Paikalliset

Tampereen pyöräilijät eivät aina tiedä, missä heidän pitäisi ajaa – Kaupunki selkiytti ohjeitaan: "Samat periaatteet olisivat käytössä kaikkialla"

Hatanpään valtatien kävely- ja pyörätiet ovat jo toteutettu uusien ohjeiden mukaan. Pyörätien asfaltti on punaista ja sitä erottaa jalkakäytävästä pieni kiveys.

Pekka Ruissalo

Tampereen kaupunki aikoo selkiyttää pyöräväylien liikennejärjestelyjä ja merkintätapoja.

Jatkossa jalkakäytävän ja pyörätien erottelua parannetaan. Joissakin paikoissa riittää maalattu merkintä. Merkintöjä selvennetään myös värillisen asfaltin ja katukiveyksen avulla.

Runsaasti liikennöidyillä erotelluilla väylillä aletaan myös maalata polkupyörä- ja kävelijä-symboleja asfalttiin sadan metrin välein. Myös Tampereella käytössä olevia suojatietyyppejä on päivitetty

 

Tampereen kaupunki on asettanut tavoitteeksi lisätä kestävien kulkuneuvojen kulkutapaosuutta. Maaliskuussa yhdyskuntalautakunta totesi tarpeelliseksi linjata väriasfaltin käyttöperiaatteet.

– Kun sitä lähdettiin miettimään niin totesimme, että tarvitsemme myös ohjeistusta kävelyn ja pyöräilyn erotteluperiaatteisiin, avaa liikenneinsinööri Timo Seimelä.

Suunnittelun lähtökohtana on ollut pyöräliikenteen ja jalankulun kohteleminen omina kulkumuotoinaan. Pyörä on ajoneuvo, joka rinnastetaan autoliikenteeseen.Pyöräilyn ja autoilun erottelutarpeeseen vaikuttavat turvallisuusnäkökulmat, kuten liikennemäärä ja nopeus.

Seimelän mukaan vanhat ohjeistukset eivät olleet keskenään yhteneviä.

– Käyttäjien kannalta merkittävintä on, että samat periaatteet olisivat käytössä kaikkialla Tampereella riippumatta siitä, missä liikkuu.

Uusissa periaatteissa todetaan, ettei pelkkä maaliviiva enää riitä vilkkaimmilla väylillä. Pyörätien ja jalkakäytävän väliin tarvitaan noppakiviraita tai rakenteellinen erottelu, kuten puurivi tai reunakivellä toteutettu korkeusero.

Vilkkaimmilla väylillä käytetään väriasfalttia, jota käytetään myös liittymissä indikoimaan pyörätien jatkumista esimerkiksi autoilijoille.

– Näissä myös autoilija on pääsääntöisesti väistämisvelvollinen.

Värillinen asfaltti on noin kaksi kertaa mustaa kalliimpaa, mikä on merkittävää erityisesti paikkaustöissä. Tästä syystä periaatteissa on linjattu, että kaupunki ottaisi vastuulleen puna-asfaltin paikkaamisen.

 

Liikenneinsinööri myöntää, että Tampereella pyöräilijät eivät aina tiedä, missä heidän paikkansa on.

– Tietysti keskustassa, jossa ei ole juurikaan erillisiä pyöräteitä, pyöräilijän ja potkulautailijan paikka olisi ajoradalla. Silti jalkakäytävillä ajaminen on kovin yleistä.

Keskustan osalta tavoitteena on katujen saneerauksen yhteydessä kivetä jalkakäytävät, minkä uskotaan kertovan selvästi, mihin käyttötarkoitukseen väylä on tarkoitettu.

– Pyöräilijän paikka on lähtökohtaisesti siellä missä on asfalttia. Tällä hetkellä jalkakäytävätkin ovat pääasiassa asfalttia, mutta liikennemerkit osoittavat ne väylät, joilla saa pyöräillä: ilman pyörätie-merkkiä kyseessä on jalkakäytävä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Kommentti: Pyöräilijät kaipaavat ohjeita – Tamperelaiset, ottakaa mallia turkulaisista23.9.2019 10.16

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat