Tampereesta vuoden pyöräilykunta

Suomi Pyöräilee -yhteistyövaliokunta on valinnut Vuoden 2013 pyöräilykunnaksi Tampereen.

Perusteena palkinnolle on voimakas pyöräilyolosuhteiden kehittäminen ja pyöräilyn edistäminen viimeisen parin vuoden aikana.

Tunnustus luovutettiin Tampereen kaupungin edustajille Suomi Pyöräilee -tietoiskussa Helsingissä tänään. Tampereen puolesta tunnustuksen vastaanottivat apulaispormestari Pekka Salmi ja liikenneinsinööri Timo Seimelä.

Tampereen pyöräilymäärät ovat lisääntyneet noin 50 prosenttia viimeisen 12 vuoden aikana. Juuri valmistuneen liikennetutkimuksen mukaan pyöräilyn kulkumuoto-osuus Tampereella on kasvanut puolitoistakertaiseksi vuosina 2005–2012.

Tampereen kaupunki on käyttänyt vuositasolla 3–5 miljoonaa euroa pyöräilyväylästön rakentamiseen, ylläpitoon ja laatutason parantamiseen viime vuosina. Tänä vuonna käytetään noin kolme miljoonaa euroa.

Näkyvimmät parannukset kaupunkikuvassa ja samalla mittavimmat viime vuosien investoinnit ovat olleet Tammerkosken ylittävien Laukonsillan ja Palatsinsillan sekä rautatien alittavan Rongankadun alikulun rakentaminen.

Keskustan pyöräpysäköinnin kehittäminen on aloitettu, ja autojen pysäköintiruutuja on jo muutettu pyöräparkeiksi.

Pyöräilyn edistäminen ei ole Tampereella jäänyt vain virkamiesten huoleksi. Tärkeä rooli on ollut myös paikallisilla pyöräily-yhdistyksillä.

Asiantuntijuutta vahvistavan vuorovaikutuksen lisäksi kaupunki toteutti ECO2-hankkeen, Tampereen Polkupyöräilijöiden ja Kaupin Kanuunoiden kanssa onnistuneen Minä Poljen-kampanjan, jonka avulla pyöräilyn imagoa haluttiin nostaa ja tuoda paremmin esille pyöräilyn hyväksi tehtäviä toimenpiteitä.

– Kaupungin asenne on muuttunut todella paljon viime vuosina. Nyt pyöräilyn lisäämismahdollisuuksiin uskotaan, ja siihen että suunta voidaan kääntää kohti kestävämpää liikennekulttuuria, sanoo Tampereen Polkupyöräilijöiden puheenjohtaja Sanna Karppinen.

Tampereen kaupungin yhdyskuntapalvelujen apulaispormestari Pekka Salmi iloitsee vastaan ottamastaan tunnustuksesta. –Palkinto on merkittävä huomionosoitus Tampereelle siitä kovasta työstä, jota viime vuosina on kaupungin eri hallintokunnissa tehty pyöräilyn edistämiseksi.

– Tampere ei aio palkinnon saatuaankaan jäädä lepäämään laakereilleen tässä asiassa. Uusi pormestariohjelma linjaa, että tavoittelemme viiden prosenttityksikön kasvua joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen kulkutapaosuuteen. Kova tavoite kannustaakin meitä jatkamaan edelleen pyöräilyn edellytysten parantamiseen, apulaispormestari Pekka Salmi lupaa.

Suomi Pyöräilee -yhteistyövaliokunta on vuodesta 1991 alkaen myöntänyt Vuoden pyöräilykunta-tunnustuksen esimerkillisestä työstä pyöräilyn edistämiseksi ja sen turvallisuuden parantamiseksi.

Kommentit

Kertoo aika paljon siitä, kuinka käytännöllinen liikenneväline polkupyörä on.

Vaikka Tampere on tehnyt niin paljon kuin kehtaa pyöräilyn estämiseksi, kieltämiseksi ja haittaamiseksi, niin siitä huolimatta niitä pirulasten määrä on tuplaantunut 12 vuoden aikana. Mikähän olisi tilanne, jos todella olisi kehitetty pyöräilyolosuhteita? Luultavasti aivan mahdoton, pyöräilijöitä vielä enemmän haittaamassa hyötyliikennettä!

Pyöräilykieltokaupunki

Pyöräily:Yksi liikennemuoto joukkojen liikkumisen osana, ei joukkoliikennettä. Minäkin ajan pyörällä, kävelen, bussilla ja autolla. Noudatan sääntöjä, en vaadi muita tekemään samaa. Parannan maailmaani vain omalta kohdaltani. Hivenen avarakatseisuutta ja maailma on paljon mukavampi. Kokeileminen ei maksa.

Ei yhtä oikeaa

Liikenneinsinööri Timo Seimelä kuulemma vastaa Tampereella pyörilyasioista. Onkohan saman insinöörin keksintö Viinikankatuun maalatut pyöräkaistat? Täysin kaistapäinen keksintö, tulisi nyt talvella insinööri katsomaan kaistojen käyttöä! Eikä ne kesäkeleilläkään mitenkään toimivampia ole kuin aikaisempi käytäntö kun poljettiin molemmin puolin jalkakäytävää.
Muuten Tampereella on loistava verkosto pyöräteitä kun mennään vähän keskustan ulkopuolella. Tämä on jäänyt vähemmälle huomiolle kun kohistaan vain keskustan onnettomista oloista.

KWe

Heipä hei!
Kyllä naurattaa, että Tampere on pyöräilykaupunki! Huh, huh!

Itse kävelen sekä pyöräilen, en omista autoa.

Kun saisivat nuo rotvallit pois pyöräilyteiltä! Menkää hyvät Tampereen pyöräteistä päättäjät Raumalle katsomaan kunnon pyöräilyteitä, joita hoidetaan ympäri vuoden!

Aurinkoista kevään ja pyöräilykauden odotusta!

Pyöräilevä mummi Kalevasta

Hieno palkinto ja meni oikeaan osoitteeseen! Onnittelut kaupungille ja sen virkamiehille! Hyvää työtä on Tampereella tehty viime vuosikymmenen aikana! Puhun kokemuksesta, koska pyöräilen Tampereella ja ympäristössä aika paljon sekä myös muualla Suomessa. Miksikohän tästä asiasta on näin ivallisia ja kielteisiä kommentteja? Kehoittaisin hankkimaan seudun pyöräilykartan ja lumien sulettua panemaan kypärän päähän ja hyppäämään pyörän selkään.

Pyöräilijä Tammelasta