VR Group suunnittelee tuovansa lähiliikenteeseen uunia junia vuonna 2024. Investointi olisi suuruusluokaltaan 250 miljoonaa euroa.
Uusi kalusto korvaisi vanhan, Etelä-Suomen taajamaliikenteessä nykyisin käytettävän kaluston. Kyseessä on sähkömoottorijunayksikkö Sm2 eli VR:n vanhin paikallisjunakaluston junatyyppi.
– Haluamme korvata tiensä päähän tulleen vanhan kaluston modernilla junakalustolla ja etsimme tällä hetkellä vaihtoehtoja. Uudella kalustolla parannamme asiakaskokemusta. Olemme jo uudistaneet kalustoamme runsaasti viime vuosina. Modernilla kalustolla on merkittävä vaikutus matkustusmukavuuteen, kertoo VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson.
Tavoitteena on, että vanha kalusto olisi korvattu kokonaan uudella vuoteen 2026 mennessä. Tällä hetkellä Sm2-junia on käytössä 34 kappaletta.
– Lopullinen tarve uudelle kalustolle ja mahdollisuus liikenteen toteuttamiseen markkinaehtoisesti riippuvat Etelä-Suomen taajamaliikenteen laajuudesta tulevaisuudessa, VR kertoo.
Kalustohankinta tuli ajankohtaiseksi liikenne- ja viestintäministeriön lopetettua Etelä-Suomen taajamaliikenteen kilpailutuksen valmistelun. Hankinta käynnistetään tänä vuonna.
– Kalustohankinnan yhteydessä selvitetään mahdollisuutta hyödyntää uutta kalustoa myös muussa liikenteessä. Tavoitteena on parantaa palvelutasoa koko lähiliikenteessä.
Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.
Kommentit
Palautetaanhan samalla H-juna
Jo on aikakin. Nuo