Paikalliset

Aleksanterinkatu ei pelota kokeneita nyssekuskeja, mutta pysäköitsijöiltä toivotaan tarkkuutta – "Pari pientä kosketusnaarmua on tullut meidän autoihimme"

Joonas Alanne

Aleksanterinkadusta tuli loppiaisena poikkeuksellisen vilkas, kun Hämeenkadulta etelään suunnattu nysseliikenne ohjattiin sen kautta.

Bussit on ohjattu Aleksanterinkadulle Hatanpään valtatien ratikkatyömaan vuoksi.

Aleksanterinkatua on pidetty julkisessa keskustelussa hankalana ja ahtaana väylänä bussiliikenteelle, mutta bussikuskien mukaan huoli on ylimitoitettu. Tamperelainen kävi tätä juttua varten kyselemässä näkemyksiä kahdelta kuskilta TKL:n varikolla Nekalassa.

Molempia kuljettajia yhdistää vankka kokemus. Hannu Raitaniemi on ajanut TKL:n busseja peräti 33 vuotta ja Klaus Honko 14. Kummankin uran varrelle on siis mahtunut poikkeusjärjestelyt poikineen.

5739926-n.jpg

Klaus Honko ja Hannu Raitaniemi ovat ajaneet TKL:n busseja jo vuosien ajan. Kuva: Joonas Alanne

Kumpikaan kuskeista ei muista uransa varrelta tilannetta, jossa poikkeuslinja olisi ollut mahdottoman vaikea. Linjat suunnittelee Tampereen seudun joukkoliikenne Nysse, joka puolestaan ostaa liikennöintipalveluita eri liikennöitsijöiltä, muun muassa Tampereen kaupunkiliikenne TKL:ltä.

– Yleensä siellä on hyvin tiedetty, mistä bussi voi ylipäänsä kulkea, eikä mitään hirmuisen vaikeita paikkoja ole ollut, arvioi Honko.

– Tietöiden aikaan ajolinjat merkitään kartioilla. Siinä ne hakevat vähän aikaa paikkaansa, sanoo puolestaan Raitaniemi.

Vastoin yleistä mielikuvaa kumpikaan kuskeista ei näe, että Aleksanterinkatu olisi nysseille aivan liian kapea. Honko korostaa maltillisen tielläliikkumisen merkitystä.

– Kuten aina liikenteessä, maltti on valttia. Ei siinä ole mitään sen kummempaa. Pitää tietenkin tarkkailla suojateitä ja olla erityisen skarppina silloin, kun edessä on näköesteitä. Vaihtelu kuitenkin virkistää, hän sanoo.

Kuskien mukaan tilanne voisi olla hiukan erilainen, jos teillä olisi lumen auraamisesta johtuvia kinoksia.

– Ne ovat yleensä isoin yksittäinen näköeste talviaikaan, vahvistaa Honko.

– Toisaalta, jos siellä lunta nyt olisi, niin varmasti Aleksanterinkadun auraamisluokituskin olisi tavanomaista korkeampi lisääntyneen liikenteen vuoksi, toteaa Raitaniemi.

TKL:n liikennejohtaja Ilkka Ala-Maakala sanoo, että liikennöitsijät ymmärtävät hyvin kaupungin tarvetta tarjota rakennustyömaille työrauha. Ratikan rakentamisen vuoksi kuskit ovat kuitenkin saaneet runsaasti harjoitusta poikkeusreiteillä ajamisesta.

– Pari pientä kosketusnaarmua on tullut meidän autoihimme poikkeusreiteiltä, mutta ne ovat johtuneet väärin pysäköidyistä henkilöautoista. Olisi suositeltavaa, että pysäköimiseen poikkeusreittien varrella kiinnitettäisiin riittävästi huomiota, sanoo Ala-Maakala.

Honkolle ja Raitaniemelle ei ole haavereita tullut.

– Tarkkana saa olla, kuten aina yleensäkin, sanoo Honko.

Mistä on kyse

Hämeenkadulta etelään suuntautava joukkoliikenne ohjataan poikkeuksellisesti Aleksanterinkadun kautta Hatanpään valtatien ratikkatyömaan vuoksi.

Aleksanterinkadulla liikennöi päivän vilkkaimpina tunteina jopa 50 bussia. Tampereen seudun joukkoliikenne on kehottanut yksityisautoilijoita välttämään Aleksanterinkatua ruuhka-aikoina.

Hatanpään valtatie on tietöiden ajan yksisuuntainen Suvantokadusta pohjoiseen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat