Mannerheimin Lastensuojeluliitto: Oluetkin piiloon kaupoissa

Amurin K-marketin kauppias Pasi Kallio tyrmää ajatuksen oluen ja siiderin palvelumyynnistä: se lisäisi kustannuksia ja hankaloittaisi kaupantekoa.

Tupakat pannaan vuodenvaihteessa asiakkailta piiloon. Myös olut pitäisi laittaa tiskin alle, toivoo MLL.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton pääsihteerin Mirjam Kallandin mielestä oluet ja siiderit voisi aivan hyvin piilottaa kaupoissa ja kioskeissa omiin kaappeihinsa – samalla tapaa kuin kohta tupakat.

– Tällaisesta ei ole keskusteltu, mutta idea ei ole huono. Kaikki mikä on saatavilla ja näkösällä, houkuttelee ostamaan. Miksi tehdä niin suurta eroa tupakan ja alkoholin välillä? Liika alkoholi aiheuttaa sosiaalisia ongelmia ja nostaa lastensuojelun tarvetta. Pitäisin oikein hyvänä sitä, että kaupoista alkoholia saisi vain pyydettäessä, sanoo Kalland.

Hänen mielestään mietojenkin mainostaminen pitäisi kieltää samalla tapaa kuin tupakan mainonta on kielletty. Tällöin myös pullot menisivät kaupoissa ja kioskeissa automaattisesti tiskin alle.

– Tutkimusten mukaan mainonta normalisoi alkoholin arkeen. Lapsia ja nuoria pitäisi pystyä suojaamaan räikeältä siideri- ja olutmainonnalta. Eihän niillä ikäihmisiä tavoitella, sanoo Kalland.

Panimoliitossa ajatus mietojen alkoholijuomien piilottamisesta kuulostaa hölmöltä. Toimitusjohtaja Elina Ussa ihmettelee, mitä moisella oikein tavoiteltaisiin.

– Jos alkoholi näin mystifioidaan, poistaako se ongelmat, mitkä aiheutuvat alkoholin väärinkäytöstä? En myöskään näe, että oluen mainoskielto olisi ratkaisu mihinkään. Maissa, joissa alkoholimainonta on kiellettyä, kamppaillaan ihan vastaavanlaisten ongelmien kanssa kuin meilläkin. Vaikuttavuudeltaan olemattomia, mutta elinkeinolle haitallisia ratkaisuja ei pidä tehdä, toteaa Ussa.

Hän muistuttaa, että alkoholin kulutustaso on Suomessa ollut jo kolmatta vuotta laskusuunnassa.

– Kaikki haitat ovat vähenemässä, ja suunta on oikea. Kulutuskäyttäytyminen muuttuu kuitenkin hitaasti. On hyvä, että humalahakuinen juominen ja alaikäisten alkoholinkäyttö vähenee. Ei ole syytä lähteä hämmentämään hyvää tilannetta.

Hallitusneuvos Ismo Tuominen sosiaali- ja terveysministeriöstä sanoo, että ajatus siirtää oluet ja sidukat tiskin alle ei ole samalla viivalla ”tupakoiden piilottamispykälän” kanssa.

– Tarkoitushan ei ollut kieltää tupakan ostamista, vaan ainoastaan poistaa ”mainokset” kaupoista. Miksi pullot pantaisiin piiloon ja samalla niitä saisi kuitenkin mainostaa? Tupakan esilläpitokielto voidaan nähdä 35 vuotta vanhan mainontakiellon viimeisenä vaiheena: askit ovat logoineen, muotoineen ja värimaailmoineen olleet itse asiassa tupakkamainoksia ja hyvin näkyvissä arkielämän mediassa eli kaupassa. Nyt tämäkin mainonta on kielletty, sanoo Tuominen.

– Vuonna 1995 vapautettua mietojen alkoholijuomien mainontaa ollaan kuitenkin kiristämässä. Peruspalveluministeri on luvannut hallituksen esityksen asiasta kevätistuntokaudella 2012. Kiveen hakattuja malleja ei ole, tavoitteena on varmuudella ainakin lapsia kiinnostavien mainonnan elementtien kieltäminen.

Käyttäjän Jari Niemelä kuva