Petteri MäkinenKirjoittaja on Tamperelaisen päätoimittaja.

Pääkirjoitus: Haitarin paluu

Tämän päivän moni ei arvannut palaavan.

Tamperelaisen joukkoliikenteen kadonneeseen kansanperinteeseen jo haudatut nivelbussit ovat tekemässä paluuta liikenteeseen.

Asia nousi esille, kun Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta käsitteli Ari Wigeliuksen (sd.) valtuustoaloitetta uuden bussilinjan perustamista palvelemaan ruuhkautunutta Härmälän suuntaa.

Reittimuutoksia ei lupailtu, mutta Härmälän suuntaan ajavien linjojen 1 ja 11 matkustajakapasiteettia ollaan nostamassa. Osittain tämä tehdään hankkimalla – mikäli TKL saa autot budjettiin mahtumaan – linjalle 1 nivelbusseja jo ensi vuonna. Tavoitteena on se, että koko linja 1 ajetaan muutaman vuoden päästä nivelbusseilla.

 

Nivelbussi on osa tamperelaista kulttuuriperimää. Moni kuulee korvissa kolinan ja tuntee takamuksissaan tärinän jo nimen mainitsemisesta. Ennen kaikkea matka Hämeenkadun nupukivellä oli... kokemus.

Tamperelainen oli mukana viimeisellä matkalla, kun nostalginen nivelbussi ajoi Hämeenkadulla kesällä 2014. Tosin haitaribussit tekivät paluun jo vuonna 2017, kun TKL osti Ruotsista kaksi käytettyä bussia auttamaan tukkoista Nokian ja Kalkun liikennettä.

Nyt nivelbussien hankkimisen syy on sama kuin edellisellä kerralla: kaupungin kasvu. Ensimmäiset nivelbussit hankittiin vuonna 1977. Silloin syy oli Hervanta. Ja välillisesti Tesoma, Kaukajärvi ja Peltolammi. Nivelbussi oli oiva työjuhta pitkille runkolinjoille, jossa tarvittiin kapasiteettia. Yksi kuski ajoi käytännössä puoltatoista normaalibussia.

 

Onko paluu sittenkään yllätys? Tamperelainen haastatteli nivelbussin tuolloisen jäähyväismatkan alla TKL:n emeritustoimitusjohtaja Matti Rainiota. Rainion mukaan nivelbussit eivät olisi koskaan poistuneet liikenteestä, jos Hämeenkadulla olisi asfalttipinta. Nupukivien röykytys ei tehnyt hyvää nivelelle.

Nyt Hämeenkadun ajorata on ratikkatöiden yhteydessä palannut asfaltille. Onko nivelbussin uusi aika? Syöttöliikenteessä se ei tietenkään toimi, mutta muutamalle jäljellejäävälle pitkälle runkosijalle sitä varmasti sovitellaan.

Petteri Mäkinen

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet