Juhana Suoniemi

Vähemmän pyöräteitä!

Kunnossapitoresurssien lisäämisen talousvaikutukset

Motiva: Bikenomics

Kyllä. Tampereen ongelma ei ole se, että kaupungissamme ei olisi riittävästi pyöräteitä, päinvastoin niitä on liikaa. Edistääksemme pyöräilyä tarvitsemme vähemmän, mutta parempia ja paremmin kunnossapidettyjä pyöräväyliä.

Aikoinaan ajatus oli, että pyöräilyä edistetään parhaiten tekemällä mahdollisimman paljon pyöräteitä. Tampereellakin on noin 800 kilometriä jalkakäytävän keskelle maalattuja viivoja, vaarallisia yhdistettyjä kevyenliikenteenväyliä ja jalkakäytävältä näyttäviä puolelta toiselle hyppiviä ja yhtäkkiä päättyviä surkeita pyöräteitä, joita ei saada talvisin pidettyä edes kohtuullisessa kunnossa. Tämän vuoksi Tampereella on myös paljon jalkakäytävällä polkevia pyöräilijöitä. Ja vihaisia jalankulkijoita.

Asiaa on tutkittukin. Kalle Vaismaa on väitöskirjassaan tutkinut, miten eurooppalaiset saataisiin pyöräilemään entistä enemmän. Yksi hänen teesinsä on se, että pyöräteiden määrä ei juuri korreloi pyöräilyn määrään, mutta pyöräteiden laatu senkin edestä. Lainaan Vaismaan väitöskirjasta kertovaa Tekniikka & Talouden artikkelia: "Pyöräily ja kävely eivät Vaismaan mukaan kuulu samalle väylälle kuin kaupunkien ulkopuolella, missä on vain vähän jalankulkijoita. Keskustoissa ja asuinalueilla on tarpeen toteuttaa hidaskatuja, joissa autot ja pyörät voivat ajaa turvallisesti samalla ajoradalla. Tärkein pyöräilyä edistävä seikka on kuitenkin kaupungin liikennepolitiikka. Muutosta ei tapahdu, jos päätöksentekijät ja virkamiehet eivät aidosti kannata kestävän liikenteen edistämistä. – Ellei pyöräilymyönteistä poliittista tahtotilaa saavuteta, kaikki pyöräilyn edistämiseen tähtäävä puhe on kuin tuuleen huutaisi, Vaismaa toteaa."

Onneksi menneestä voi oppia ja tutkimuksia voi lukea. Ajattelu pitäisi kääntää niin, että tehdään kävelystä erotettu pyöräilyn runkoverkko, jossa panostetaan laatuun eikä määrään. Runkoverkon pystyisi myös helpommin pitämään ajettavassa kunnossa. Runkoverkon ulkopuolinen liikenneverkko kannattaa samalla järjestää sellaiseksi, että autot ja pyörät voivat kulkea samalla väylällä ja jalankulkijat omillaan.

Jaa miksi pyöräilyä sitten kannattaa edistää? Siksi, että se on sekä taloudellisesti että terveyden kannalta erittäin kannattavaa verrattuna kaikkiin muihin kulkumuotoihin tehtäviin panostuksiin. Tämän vahvistaa Motivan tutkimus pyöräilyn talousvaikutuksista. Onneksi Tampereellakin on jo alettu töihin ja esimerkiksi laadukas pyöräväylä keskustan ja Hervannan välillä etenee kovaa vauhtia ratikkatöiden ohessa ja tonttikatujen nopeusrajoituksia on päätetty alentaa.

Ps. Tampereen kokoisessa Gentissä on palkattuna 15 henkilöä pelkästään pyöräilyn edistämiseen. Meillä taitaa olla yksi, sekin kovan poliittisen taistelun jälkeen.

Juhana Suoniemi

Aikaisempia blogikirjoituksia

Juhana Suoniemi

Kirjoittaja on tamperelainen vihreä kaupunginvaltuutettu ja maakuntahallituksen 2. varapuheenjohtaja.

Uusimmat blogit