Juhana Suoniemi

Tavara-aseman ratkaisematon tilanne ei ole kenenkään etu

Jaakko Muikku

Keskustan kaupunginvaltuutettu Jouni Ovaska kertoi Tamperelaisen paperilehdessä 14.10. tavara-aseman olevan vihreiden pihtiotteessa. Ovaskan ajatus vihreiden pihtiotteesta on historiaton. Oikeasti tavara-aseman purkaminen on voimassa olevan kaavan pihtiotteessa. Voimassa oleva kaava nimittäin ei mahdollista Ovaskan toivomaa tavara-aseman purkamista.

Nykyistä kaavaa aikanaan valmisteltaessa kävi ilmi, että purkaminen ei välttämättä menisi läpi edes valtuustossa saati eri oikeusasteissa, ja siksi silloisen apulaispormestari Pekka Salmen (sd.) johdolla yhdyskuntalautakunnassa valmisteltiin ja hyväksyttiin yksimielisesti kaava, jossa tavara-asema siirrettäisiin. Kukaan ei halunnut pitkää oikeusprosessia, jonka tulos olisi ollut epävarma. Siirtokaavaa ei sittemmin ole toteutettu, koska siirron hinta-arvio kasvoi reiluun 3 miljoonaan ja parille puolueelle iski hätä vaalien edellä.

Vihreät hakevat tilanteeseen ratkaisua. Vihreiden eräs ratkaisuehdotus on sellainen, jossa autoilu Ratapihankatua pitkin tulisi sujumaan erittäin hyvin ja ainoa kompromissi olisi liittymän ja kääntymiskaistojen jättäminen pois Ratapihankadulta Vellamonkadulle. Kävely ja pyöräily kulkisivat Ratapihankadun ali. Tällöin tila riittäisi järjestää sekä Ratapihankadun liikenne, Rongantunnelista tuleva lisääntyvä kävely ja pyöräily että huomioida rakennussuojelulliset arvot. Kiistanalaiset rakennukset säilyisivät kunnostettavaksi ja liikenneturvallisuuskin saataisiin kerralla kuntoon.

Olemme Ovaskan kanssa ihan samaa mieltä siitä, että kaupunkisuunnittelu vaatii ennakkoluulottomuutta. Ennakkoluulottomuutta on olla tekemättä asioista arvovaltakysymyksiä ja etsiä vihreiden tavoin kompromissia. Vihreät näkevät kaupunkisuunnittelussa tärkeänä nimenomaan kaupungissa asuvat ihmiset. Tavara-aseman säilyttäminen ja Vellamonkadun rauhoittaminen toisivat kaupunkilaisille kiinnostavaa ja turvallista kävelykaupunkia autokaupungin sijaan. Aseman ja Tammelan kaikki kehityshankkeet tuovat alueelle niin paljon elämää, että laadukkaampi kävely-ympäristö on muutaman vuoden päästä suorastaan välttämättömyys.

Toinen nopea vaihtoehto olisi toteuttaa yhdessä aiemmin päätetty kompromissikaava, kuten Jaakko Stenhäll (vihr.) toisaalla kirjoitti. Tampere tunnetaan siitä, että täällä saadaan asioita tapahtumaan, vaikka aina ei ihan yksimielisiä oltaisikaan. Miksihän tässä kysymyksessä yhden risteyksen poistava kompromissi on niin mahdoton?

Juhana Suoniemi

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet