Paikalliset

”Tämä on ihan eri auto” – Näin Tampereelle palaavat modernit nivelbussit eroavat takavuosien haitaribusseista

Nivelbussimarkkinoilla riittää tällä hetkellä vaihtoehtoja. Kuvassa Solaris Urbino 18 Vilnassa tänä kesänä.

Pofka/Wikimedia Commons

Tamperelaisten ei kannata olla huolissaan synkän jälkimaineen saaneiden nivelbussien paluusta Tampereen kaduille.

Tampereen Kaupunkiliikenne liikelaitoksen kalustopäällikön Kalle Keinosen mukaan Tampereen parin vuosikymmenen takaisista nivelbusseista ja moderneista malleista ei voi puhua samana päivänä.

– Nivelbussien käyttövarmuus ja luotettavuus ovat kasvaneet huimasti. Myös päästöt ovat merkittävästi pienemmät. Moottoritekniikassa on tapahtunut valtava harppaus, luettelee nivelbusseista monen vuosikymmenen kokemukset kerryttänyt Keinonen.

Myös matkustamossa räminästä ja kylmyydestä ei pitäisi enää kärsiä.

– Nykyisten dieselmoottorien tuottama hukkalämpö on niin paljon pienempi, että lisälämmittimiä on pakko käyttää.

Nivelbusseja ollaan tuomassa takaisin linjalle 1 Härmälän ja keskustan välisten ruuhkien takia. Suunnitelman mukaan koko linja 1 ajettaisiin jo lähitulevaisuudessa nivelbusseilla.

 

TKL:n toimitusjohtajan Pekka Pirhosen mukaan liikenteeseen saadaan ensi vuonna ”joitakin” nivelbusseja. Määrä riippuu siitä, kuinka paljon muun kaluston korvausinvestointeja joudutaan tekemään. TKL:n johtokunnan kalustoinvestointeihin esittämä määräraha on 3 miljoonaa euroa. Kaupunginvaltuusto hyväksyy ensi vuoden budjetin marraskuussa.

– Emme ole hankkineet uusia nivelbusseja vuosikausiin, joten hintataso on pieni kysymysmerkki.

Edelliset kokonaan uudet nivelbussit saapuivat TKL:n laivueeseen vuonna 2002. Liikenteestä ne poistuivat vuonna 2014.

TKL hankki vuonna 2017 Ruotsista Arlandan lentokentältä kaksi käytettyä nivelbussia. Niistä toinen ajaa Nokilla koululiikennettä ja toinen on vara-autona.

– Jo nämä käytetyt kertoivat sen, kuinka hyviä uudemmat nivelbussit ovat vanhoihin malleihin verrattuna, kertoo Keinonen.

 

Keinosen mukaan kilpailutilanne on markkinoilla hyvä. Tampereelle sopivia malleja on tarjolla ainakin viidellä valmistajalla. Kilpailutus on tarkoitus käynnistää tämän vuoden puolella.

Vanhojen nivelbussien suurimmat ongelmat liittyivät niiden kalliimpiin ajokustannuksiin, joissa oli taustalla muun muassa tekniset ongelmat, kalliimmat huoltokulut ja suurempi dieselinkulutus. Nivelbussien käyttöön oton kynnystä laskee myös se, ettei niillä tarvitse enää ajaa Hämeenkadun nupukivillä.

– Hämeenkadun nupukivellä oli iso merkitys huoltotarpeeseen ja autojen käyttöikään, sanoo Keinonen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Haitaribussit tekivät yllätyspaluun Tampereelle! – Arvaa, kuinka paljon väkeä kyytiin mahtuu1.9.2017 14.28
Viimeinen nivelbussi Hämpillä - Näin sujui reissu25.7.2014 12.45
Liikennehistoriaa Hämeenkadulla – Tampereen viimeinen nivelbussi ajaa vielä kerran keskustassa24.7.2014 14.21

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat