LukijaltaTällä palstalla julkaistaan lukijoiden mielipidekirjoituksia.

Miksi rahaa Amurintunneliin?

Tampereen kaupungin budjettivajeeseen etsitään täytettä kaikkialta. Leikkauksia tai maksujen korotuksia on tulossa muun muassa sosiaali- ja terveyspalveluihin ja joukkoliikenteeseen, ja investointeja karsitaan. Silti yksi jätti-investointi säännönmukaisesti sivuutetaan keskusteluissa.

Tampereen keskustan alle puuhataan hukkaputkea, jonka kustannusarvio on nyt 59,4 miljonaa euroa. Hankkeen virallinen nimi on Amuritunneli ja Näsikallion maanalainen eritasoliittymä. Käytännössä se on 700 metriä pitkä autotunneli, joka syöttäisi Rantatunnelista liikennettä Satakunnankadulle. Kustannukset metriä kohti ovat noin 85 000 euroa.

Kustannusarvio on noussut muutamassa vuodessa yli 16 miljoonaa.

Tunnelin hinta on suurempi kuin mitä kaupunki käyttää yhteensä vuodessa kaikkien katujen, puistojen ja muun infrastruktuurin rakentamiseen ja kunnossapitoon. Saman verran maksaa ratikkalinjan kakkosvaihe Pyynikintorilta Lielahteen.

Muodollisesti käynnissä on selvitys tunnelin hyödyllisyydestä. Käytännössä kyse on normaaleista rakentamista edeltävistä tutkimuksista ja suunnitelmista. Näihin selvityksiin on jo nyt käytetty yli 250 000 euroa. Se on suunnilleen saman verran kuin mitä arvellaan säästettävän lakkauttamalla Pispalanharjulle kulkeva bussilinja, korottamalla kotihoidon asiakasmaksuja tai tekemällä sairaanhoitajan luona käynti maksulliseksi.

Hanke on kyseenalainen myös demokratian kannalta. Kaupunginvaltuutetut eivät ole päässeet sanomaan siitä kantaansa, koska asiaa ei ole käsitelty valtuustossa. Jättihanke etenee pelkällä kaupunginhallituksen päätöksellä, joka syntyi äänestyksen jälkeen. Vasemmistoliiton ja vihreiden edustajat vastustivat hankkeen aloittamista.

Tunneliselvityksiä perustellaan sillä, että ne on kirjattu pormestariohjelmaan. Ohjelmasta on kuitenkin poikettu muutenkin. Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksuja on korotettu moninkertaisesti enemmän kuin ohjelma sallisi.

Vastuullista taloudenpitoa olisi panna Amuritunnelin valmistelu nyt jäihin ainakin siksi aikaa, kunnes kaupungin talous on saatu tasapainoon. Sitten voisi pohtia, tarvitaanko sitä ollenkaan.

Jouni Sirén

yhdyskuntalautakunnan jäsen (vas.)

Tampereen Vasemmiston puheenjohtaja

Lukijalta

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet