Paikalliset

Näin keskusta kasvaa itään ja Tammela saa tornitalot

Ratapihankadun linjaus A. Alhaalla aseman kellotorni, oikealla valkoinen jo rakentumassa oleva Scandic-hotelli, sen jälkeen Morkun paikalla kerrostalo. Vellamonkadun kulmauksessa 16-kerroksinen tornitalo. Katu alittaa Erkkilänsillan kuvasovitteessa vasemmalla ylhäällä.

Arkkitehdit LSV Oy

Keskusta kasvaa itään ja Tammelan reuna saa tornitaloja. Morkun ja Lompanlinnan kohtalo on vielä epäselvä.

Ratapihankadun pohjoisosan suunnitelmat etenevät. Torstaina julkistettiin tarkistettu osallistumis- ja arviointisuunnitelma, joka esittää Ratapihankadun rakennettavaksi suoralla linjalla. Tämä tietää VR:n vanhan, vuonna 1907 rakennetun tavara-aseman hävittämistä.

Kaupunki on laatinut kaksi vaihtoehtoa, joissa kummassakin tavara-asema puretaan. Vaihtoehto A hävittäisi myös VR:n seuratalo Morkun, sen viereisen puutalon sekä Peltokadun varrella olevan punatiilisen Lompanlinnan.

Vaihtoehto A on selvästi toimistotilapainotteinen ja raskaampi rakennusmassoiltaan. Ratapihankadun itäpuolelle tulisi 8–10-kerroksisia taloja ja Rongankadun alikulun sisäänkäynnin viereen 16-kerroksinen tornitalo. Peltokatu katkaistaisiin Väinölänkadun kohdalta. Morkun paikalle tulisi kerrostalo.

Vaihtoehto B säilyttäisi Morkun ja Lompanlinnan. Asumispainotteinen vaihtoehto toisi PMK:n talon pohjoisjatkeeksi 15-kerroksisen tornin. Kolme vastaavaa tornitaloa nousisi Vellamonkadun ja Erkkilänkadun välille. Muu rakennusmassa olisi lähinnä 5–6-kerroksista.

Vaihtoehto A:n pohjalta lähdetään, mutta lopputulos voi olla sekoitus molempia.”
– Kaavoitusohjelmassa alueelle painotetaan toimitilarakentamista. Vaihtoehto A:n pohjalta lähdetään, mutta lopputulos voi olla sekoitus molempia, hahmottelee projektiarkkitehti Veikko Vänskä Tampereen kaupungilta.

– Tavara-aseman purkamista puoltaa se, että rakennus jäisi pahasti pussiin, jos Ratapihankatu linjattaisiin sen ja Morkun välistä. Siitä tulisi kovin hankala tavoitettava.

Kaupunki pitää ensi viikolla palaverin VR:n edustajien kanssa. Tuolloin puidaan myös Lompanlinnan ja puurakennusten kohtaloa.

VR:n keltainen puutalo, entinen terveysasema Peltokadun ja Vellamonkadun kulmauksessa häviää joka tapauksessa Rongankadun alikulkutunnelin vuoksi.

Ratapihankadusta tulee merkittävä pohjois-eteläsuuntainen ydinkeskustan kehäväylä. Sille asetetaan 40 km/h:n nopeusrajoitus. Kevyen liikenteen väylästöt eivät kulje kadun vierellä.

– Satakunnankadun tunnelista on nyt luovuttu. Se olisi maksanut 20 miljoonaa euroa, eivätkä sen hyödyt olisi olleet riittävät suhteessa kustannuksiin, sanoo suunnittelupäällikkö Ari Vandell.

Ratapihankadulta tulee risteykset Vellamonkadulle ja Väinölänkadulle. Tie alittaa Erkkilänsillan jatkuen tulevaan Rantaväylän tunnelin kiertoliittymään. PMK:n talon pohjoispuolelta tehdään liittymä Naistenlahdenkadulle.

Tähän mennessä Ratapihankatu on rakennettu Viinikankadusta Åkerlundinkatuun saakka. Uusi linjaus siitä pohjoiseen valmistunee 2016-17. Tie maksaa 11 miljoonaa euroa.

Hyväksytkö VR:n rakennusten purun Tammelasta? Ota kantaa!

Tammelan muutos

Ratapihankatua on suunniteltu vuodesta 1991

katulinjauksesta on laadittu kaksikin yleissuunnitelmaa

nyt valmistunut suunnitelma ottaa huomioon myös maankäytön: alueelle on tulossa sekä toimistotila- että asuinrakentamista

tielinjaus hävittää VR:n tavara-aseman, rankin talorakentaminen tuhoaisi myös Morkun rakennukset ja Lompanlinnan

osallistumis- ja arviointisuunnitelma asetettiin nähtäville 5. tammikuuta (Frenckellin palvelupiste sekä internet)

OAS:n pohjalta ryhdytään laatimaan varsinaista asemakaavaa, jonka arvioidaan valmistuvan jo kesällä 2012

kaupunki järjestää asiasta yleisötilaisuuden keskiviikkona 11. tammikuuta klo 17.30, paikkana Johanneksen koulu

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat