Päätoimittaja Kannala

Kaupunkikuvaan panostettava

Edelleen olen samaa mieltä kuin aiemminkin: ratikka kannattaa rakentaa, kunhan kulubudjetti pitää. Se on investointi tulevaisuuteen, vaikka liikenneruuhkat ja ruma kaupunkikuva kuinka ärsyttävätkin ja keskustan kivijalkayrittäjät ovat osin vaikeuksissa. Pitää pystyä ajattelemaan, että tämä on noin viisi vuotta kestävä välivaihe, minkä jälkeen Tampere on entistä houkuttelevampi kaupunki asua, elää ja yrittää.

Kun ratikka on päätetty tehdä, ei sitä kannata jättää torsoksi. 1 ja 2 vaiheen jälkeen kiskoja kannattaa jatkaa Tampereen kuntarajojen sisällä Hatanpään kautta Härmälään sekä Taysilta Koilliskeskukseen. Lielahden reittikartan ja "piilossa" valmisteltujen nopeiden jatkopäätösten suhteen olisi syytä terästäytyä. Ne eivät edistä ratikkaa, päinvastoin.

Maanantaina alkoi hahmottua, miten linja-autot ajavat jatkossa Raatihuoneen edessä. Kaupungin edustusrakennuksen eteen tehdään betoninorsuista kuja, jossa bussit ajavat. Raitiotien kehitysohjelman projektijohtaja Ville-Mikael Tuominen kertoi, että betoninen ränni on vähintään neljä metriä leveä, ja rännissä ajaa kerrallaan vain yksi bussi. Hänen mukaansa mitoitus on niin väljä, että bussit mahtuvat ajamaan rännissä. Länteen ajavat linja-autot alkavat ajaa Raatihuoneen edestä ensi viikon maanantaista lähtien.

Betonikuja voi helpottaa linja-autojen liikkumista, mutta samalla se on aivan järkyttävän ruma! Sekaannusta voi tulla myös jalankulkijoiden suhteen. Ymmärrän, että suurten rakennustöiden takia väliaikaisia ratkaisuja tarvitaan, sekä sen, että isot urakat, kuten Hämeensillan remontti, kannattaa tehdä ratikan ohella.

Samalla täytyy kuitenkin tehdä kaikki mahdollinen kaupunkikuvan eteen, koska se on nyt monin paikoin aivan kauhea! Tämä vaatii myös merkittävästi lisäpanoksia kaupungin markkinointiin. Ratikka maksaa satoja miljoonia, nyt on pakko löytää rahat kaupunkikuvan ja markkinoinnin hoitamiseen, panos on murto-osa ratikan ja muiden rakennushankkeiden hinnasta!

Vastaava päätoimittaja, paikallisjohtaja
Päätoimittaja Kannala

Aikaisempia blogikirjoituksia

Päätoimittaja Kannala

Tällä palstalla julkaistaan Tamperelaisen päätoimittajan Karri Kannalan pääkirjoituksia kahdesti viikossa.

Kannala otti Tamperelaisen päätoimittajuuden vastaan lokakuussa 2015 ja on opetellut siitä lähtien tuntemaan Tamperetta ja Tampereen seutua. Kannala toimii myös Etelä-Suomen Median maakunnan lehtiryhmän johtajana ja vastaa Imatralaisen, Lappeenrannan Uutisten, Turkulaisen ja Suomen Mediapalvelun liiketoiminnasta. Helmikuusta 2017 alkaen hän on toiminut myös Imatralaisen ja Lappeenrannan Uutisten vastaavana päätoimittajana.

Aiemmin hän on työskennellyt konsernimme toimituksissa Lahdessa, Seinäjoella ja Etelä-Karjalassa. Vuodet 2011 - 2015 hän toimi Imatralaisen ja Lappeenrannan Uutisten päätoimittaja-kustannusjohtajana.

Kannalan kirjoitukset ovat kantaaottavia ja niissä on aina yhtymäkohta paikallisiin, Tampereen seutua koskettaviin asioihin.

Palautetta voi jättää tämän blogin kommenttiosioon, lähettää sähköpostilla osoitteeseen karri.kannala (a) media.fi, kirjoittaa Twitterissä profiilille @KarriKannala tai soittamalla 050-351 5291.

 

Uusimmat blogit