Paikalliset

Makkarakesä alkoi jo Ylöjärvellä – Kulutuksen kasvaessa lihanjalostamo satsaa eettisyyteen: "Mieluummin vastuullista kuin tehotuotettua"

Makkara kuuluu kesään. Tälläkin hetkellä Veljekset Mattilan tiloissa painetaan pitkää päivää sesongin nimeen, kertoo toimitusjohtaja Toni Vuohelainen.

Joonas Alanne

Makkara kuuluu oleellisena osana grillikesään.

Optimaalinen lämpötila makkarakesälle on 21,5 astetta, kertoo Veljekset Mattilan toimitusjohtaja Toni Vuohelainen. Viime kesä oli siis lihakaupan kannalta huono, mutta tänä vuonna odotukset Veljekset Mattilan palvaamossa ovat jälleen tapissa.

– Liian kuuma kesä ei ole lihan menekin kannalta optimaalinen. Silloin oluen ja jäätelön menekki kasvaa, mutta lihan puolestaan ei. Eli lihan menekin kannalta viime kesä ei ollut erityisen hyvä, kertoo toimitusjohtaja Vuohelainen.

– Kun on kesä ja hieno keli, ihmiset ovat ulkona ja grilliruualla on yleensä menekkiä.

 

Lihanjalostusalalla kesäsesonki alkaa vapusta ja huipentuu juhannukseen. Tuotanto pyörii koko ajan. Veljekset Mattilaltakin lähtee lihaa viikkotasolla liikkeelle reilu 10 000 kiloa.

– Juhannukseen asti mennään niinsanotusti ihan rähinä päällä. Tuotannossa tehdään tällä hetkellä ihan maksimissa, jotta saadaan kaikki tilaukset täytettyä, muotoilee Vuohelainen.

Haastavinta on kesän trendien ennustaminen. Myös Mattilan valikoimissa on noin viisi pelkästään kesäsesonkia varten lanseerattua kausituotetta. Täksi kesäksi perinteinen palvaamo on päättänyt lanseerata 65 grammaiset versiot tutuista kausimakkaroistaan.

– Aikaisemmin ne ovat olleet paksumpana makkarana, mutta nyt kokeilemme ohuempaa, joka mahtuu hodarin väliin, Vuohelainen sanoo.

Yhdeksi isoista trendeistä hän mainitsee sen, että kaikesta huolimatta ihmisten punaisen lihan kulutus kasvaa koko ajan.

– Vaikka ihmisiä ei tule lisää niin se kulutus kasvaa. Tämmöiset fleksaamiset ja kasvissyönti ovat nyt pinnalla, mutta yleisesti luvut näyttävät kulutuksen olevan kasvussa.

 

Toinen näkyvä ilmiö on eläinten hyvinvointi, johon keskusliikkeet ja kuluttajat kiinnittävät aiempaa enemmän huomiota.

Esimerkiksi Veljekset Mattila on satsannut ja aikoo satsata myös jatkossa vapaisiin possuihin.

– Lanseerasimme vapaan possun vuosi sitten ja siihen panostetaan tänä vuonna kaikki markkinaeurot. Kaikkihan me haluamme syödä mieluummin vastuullisesti tuotettua kuin tehotuotannossa ollutta ruokaa, hän sanoo.

– Meillä on kolme tilaa joilta se raaka-aine tulee. Jatkossa tulemme paneutumaan entistä enemmän siihen, että se liha on vastuullisesti ja lähellä, sadan kilometrin säteellä tuotettua, joten sen hiilijalanjälki on myös pienempi. Esimerkiksi luomutuotannossa keskitytään vain siihen, mitä se eläin syö, mutta meillä nämä vapaat possut saavat kesäisin mennä ja tonkia, syövät oman tilan viljaa ja viettävät samassa porukassa ja pihassa periaatteessa koko elämänsä.

Veljekset Mattilan kokoluokan lihanjalostamoille on tärkeää erottua markkinoilla tuotteillaan. Hintakilpailuun isompia toimijoita vastaan he eivät Vuohelaisen mukaan pysty lähtemään.

– Tuotekehitys on meillä isossa roolissa, kertoo toimitusjohtaja.

Fakta

Veljekset Mattila

Perustettiin vuonna 1958 Ylöjärvellä.

Perustajina olivat veljekset Leo ja Kauko Mattila, joiden mukaan yritys on nimetty.

Työllistää tällä hetkellä 25 henkilöä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

WWF:ltä ilmastoystävällinen ruokasuositus: Punaista lihaa korkeintaan kerran viikossa, 6 kananmunaa kuukaudessa ja lasi maitoa päivässä26.3.2019 09.49
Tuottajapomo epäilee lihaveroa – ”On kamalan populistista ja helppoa sanoa, että verotetaan lihaa”18.3.2019 07.10
Punaista lihaa yli kilon viikossa herkutteleva tamperelainen Olli, 72, kävi verikokeissa – IS: Tämä oli reissun lopputulos14.1.2019 13.50

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat