LukijaltaTällä palstalla julkaistaan lukijoiden mielipidekirjoituksia.

Joukkoliikenne kallistuu – onko siihen pakkoa?

Autottomia ihmisiä odottaa yllätys seuraavassa bussissa. Vuodenvaihteessa arvolippua vilauttava matkustaja maksaa 1,88 euron sijasta jo 1,98 euroa.

Eihän aiemmasta korotuksesta ole kuin vuosi.

Meillä ei ole Toyotaa, Fiatia tai Land Roveria. Mutta olemme ihmisiä. Tamperelainen päättäjä ei kuitenkaan ajattele meitä. Ehkä emme edusta ihmisiä, joista voisi edes hiukan välittää.

Heillä on varaa autoon, eikä kallistuvia nyssen taksoja tarvitse juuri miettiä, mitäpä te – töihin tai viihteelle suksillakin pääsee.

Kaikkein eniten kärsivät yksittäin arvolipulla matkustavat. Jatkossa 50 eurolla saa vain 25 matkaa, kun vielä pari vuotta sitten matkustaa sai sentään pari kertaa enemmän. Jos tahti jatkuu samana, 2020 matkustamme busseissa vieläkin vähemmän.

Tampereella, Pirkkalassa, Lempäälässä, Vesilahdella ja Ylöjärvellä on paljon ihmisiä, joilla ei ole autoa. Koululaisia, joille bussi on ainoa tapa matkustaa kouluun. Eläkeläisiä, joille bussi on ainoa tapa lähteä kirjastoon lukemaan päivän lehtiä. Työttömiä, joille bussi on ainoa tapa hankkia lisää ruokaa jääkaappiin. Sairaita, joille bussi on ainoa tapa päästä apteekkiin.

Tamperelainen päättäjä ei edusta heitä. Ihmisiä pitäisi kannustaa sinisien bussien käyttöön, mutta täällä lähinnä kokeillaan miten pitkään ihmiset jaksavat maksaa nousevia taksojaan muovisilla Nysse-korteillaan punaisessa tai vihreässä kotelossa, sillä emmehän nouse edes kapinoimaan.

Bussilla menee jo nyt esimerkiksi Vesilahdelta Tampereelle ajallisesti noin tunti. Jos lippujen hinta nousee jatkossakin, jossain välissä ihmiset tulevat siirtymään autoon, koska sillä pääsee Vesilahdesta Tampereelle vain puolessa tunnissa. Miksi voin lähteä Tampereelta Helsinkiin Paunun kyydissä 4,50 eurolla?

Toisaalta vesilahtelaiset voivat lähteä samaisella summalla korkeintaan Tampereelle. Jokin on pielessä, jos sama kilometri on niin paljon kalliimpaa paikallisliikenteessä. Olemme hyväksyneet sen, että joukkoliikenteen tarjoaminen ei ole ilmaista, mutta miksi uskollisia käyttäjiä ei haluta pitää ja uudetkin halutaan karkottaa hinnastolla pois? Entäpä vuosi ilman korotuksia?

Päättäjä unohtaa, että ilman matkustajia ei kulje busseja, eikä siihen ole enää kauan. Perukaa tämä hinnankorotus. Sillä sen olette kuntalaisille velkaa.

Jyri Väätäinen

Lukijalta

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet