Paikalliset

Tesoma, Hiedanranta, Messukylä, mutta ei Amuri tai Kalkku – Lähijunaseisakkeista käydään nyt kovaa vääntöä

Tesoma on saamassa oman junaseisakkeen, mutta muista mahdollisista seisakkeiden sijainneista käydään vielä tiukkoja keskustuja. Havainnekuvassa Tesoman rautatiekortteli.

Havainnekuva: Arkkitehdit Anttila & Rusanen Oy

Voisiko Amurista hypätä joskus lähijunaan? Tai Kalkusta? Ei, jos uskotaan Tampereen kaupungin teettämää selvitystä.

Kaupunginhallitukselle esiteltiin viime viikolla perustelut, miksi kantakaupungin yleiskaavaan ei kannata tehdä varauksia lähijunaseisakkeille, jotka sijoittuisivat Amuriin, Kalkkuun, Vuohenojaan, Hankkioon ja Ranta-Tampellaan.

Sen sijaan Tesomalle, Hiedanrannan lähelle, Rantaperkiöön ja Messukylään on mahdollista kaavoittaa tilaa lähijunaseisakkeille.

Kaupunginhallitus ei selvitystä hyväksynyt, vaan vaati seisakkeista tarkempaa selvitystä.

 

Vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Jaakko Stenhäll kertoo olevansa tyytymätön perusteluihin, miksi viisi lähijunaseisakketta torpattiin yleiskaavasta.

– Kun bensa-asemien sijoittumisestakin on tehty yleiskaavatyössä selvitys, niin totta vie kaupunginhallitus haluaa tietää tarkasti, millä oletuksilla ja perusteilla lähijunaliikenteen mahdollisuuksia mallinnetaan.

Stenhäll muistuttaa, että tarkemmassa selvityksessä on katsottava myös Tampereen rajojen ulkopuolelle.

– Pohdintaa pitää tehdä yhdessä ympäryskuntien kanssa. Esimerkiksi maankäytöltään muuttuvan Särkänniemen voisi kuvitella olevan monelle houkutteleva kohde vaikkapa Amurin pysäkiltä.

 

Myös demarien valtuustoryhmää johtava Pekka Salmi kaipaa selvitykseen enemmän seutukunnallista näkemystä.

– Lähijunaliikenne ei ole pelkästään kaupungin sisäistä liikennettä. Lähijunaseisakkeet edellyttävät, että kuormaa tulee lähikunnista, joten siksi tätä asiaa on pohdittava laajemmin kuin mitä nyt on tehty, Salmi sanoo.

Salmi harmittelee sitä, että maanantaina esitellystä selvityksestä puuttui kunnianhimoa.

– Se on totta, että lähivuodet näyttävät lähijunaliikenteen suhteen vielä heiveröisiltä. Mutta nyt, kun teemme pitemmän aikavälin suunnittelua, niin siinä tarvitaan katsetta, joka menee tulevaisuuteen. Pitää miettiä, miltä Tampere näyttää 2030-luvulla ja sen jälkeen.

 

Yleiskaavoituksesta kerrotaan, että lähijunaseisakkeista on jo tehty seutukunnallisia selvityksiä muun muassa maakuntakaavan yhteydessä. Maakuntakaavaan on merkitty Tampereelle kaksi lähijunaseisaketta, joista toinen on Tesomalla ja toinen Lakalaivassa.

Lähijunaseisakkeita on soviteltu myös Tampereen kaupunkiseudun rakennesuunnitelmaan. Tässä suunnitelmassa seisakkeiden paikkoja on enemmän kuin maakuntakaavassa.

 

Yleiskaavoitus aloittaa uuden selvityksen tekemisen pikimmiten.

Aivan nollasta työtä ei tarvitse aloittaa, vaan apuna käytetään muun muassa aiempia selvityksiä, joita vuosien mittaan on tehty. Uudessa selvityksessa huomioidaan myös seutukunnallinen näkemys.

Uuden selvityksen on tarkoitus valmistua loka-marraskuussa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Tesoman lähijunaseisake lähempänä kuin koskaan! – Pirkanmaa pääsi mukaan valtion pilottihankkeeseen23.1.2019 12.35
Tesomalla heräsivät toiveet lähijunaseisakkeesta – Junalla Tesomalta Tampereen keskustaan jo vuonna 2021?3.11.2018 07.00
Kova tavoite: Pirkanmaalle ja Tampereen kaupunkiseudulle lisää lähijunaliikennettä jo ensi vuonna – Näin se olisi mahdollista23.10.2018 13.43

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat