Ratikka Lielahteen

Tampereen kaupunginhallitus päätti viime viikolla jatkaa aikalisää Lielahden ratikkareitin suhteen. Kaupunginhallituksen oli tarkoitus päättää, kulkeeko ratikka Lentävänniemeen Lielahden vai Hiedanrannan kautta. Asia jätettiin pöydälle myös lokakuun alussa pidetyssä kokouksessa.

Lielahdessa ollaan huolissaan suunnitelmasta, jonka mukaan ratikka menisikin Hiedanrannan kautta suoraan Lentävänniemeen. "Iso osa Lielahden palveluista, yrityksistä ja työpaikoista jäisi silloin ratikkareitin ulkopuolelle. Lielahden yrittäjät, maanomistajat ja lähialueen asukkaat eivät ymmärrä, että Suomen suurimpiin kaupallisiin keskittymiin kuuluva Lielahti voidaan ohittaa raitiotien osalta alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen." Näin puhisi Lielahden Yrittäjien puheenjohtaja Anne Martiskainen Tamperelaisen haastattelussa.

Martiskaisen mukaan Lielahden yritykset ovat tehneet alueelle kehityssuunnitelmia siinä uskossa, että ratikka kulkee Enqvistinkadun kautta Lielahdenkadulle. Ensisijaisesti Lielahdessa toivotaan, että ratikka käy molemmissa kaupunginosissa. Toinen vaihtoehto on pistoraide Lielahdenkadulle.

Edes esitys siitä, että ratikka ei kulkisi Lielahteen, on kaupungilta täysi aivopieru. Hiedanranta on vasta rakenteilla, eikä siellä tule vuosiin olemaan riittävää palveluvalikoimaa alueen tuleville asukkaille. Lielahti on jo nyt erittäin merkittävä kaupallinen keskittymä, joka vain kasvaa ja kehittyy.

Kun ratikka on kerran päätetty rakentaa, niin sen reitistöstä pitää tehdä kerralla kunnollinen. Hiedanranta-linjausta ovat kannattaneet erityisesti vihreät. Ymmärrän, että Hiedanranta uutena kaupunginosana hipsteri-vivahteineen vetoaa heihin, mutta ei se ole mikään järjellinen peruste ohittaa Lielahtea. Sitä paitsi: eikö ratikan nimenomaan olisi kannattavaa kulkea juuri Lielahden kautta, sehän vähentäisi yksityisautoilua kauppoihin.

On selvää, että ratikan pitää kulkea Lielahden kautta. Jos näin ei käy, on läntinen reitti pelkkä kallis vitsi.

Vastaava päätoimittaja, lehtiryhmän johtaja

Kommentit (2)

Kommentit

Juu parempi rakentaa uusi "Lielahti" ja sitten vasta katsoa ratikkajuttuja. Nykyiseen peltihallikeskittymään se ei vaan yksinkertaisesti sovi. Mihin pysäkiltä pääsisi? Parkkipaikalle...

Sörkkä

Päätoimittaja Kannala

Tällä palstalla julkaistaan Tamperelaisen päätoimittajan Karri Kannalan pääkirjoituksia kahdesti viikossa.

Kannala otti Tamperelaisen päätoimittajuuden vastaan lokakuussa 2015 ja on opetellut siitä lähtien tuntemaan Tamperetta ja Tampereen seutua. Kannala toimii myös Etelä-Suomen Median maakunnan lehtiryhmän johtajana ja vastaa Imatralaisen, Lappeenrannan Uutisten, Turkulaisen ja Suomen Mediapalvelun liiketoiminnasta. Helmikuusta 2017 alkaen hän on toiminut myös Imatralaisen ja Lappeenrannan Uutisten vastaavana päätoimittajana.

Aiemmin hän on työskennellyt konsernimme toimituksissa Lahdessa, Seinäjoella ja Etelä-Karjalassa. Vuodet 2011 - 2015 hän toimi Imatralaisen ja Lappeenrannan Uutisten päätoimittaja-kustannusjohtajana.

Kannalan kirjoitukset ovat kantaaottavia ja niissä on aina yhtymäkohta paikallisiin, Tampereen seutua koskettaviin asioihin.

Palautetta voi jättää tämän blogin kommenttiosioon, lähettää sähköpostilla osoitteeseen karri.kannala (a) media.fi, kirjoittaa Twitterissä profiilille @KarriKannala tai soittamalla 050-351 5291.

 

Tervetuloa Tamperelaisen blogeihin

Tamperelainen tarjoaa kaikille mahdollisuuden pitää omaa blogia. Blogistit ovat pääosin aktiivisia tamperelaisia, mutta joukkoon mahtuu myös kirjoittajia muualta.

Lue tältä sivulta uusimmat blogikirjoitukset tai klikkaa oikeasta palstasta tiettyyn blogiin.

Haluatko blogistiksi? Oletko aktiivinen kansalainen, joka haluaa tuoda mielipiteensä julki laajalle yleisölle? Ota yhteyttä toimitukseen.