasmääriin nähden (kaikki toimi paremmin ). Lopuksi : rakennetaan koko Ratapihankadun alue tunneliin(kaupunkihan tuntuu rakastavan tunnelirakentamista )sinne toimistoja niin paljon kuin mahtuu ja tunnelin päälle 2-3 kerroksisia asuintaloja

Tervetuloa tutustumaan uuteen

Tervetuloa tutustumaan uuteen Hervantaan, Iidesrantaan, Ratinaan, Tampellaan tai johonkin muualle 2000-luvun asuinalueelle niin huomaat että kyllä ne autot sinne halliin vaan sijoitetaan! Siinä ei ole mitään ihmeellistä eikä vaikeata. Mutta oikeasti mietis nyt. Jos asut jossain 2-portaisessa 8-kerroksiessa talossa ja siihen eteen rakennetaan samanlainen niin se on fakta että näkymät peittyvät. Mutta jos siihen rakennetaan vain 1-portainen 15-kerroksinen talo joka on puolet kapeampi niin näet puolet enemmän kun talo ei ole yhtä leveä kuin korkea! Aurinkokin on talon takana puolet vähemmän aikaa kuin tammelalaisen perus "yhtä leveä kuin korkea" -talon takana. Ei siellä taivaalla mitään nähtävyyksiä ole, kyllä ne täällä maantasalla ovat.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat