Paikalliset

Puntarissa kulttuurimaisema ja taloudellinen tuottavuus – Miten käy Pispalan bussin tulevaisuudessa?

Katja Wallenius ja Katja Villemonteix ovat lyöneet sitkeästi rumpua Pispalan linjan numero 15, nyttemmin 115, puolesta. Kuljettaja Jarmo Haapala on ajanut reittiä mielellään.

Pekka Ruissalo

Kun syntyperäinen pispalalainen Katja Villemonteix muutti takaisin kotikaupunginosaansa asumaan loppuvuodesta 2017, hän oli tehnyt yhden lupauksen itselleen: ei enää ylimääräistä yhdistystoimintaa.

Toisin kuitenkin kävi, kun kaupunki teki päätöksen Pispalaan kulkevan linjan 15 lakkauttamisesta. Elettiin alkutalvea ja Villemonteix mietti, millä ilveellä täkäläiset asukkaat saavat esimerkiksi työnnettyä lastenvaunuja ylös jyrkkiä rinteitä ilman kunnollista bussiyhteyttä.

– Minunkin piti silloin hankkia henkilöauto. Yhtäkkiä löysin itseni sitten yhdistystoiminnasta jälleen lyömästä täysillä rumpua linjan säilyttämisen puolesta. Kun kuulin tiedon, se otti niin koville että valvoin kaksi yötä kun asiaa mietin, Villemonteix sanoo.

 

Sitten täkäläinen asukasyhdistys järjesti paljon erilaista toimintaa asian edistämiseksi: oli keskustelutilaisuus, oli monenlaista tapahtumaa. Viimeisen kerran linja numero 15 ajoi Pispalaan kesällä 2018, mutta linjan korvike, linja numero 115 teki ensimmäisen esiintymisensä joukkoliikenteessä tammikuussa 2019.

Asukasyhdistyksen puheenjohtaja Katja Wallenius muistaa tarkan päivänkin: 2.1.2019.

– Välillä liikennöimässä oli linja numero 31, joka kulki Pispalanharjun itäpäähän. Se ei oikein asukkaiden liikkumisongelmia ratkaissut esimerkiksi siitä syystä, että aikataulut olivat hyvin kummalliset: bussi kulki 70 minuutin välein, Wallenius ihmettelee.

 

Nyt 115 on kuitenkin vakiinnuttanut asemansa. Sen tulevaisuudesta Villemonteix ja Wallenius ovat kuitenkin huolissaan: kaupungin joukkoliikennelautakunnan suunnitelmat ovat mutkistamassa sen jatkoa pitkälti sillä perusteella, että raitiotie valmistuu vuonna 2021.

– On suunnitelma, että linja kulkee täältä vain kerran tunnissa Ratinan kautta Järvensivulle, ei siis Keskustorille tai kaupungin keskustaan. Se ei kyllä täkäläisiä asukkaita palvele.

Villemonteix kummastelee virkamiesten suhtautumista.

– Olemme keskustelleet asiasta kasvokkainkin, mutta virkamiesmäinen asenne puskee vastaa. Minä haluaisin kehittää linjasta sellaisen maisemareitin, joka kiertäisi harjua ja keskustaa myös matkailun hengessä, he taas ajattelevat sitä, mitä kaikki maksaa, Villemonteix ihmettelee.

Valtuustossa asiaa on rummuttanut valtuuston 1. varapuheenjohtaja Aila Dündar-Järvinen (sd.). Hän kiittelee täkäläistä väkeä hyvästä taisteluhengestä.

– Mielestäni paras reitti on ehdottomasti linjan 15 vanha reitti. Olen jättänyt kolme valtuustoaloitetta asiasta. Me jatkamme taistelua: vaikka ratikka tulee, on myös bussi- ja syöttöliikennettä oltava seassa.

 

Tampereen kaupungin joukkoliikenteen suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen sanoo, että linja 115 kulkee entiseen malliin vuoden 2020 toukokuun loppuun saakka.

– Sitten tehdään linjasto, jota pyritään sovittamaan ratikan tulemiseen. Ongelmallista on se, että Hämeenkadulle kaikkia busseja ei voi ohjata, siinä kärsisi silloin jokaisen viihtyvyys. Voi olla epätodennäköistä, että Pispalan bussitkaan sinne tulisivat. Päätöksiä tehdään ensi vuonna.

– Harmillista, mikäli pispalalaiset ovat kokeneet turhaa virkamiesmäisyyttä käydessään. Otamme siitä opiksemme. Linjan osalta kieltämättä huolettaa, että käyttäjämäärät ovat yhä kovin vähäisiä.

Tähän mennessä tapahtunutta

Syksyllä 2017 Tampereen kaupunki päätti lakkauttaa Pispalanharjulle kulkeneen bussilinjan numero 15. Varsin pian Pispalan asukasyhdistys nousi vastustamaan päätöstä. Kampanjoinnin seurauksena reitille palautettiin linja numero 115, joka liikennöi ensimmäisen kerran tammikuun toisena päivänä vuonna 2019.

On suunniteltu, että vuonna 2021 raitiotien tullessa linja kulkisi Ratinan kautta Järvensivulle ja takaisin. Asukasyhdistys haluaisi ehdottomasti, että linja kulkisi Keskustorilta Pispalanharjulle Hallituskadun kautta, kaupunki on huolissaan asiakasmääristä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Pispalassa ajelleessa moottoripyörässä pahvinen rekisterikilpi – eikä siinä vielä kaikki rötökset...8.7.2019 07.56
Apulaispormestari avautuu Pispalan koulun tilanteesta Facebookissa – Toiveena yhä remontin pikainen alkaminen23.5.2019 10.49
Ja taas uusi käänne Pispalan kouluriitaan – Remontin kustannusarvio ylittyy, eikä lapsia kärrätäkään Vuorekseen10.5.2019 13.35

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat