Kulttuuri

Muistatko kolme kuolinkolaria? – Legendaariset Pyynikin ajot voi kokea Vapriikissa

Pyynikin ajoissa syyskuussa 1949: helsinkiläinen S. Sjöholm ajoi alokasluokassa alle 350-kuutioiset neuvostoliittolaisella IC-pyörällään - itäpyörä esittäytyi näin Pyynikin ajoissa ensimmäisen kerran.

Pyynikin ajot herauttavat vieläkin lämpimiä ja jännittäviä muistoja. Nyt niitä voi verestää Vapriikin bensankatkuisessa näyttelyssä.

Täyttä kaasua Pyynikillä -näyttely kertoo Pyynikin ajojen historiasta, sen moottoripyöristä ja ajajista. Näyttely esittelee myös Hämeen Moottorikerhon toimintaa maarata-ajoista speedway-, motocross- ja supermotoradoille sekä enduro- ja trialurille.

Huomio keskittyy itse ajoihin, joita nyt 80-vuotias Hämeen Moottorikerho järjesti yhteensä 34 kertaa vuosina 1932–39 ja 1946–71. Esillä on Pyynikin ajojen vauhtipelejä, joiden merkit heläyttävät moottoriurheilun ystävän rintaa: NSU, Triumph, Norton, Vincent, Harley Davidson...

Tampereen moottoriurheilun historiasta useita teoksia kirjoittanut Timo Katajamäki myöntää kaipaavansa legendaarisia ajoja.

– Totta kai niitä kaipaa varmasti jokainen tamperelainen ja moottoriväki yleensäkin. Oli se sellainen tapaus koko Suomessa! Imatran ajot olivat aikoinaan iso kilpailu, mutta siellä ei saavutettu samaa tunnelmaa kuin Pyynikillä, todistaa Katajamäki.

Pyynikin ajot kiellettiin vuonna 1971, koska ajojen katsottiin olevan yleisölle vaarallisia ja siksi että ne joidenkin mielestä häiritsivät liikennettä ja asukkaiden rauhaa.

– Olihan se mäntyjen läheisyyden vuoksi vaarallinen rata, mutta sillä ajettiin sen mukaisesti. Kuskit olivat taitavia ja osasivat arvioida riskien määrän. Silti Pyynikillä sattui kolme kuolemantapausta.

Vuonna 1935 elimäkeläinen Eino Pihkala ajoi Varalan kaarteessa ulos ja menehtyi myöhemmin sairaalassa. Vuonna 1948 tamperelainen Simo Kuustie ajoi ulos Rosendahlin kaarteessa ja kuoli sairaalassa. Ruotsalainen Jack Lindh ajoi 1969 Varalassa radalta ja sai surmansa välittömästi.

Pyynikin ajot keräsi historiansa aikana yli puoli miljoonaa katsojaa. Kisaan otti osaa suomalaisen moottoriurheilun kerma, viimeisissä ajoissa esimerkiksi Jarno Saarinen ja Teuvo Länsivuori. Myös ulkomaiset kovat nimet ajoivat Pyynikillä: esimerkiksi Mike Hailwood ja Jim Redman. MM-tasolla Pyynikillä ajettiin 1960-luvun alussa.

Pyynikin ajot

ensimmäiset ajot 2.6.1932.

MM-tasolla kisoja ajettiin 1962-63

viimeinen kerta 5.9.1971

ajoja seurasi kaikkiaan 560 000 maksanutta katsojaa

Mike ”the Bike” Hailwood ajoi 1960-luvulla ennätykseksi nopeimman kierroksen 129,5 km:n tuntinopeudella

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Kulttuuri

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat