Paikalliset

Vuorikiipeilijät vaihtoivat aseman kellotornin kyltin – Katso kuvat tornista!

Kiipeilijät poistivat rautatieaseman kellotornista VR:n vanhan valomainoksen. He kiinnittivät paikalle uuden kyltin, joka on vihreä.

Marjo Rämö

Rautatieaseman vanha 200-kiloinen valomainos vaihdettiin uuteen kylttiin 47 metrissä.

Tampereen rautatieaseman kellotornissa tuulee niin, että tukka meinaa lähteä päästä.

Täällä, 47 metrin korkeudessa on Suomen Kiipeilytekniikka Oy:n vuorikiipeilijöitä irrottamassa VR:n vanhaa, sinistä valomainosta ja kiinnittämässä uutta vihreää logoa.

Kiipeilijöitä ei huolestuta vaikea paikka eikä kova tuuli, vaan pulun kakka.

Ties minkä salmonellan täältä saa.”
– Ties minkä salmonellan täältä saa, yksi kiipeilijä manaa.

Pulut ovat kuorruttaneet ulosteella torniin menevät rappuset ja pienen näköalatasanteen. Tasanteella on kymmenen sentin kerros kakkaliejua.

– Kakkoja on yritetty siivota, mutta pulut tulevat aina takaisin. Ne pääsevät jostakin myös portaikkoon, kertoo VR:n asiakaspalvelupäällikkö Timo Silvennoinen.

VR:n vanha, sininen logo kiinnitettiin kellotorniin vuonna 1985 pitkävartisella nosturilla.

Nyt nosturin tuominen paikalle olisi lähes mahdotonta. Siksi työn tekevät kiipeilijät.

– Työ täytyy tehdä ylhäältä käsin. Ensin vanha kyltti irrotetaan ja lasketaan köysillä alas. Sen jälkeen uusi logo nostetaan ylös, Silvennoinen kertoo.

Vanha valomainos painoi noin 200 kiloa. Uusi merkki on köykäisempi.

– Se painaa noin 50 kiloa.

VR on uusinut ilmettään vuodesta 2007 lähtien. Sininen logo on korvattu vihreillä kirjaimilla.

– Logoja on vaihdettu kiinteistöihin ja kalustoihin kymmeniätuhansia. Se on iso urakka. Kaikkein vaativin kohde on Tampereen rautatieaseman kellotorni, Silvennoinen sanoo.

Kaikkein vaativin kohde on Tampereen rautatieaseman kellotorni.”
Rautatieaseman kellotorni on 47 metriä korkea, ja sen pohjapinta-ala on noin 8 metriä. Kellotornissa on 54 ikkunaa.

Asema ja kellotorni rakennettiin vuosina 1936 ja 1937. Asemarakennuksen alkuperäisissä suunnitelmissa ei ollut kellotornia. Torni suunniteltiin rautatiehallituksen vaatimuksesta.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat