Paikalliset

Nyt suunnitellaan raitiotietä Hatanpäälle – Seuraavaksi suunnitelma tulee esittelyvaiheeseen

Seuraavaksi pohditaan, millä tavalla raitiotiehanke oikein voisi laajentua Hatanpään suuntaan.

Raitiotieallianssi

Raitiotiejärjestelmän laajentamiseen Tampereen keskustasta etelän suuntaan varaudutaan teettämällä tarkentava suunnitelma Hatanpään valtatiestä Koskipuiston ja Tampereen valtatien väliselle osuudelle. Katusuunnitelmasta on valmistunut luonnos, johon voi tutustua kaupungin verkkosivuilla ja siihen voi jättää mielipiteitä lomakkeella.

Luonnoksia esitellään kahdessa päivystyksessä, jotka pidetään tiistaina 20.8. kello 15 – 18 Koskikeskuksen keskusaukiolla sekä keskiviikkona 21.8. kello 15 – 18 Ratinan kauppakeskuksen tapahtuma-aukiolla 1. kerroksessa. Paikalla on kaupungin ja Raitiotieallianssin suunnittelijoita.

Hatanpään valtatien katusuunnitelmaehdotus sekä siihen liittyvien Suvantokadun ja Aleksanterinkadun katusuunnitelmaehdotukset tulevat luonnosvaiheen palautteen käsittelyn jälkeen lähiviikkoina virallisesti nähtäville. Yhdyskuntalautakunta voi hyväksyä sen jälkeen suunnitelmat.

Tarkoitus on kaupunginhallituksen 23.4. tekemän päätöksen perusteella selvittää, onko mahdollista rakentaa Hatanpään valtatien aloitusosuus Hämeenkadulta etelään jo parhaillaan meneillään olevan raitiotien ensimmäisen vaiheen yhteydessä. Tällöin raitiotie valmistuisi koko keskusta-alueella yhdellä kertaa.

Tavoitteena on, että raitiotien rakentamisesta Hatanpään valtatielle on mahdollista tehdä päätös kaupunginvaltuustossa loppuvuodesta 2019.

Hatanpään valtatien suunnittelualueen pituus on noin 700 metriä. Kadun päällystemateriaalina käytetään nupukiveä ja graniittilaattaa Hämeenkadun ja Verkatehtaankadun välillä sekä asfalttibetonia ja betonikiveä Verkatehtaankadun eteläpuolella.

Katualueen leveys vaihtelee noin 28 ja 34 metrin välillä. Raitiotie kulkee koko kadun matkalta katualueen keskellä. Raitiotien päällysrakennetyyppi on Hatanpään valtatiellä kiintoraide. Raitiotiekäytävän leveys vaihtelee kuuden ja kahdeksan metrin välillä.

Hatanpään valtatien raitiotiepysäkki sijaitsee Sorin aukion kohdalla. Pysäkki on suunniteltu reunalaitureilla, jolloin molemmille kulkusuunnille on oma esteetön pysäkkilaituri. Molempien pysäkkilaiturien leveys on kolme ja puoli metriä, pysäkkilaiturien pituus on 47 metriä.

Ajoradalla Hämeenkadun ja Verkatehtaankadun välillä on yksi kaista kumpaankin suuntaan ja bussipysäkit sijaitsevat itä- ja länsireunoilla. Välillä Verkatehtaankatu – Suvantokatu ajokaistoja vähennetään nykyisestä 1+2 kaistaiseksi, joista keskimmäinen kaista on pelkästään raitiotieliikenteelle.

Välillä Suvantokatu-Vuolteenkatu ajokaistoja vähennetään nykytilanteesta siten, että kaistoja on jatkossa kaksi kumpaankin suuntaan ja bussipysäkit sijaitsevat itäreunalla. Vuolteenkadun eteläpuolella ajokaistoja vähennetään samoin kahdeksi kaistaksi kumpaankin suuntaan, jolloin läntisin kaista toimii pääosin bussipysäkkien seisontatilana. Ajoneuvoliikenteen kaistaleveys vaihtelee suunnittelualueella kolmen ja neljän metrin välillä.

Hatanpään valtatiellä jalankulkuyhteyksiä parannetaan muokkaamalla ja lisäämällä suojatieylityskohtia sekä ylityspaikkoja. Hatanpään valtatien ja Hämeenkadun liittymässä Hämeenkadun ylityspaikat rakennetaan noin seitsemän ja yhdeksän metriä leveinä sekä Hatanpään valtatien ylittävät suojatiet rakennetaan noin kymmenen metriä leveinä. Liittymäalue muotoillaan raitiotieliikenteelle sopivaksi.

Nykyinen Verkatehtaankadun eteläpuolella oleva suojatie siirretään liittymän pohjoispuolelle, ja liittymän pohjoispuolelta kielletään autoliikenne, mutta sallitaan taksi, bussit, tontille ajo ja huoltoliikenne. Otavalankadun kohdalle rakennetaan uusi ylityspaikka Hatanpään valtatien yli.

Nykyinen taksitolppa pysähtymispaikkoineen siirretään Suvantokadulle invapysäköinnin viereen Koskikeskuksen eteläpuolelle.

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Ratikkatöitä kouluteillä – Raitiotieallianssi järjestää tällä viikolla opastusta koululaisille7.8.2019 09.25
Raitiotien ajojohtimien asentaminen jatkuu Hervannan valtaväylällä – Näin työt etenevät25.7.2019 13.38
Raitiotien pysäkki suunnitellaan Sorinaukion kohdalle Hatanpään valtatiellä17.6.2019 16.10

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat