Petteri MäkinenKirjoittaja on Tamperelaisen päätoimittaja.

Pääkirjoitus: Nimet paperiin

Tampereen ratikan liikennöintisopimus allekirjoitettiin arvolle ja merkitykselle sopivasti Raatihuoneella keskiviikkona Tampereen seudun joukkoliikenteen, VR Groupin ja Tampereen Raitiotie Oy:n välillä.

Kun nimet liikennöintipaperiin pistettiin, on ratikkaa tehty Tampereelle jo noin kaksi vuotta. Tampereella on korostettu sitä, että ratikka on kaupungin kehityshanke, ei vain liikenneratkaisu. Ratikka muuttaa kaupunkikuvaa ja kaupungin painopisteitä. Vaikutus on monitahoinen. Ratikkareitin varrella kaupunki – välimatkat – pienenee ja samalla kasvaa – asukasluku – yhtä aikaa. Ratikka muovaa Tampereesta nauhamaisempaa.

Historiallisen päivän juhlapuheissa korostettiin tähän mennessä onnistunutta projektia. Monet luvut puoltavat tätä. Pormestari Lauri Lyly (sd.) räknäsi, että 56 prosentilla käytetyistä rahoista on jo saatu 61 prosenttia valmista. Tampereen raitiotien liikennöinti hoidetaan tulevaisuudessa allianssimallilla ja palvelun tuottaa VR Group. Allianssi on muuttunut Tampereella taikasanaksi onnistuneesta toteutuksesta. Näitäkään näyttöjä ei voi kiistää.

Järjestelmät ja organisaatio ovat nyt kasassa ja selittelyt ovat jatkossa turhia, muistutti ratikkayhtiön toimitusjohtaja Pekka Sirviö.

Huomio on oiva. Ratikkahankinnan onnistuminen mitataan vasta myöhemmin. Vaikka sen kohdalla korostaisikin kaupunkikehitysulottuvuutta, pitää kaupunkilaisten ottaa kulkupeli omakseen. Valinnan ratkaiseva tekijä on arjen sujuminen. Aikataulujen on natsattava ja monelle eteen tuleva vaihto liityntäbussista ratikkaan on suunniteltava huolella.

Iso muutos on aina riski ja mielikuvilla on merkitystä ja ennakkoon. Suorien bussiyhteyksien katkeaminen laittaa monet tamperelaiset pohtimaan jo kulkutottumuksiaan. Jos ratikka ei tunnu houkuttelevalta, saattaa valintana olla reissu autokauppaan jo ennen elokuuta 2021.

Onnistumisia on tullut paljon, mutta ratikan liikennehyötyjen – ja myös ilmastovaikutusten – toteutuminen on vielä kaupunkilaisten valintojen takana.

Petteri Mäkinen

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet