Puheenaihe

Pura jumeja vapisemalla– Lihaksia voi rentouttaa käynnistämällä kehon luonnollisen vapinareaktion

Tärinä voi alkaa jo pystyasennossa selkä seinää vasten. Jyrki Rytilä näyttää oikean asennon. Päivi Takala ja Kenneth Freeman seuraavat ohjeita.

Vesa Laitinen

Kehon tärinä on ihmisen luonnollinen reaktio stressaavassa tilanteessa. Yleensä tärisevää tai vapisevaa ihmistä kuitenkin oudoksutaan. Viime aikoina julkisuudessa on kummasteltu esimerkiksi, miksi Saksan liittokansleri Angela Merkel tärisee esiintyessään virkatehtävissä.

Värisevä ääni ja tutisevat raajat kertovat epävarmuudesta ja pelosta, toisinaan myös sairaudesta. Se tulkitaan kulttuurissamme usein merkiksi heikkoudesta, minkä takia ihminen pyrkii peittämään sen.

5499056-n.jpg

Jyrki Rytilä "maadoittaa" Saila Pönkää jaloista, jotta tärinä käynnistyisi. Kuva: Vesa Laitinen

Vapinaa vastaan ei kuitenkaan kannattaisi taistella, sillä se on kehon luonnollinen tapa päästä eroon esimerkiksi trauman aiheuttamasta kovasta jännityksestä sekä aineista, joita elimistömme tuolloin erittää. Kun ihminen alkaa vapista, hermostossa on käynnistynyt koetun tapahtuman purkaminen.

Vapiseminen on tyypillistä kaikille nisäkkäille. Esimerkiksi koira voi alkaa vapista ukkosta pelätessään.

Jos hermosto ei käynnisty purkamaan tilannetta, keho jää ikään kuin oikosulkuun, jossa aivot uskovat vaaran jatkuvan ja käskevät kehoa pysymään hälytystilassa. Tästä voi seurata esimerkiksi lihasjumeja tai tietynlaista käyttäytymistä, vaikkapa pakko-oireita.

5499060-n.jpg

TRE-harjoituksen jälkeen keskusteltiin tärinäkokemuksesta pienissä ryhmissä. Kuva: Vesa Laitinen

Amerikkalainen stressin- ja traumanhoidon asiantuntija David Berceli on kehittänyt stressinpurkuliikkeet (Trauma releasing exercises eli TRE), joilla kehon vapinamekanismin voi herättää keinotekoisesti. Berceli on sosiaalityön tohtori ja kehopsykoterapeutti, joka on tutkinut TRE-menetelmän vaikutuksia kriisialueilla eri puolilla maailmaa.

TRE:n avulla voi vapauttaa syviä, pitkäaikaisia lihasjännityksiä, joita on syntynyt sokkien ja traumatisoivien tilanteiden seurauksena. Se voi auttaa myös psyykkisessä jaksamisessa.

Suomessa TRE alkoi levitä yli kymmenen vuotta sitten, jolloin siihen tutustui myös Jyrki Rytilä. Hän on David Bercelin kouluttama TRE-kouluttaja, joka on opettanut menetelmää jo vuosien ajan ja kouluttaa myös uusia TRE-ohjaajia.

– TRE on tavallaan yksi kehopsykoterapian muoto, vaikka siitä ei puhutakaan varsinaisena terapiana. Monet terapeutit käyttävät sitä terapian osana.

5499057-n.jpg

Kun jalat ja lantio on valmisteltu alkuliikkeillä, kehon vapina käynnistyy selinmakuulla ja leviää pikkuhiljaa jaloista muualle vartaloon. Jyrki Rytilä antaa ohjeita Saila Pöngälle. Kuva: Vesa Laitinen

Vaikka menetelmä on kehitetty traumojen purkamiseen, sitä voi käyttää myös arkielämän stressin aiheuttamien jännitysten lievittämiseen tai kehonhuoltoon liikunnan ohella.

Liikkeiden herättämä tahdoton vapina lähtee lantion alueella olevasta painopistekeskuksesta. Sieltä se kulkeutuu läpi koko kehon ja etsii ulommas siirtyessään syvällä olevia pysyviä jännityksiä ja purkaa niitä luonnollisella tavalla.

Aluksi vapina tuntuu reisien yläosassa. Sieltä se siirtyy isoihin lannelihaksiin ja jatkaa matkaansa lantion läpi alaselkään ja lopulta selkärankaa pitkin hartioihin, niskaan, käsivarsiin ja käsiin.

Vapinaa voi seurata samanlainen uupumus kuin liikunnan jälkeen tai energinen ja virkistynyt tuntemus.

– Vapina etenee joka kerran eri tavalla ja voi tuntua erilaiselta, Jyrki Rytilä sanoo.

Vaikka vapina on tahdotonta, sen voi keskeyttää itse koska tahansa suoristamalla jalat lattiaa vasten, rentoutumalla selinmakuulla tai asettumalla kyljelleen sikiöasentoon.

5499059-n.jpg

Saila Pönkä kokeili TRE:tä ensimmäistä kertaa Jyrki Rytilän ohjauksessa. Kuva: Vesa Laitinen

Stressinpurkuliikkeet ovat helposti opittavissa, mutta niiden kokeilemista ei suositella ilman menetelmään perehtyneen ohjaajan neuvoja. Jos kärsii merkittävästä fyysisestä tai psyykkisestä vaivasta, on ensin neuvoteltava myös lääkärin kanssa. Tällaisia ovat esimerkiksi sydän- ja verisuonisairaudet, syöpä ja vakavat mielenterveysongelmat. TRE:tä ei suositella raskaana oleville.

– Harjoituksilla voi olla välitön, voimakas vaikutus. Ne voivat laskea nopeasti verenpainetta ja aiheuttaa voimakasta tärinää ja suuria tunteenpurkauksia, Rytilä huomauttaa.

Vapina voi myös nostattaa pintaan aiempia traumoja, joiden kohtaamiseen on hyvä saada ammattilaisen apua ja tukea.

 

Kirjoittaja: Sanni Haikarainen

Menetelmä

Trauma releasing exercises (TRE)

Itsehoitomenetelmä, joka rentouttaa ja aktivoi stressin ja traumaattisten kokemusten jännittämiä lihaksia ja lisää liikkuvuutta.

Käynnistää lihasten vapinana tai tärinänä alkavan, luonnollisen ja nopeasti vaikuttavan palautumismekanismin.

Menetelmää hyödyntävät kuormittavissa ammateissa toimivat henkilöt, kuten poliisit, palomiehet, kriisityöntekijät, sotilaat ja terveydenhuollon henkilökunta.

Käytetään muun muassa traumaperäisen stressihäiriön hoitoon ja ehkäisyyn, päihdekuntoutukseen, parisuhdeväkivallan ehkäisyyn ja urheiluvalmennukseen.

Sopii myös omatoimisen kehonhuollon ja rentoutumisen välineeksi.

Perusteet on suositeltavaa opetella peruskurssilla tai sertifioidun TRE-ohjaajan johdolla. Ohjaajia on eri puolilla Suomea.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat