Puheenaihe

Mätkäistäänkö Kehä III:n ulkopuolelta töihin ajavalle 130 euron kuukausittainen lisälasku? – Kansanedustaja laski ruuhkamaksujen vaikutukset "pendelöijille"

Vestmanin mukaan pääkaupunkiseudulle suunniteltu ruuhkamaksu olisi niin kova, että se vaikuttaisi alueen houkuttelevuuteen. Kuvituskuva.

Arkisto/ Mika M. Niskanen

Oppositiopuolue kokoomuksen kansanedustajan Heikki Vestmanin laskelmien mukaan pääkaupunkiseudun teille kaavailtujen ruuhkamaksujen summa voi paikoin olla paljon suurempi kuin julkisuudessa on esitetty.

Julkisuudessa on puhuttu ruuhkamaksusta, joka olisi keskituloisen talouden autoilulla keskimäärin 700–800 euroa vuodessa. Vestmanin laskelmat ovat paikoin suuremmat.

– Kehä III:n ulkopuolelta Helsinkiin "pendelöivälle" ruuhkamaksu tietäisi jopa 130 euron lisälaskua kuukaudessa, Vestman sanoo.

Vestman perustaa laskelmansa pääkaupunkiseudun MAL-suunnitelmaan sisältyvään HSL:n selvitykseen.

– Työpäiviin perustuva laskelma on keskimääräinen. Maksu osuu sekä palkansaajiin että niihin pienyrittäjiin, jotka tarvitsevat autoa työssään, hän sanoo.

Vestman on huolissaan kaavailtujen maksujen suuruusluokasta.

– Tässä on pelissä paitsi työssäkäyvien ihmisten rahat myös koko Uudenmaan elinvoima. On päivänselvää, että pääkaupunkiseudulla suunniteltu ruuhkamaksu olisi niin kova, että se vaikuttaisi alueen houkuttelevuuteen.

Hänen mukaansa ruuhkamaksun salliva laki tarkoittaa käytännössä, että ruuhkamaksu tullee myös Uudellemaalle.

Ruuhkamaksujen käyttöönoton mahdollistava laki on kirjattu Rinteen hallitusohjelmaan. Vestman toivoo, että hallitus perääntyy lain suunnittelusta.

– Kyseessä ei ole päästöihin kohdistuva haittavero, vaan uusi ahkeruuteen kohdistuva vero. Päästöjä voidaan vähentää ilman kohtuuttomia kustannuksia autolijoille, Vestman sanoo.

Näin ruuhkamaksut kohdistuisivat eri autoilijoille

Tiemaksut kohdistuisivat noin puoleen aamun henkilöautomatkoista, koska useimmille lyhyille matkoille ei osu maksuporttia.

Niille autoilijoille, joihin maksu kohdistuisi, tyypillinen maksu olisi 1,5–2 euroa per matka.

Tiemaksut osuisivat eniten kantakaupungin ulkopuolisiin pääkaupunkiseudun talouksiin.

Suhteellisesti eniten suunnitteilla olevan ruuhkamaksun maksajia asuu pääkaupunkiseudulla Helsingin ulkopuolella ja Sipoossa. Vähiten maksuja kohdistuisi Keski-Uudellemaalle.

HSL:n laskelmien mukaan maksut olisivat tutkitulla hinnoittelutasolla työmatkalaisille keskimäärin 670 euroa vuodessa. Noin 10 prosentille tiemaksujen maksajista summa olisi yli 1000 euroa vuodessa.

Lähde: Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen strateginen suunnitelma MAL 2019

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Tyrmäys tiemaksuille – Autoalan pomo vinkkaa hallitukselle, miten Suomen teille saadaan lisää vähäpäästöisiä autoja4.6.2019 19.37

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat