Puheenaihe

Taloussanomat: Lidl otti käyttöön aamun hukka–alen – kaupan alan tavoitteena hävikin vähentäminen

Kuvituskuva.

arkisto

Lidl laajentaa marraskuun aikana ruuan hukka-alen kaikkiin Suomen myymälöihin, kirjoittaa Taloussanomat. Hukka-aletuotteet ovat myynnissä aamupäivisin aina, kun paistopisteen leipätuotteita tai kauneusvirheen saaneita hedelmiä ja vihanneksia on jäänyt myymättä.

Lidlin mukaan myytävien tuotteiden alennusprosentti ei ole kiinteä. Yrityksen laskelmien mukaan hukka-alella voidaan vuosittain pelastaa hävikiltä yli 600 000 kiloa hedelmiä ja vihanneksia, kertoo Taloussanomat.

Lidlissä myös viimeisen myyntipäivän lähestyessä tuote saa kylkeensä alennustarran, joka on tällä hetkellä 30 prosenttia. Varsinaista ilta-alea yrityksellä ei ole.

K-ryhmässä sen sijaan ilta-alennus on ollut jo pitkään käytössä. K-ryhmän mukaan kauppiaat voivat itsenäisesti päättää parasta ennen –päiväystä tai viimeistä käyttöpäivää lähestyvien tuotteiden alennuksista. Alennus voi olla esimerkiksi 30 – 60 prosenttia.  S-ryhmässä ruuasta saa 30 prosenttia alennusta, kun viimeinen käyttö– tai myyntipäivä alkaa lähestyä. Iltayhdeksän jälkeen alennusprosentti nousee vielä 60 prosenttiin.

Kauppaketjujen yhteisenä tavoitteena on vähentää hävikkiä, kirjoittaa Taloussanomat

Taloussanomien artikkeli aiheesta on täällä.  

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat