Paikalliset

"Positiiviset yritysvaikutukset, pyöräilyn ohjausta parannettu" – Katusuunnitelma hyväksyttiin: Näin Hatanpään valtatie muuttuisi ratikkakaduksi

Ratikkatöitä Pirkankadulla syyskuussa.

Raitiotieallianssi

Hatanpään valtatien raitiotien rakentamisen mahdollistava katusuunnitelma Hämeenkadun ja linja-autoaseman tonttiliittymän välille hyväksyttiin Tampereen yhdyskuntalautakunnassa tiistaina.

Samalla hyväksyttiin Hatanpään valtatiehen liittyvän Suvantokadun katusuunnitelma Ratinakujalle asti sekä Aleksanterinkadun suunnitelma Otavalankadulle asti.

Hatanpään valtatien suunnittelualueen pituus on noin 700 metriä. Katualueen leveys vaihtelee noin 28 ja 34 metrin välillä. Raitiotie kulkee koko kadun matkalta katualueen keskellä. Raitiotien päällysrakennetyyppi on Hatanpään valtatiellä kiintoraide. Raitiotiekäytävän leveys vaihtelee kuuden ja kahdeksan metrin välillä.

Hatanpään valtatien raitiotiepysäkki sijaitsee Sorin aukion kohdalla. Pysäkki on suunniteltu reunalaitureilla, jolloin molemmille kulkusuunnille on oma esteetön pysäkkilaituri. Molempien pysäkkilaiturien leveys on 3,5 metriä ja pituus 47 metriä.

Katusuunnitelmaehdotukset olivat nähtävillä 28.8.–11.9., jona aikana jätetiin viisi muistutusta ja annettiin kahdeksan lausuntoa. Suunnitelmiin tehtiin ehdotusvaiheen jälkeen jonkin verran muutoksia.

Hatanpään valtatiellä, katuosuudella Verkatehtaankatu–Suvantokatu, katuvalaisimien ja ratajohdon yhteiskäyttöpylväitä on lisätty ja sijoituspaikkoja on muutettu. Lisäksi katuosuuden raidegeometriaa on muutettu ja itäreunan jalkakäytävää levennetty sekä muutettu länsireunan puuistutukset nykyisistä ruukkuperustaisista maanvaraisiksi. Hatanpään valtatien itäreunalla on lisätty huoltoajoneuvojen lastauspaikkoja.

Näkövammaisten ohjausta on lisätty ja parannettu useissa eri kohdissa koko suunnittelualueella. Jalankulun ja pyöräilyn ohjausta, liikennemerkkejä ja erottelua on parannettu ja muutettu useassa eri kohdassa. Hatanpään valtatien läntiseen ajokaistaan on tehty leveysmuutoksia Vuolteenkadun liittymässä olevan suojatien kohdalla.

Hatanpään valtatien pyörätielle on lisätty väriasfaltti Suvantokadun ja Vuolteenkadun liittymien ylitse. Katuosuuden Hämeenkatu–Verkatehtaankatu pyörätien pintamateriaali on muutettu asfaltiksi. Lisäksi pyörätielle osuvat reunakivet on poistettu linja-autoaseman tonttiliittymässä.

Yritysvaikutusten arvioinnin perusteella raitiotien katusuunnitelman toteuttamisella Hatanpään valtatielle on positiiviset yritysvaikutukset. Raitiotielinjaston laajentaminen parantaa alueen yritysten, kaupallisten palvelujen ja tapahtumatoimintojen saavutettavuutta.

Raitiotien rakentamisen aikaisia negatiivisia vaikutuksia voidaan lieventää huomioimalla yritysten tarpeet työnaikaisissa liikennejärjestelyissä sekä tiedottamalla yhteistyössä alueen yrittäjien kanssa ajoissa ja monikanavaisesti rakentamisen vaiheista ja vaikutuksista.

Katusuunnitelmapäätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Tämä edellyttää, että valtuusto on tehnyt päätöksen Hatanpään valtatien raitiotieosuuden rakentamisesta. Tavoitteena on päätös loppuvuodesta 2019. Päätös mahdollistaisi raitiotien rakentamisen valmiiksi koko keskusta-alueella yhdellä kertaa.

Raitiotiellä tavoitellaan sujuvaa ja tehokasta joukkoliikennettä, joka helpottaa ihmisten liikkumista sekä tukee kaupunkirakenteen tiivistämistä kestävällä tavalla.

Ensimmäistä osuutta rakennetaan väleille Hervanta–Pyynikintori–Tays.

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Hatanpään valtatien raitiotien mahdollistava katusuunnitelma hyväksyttiin lautakunnassa9.10.2019 09.06
Nyt suunnitellaan raitiotietä Hatanpäälle – Seuraavaksi suunnitelma tulee esittelyvaiheeseen16.8.2019 15.00
Raitiotien pysäkki suunnitellaan Sorinaukion kohdalle Hatanpään valtatiellä17.6.2019 16.10

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat