Paikalliset

Oletko aina halunnut ratikkakuskiksi? Ilman pohjakoulutustakin saattaa päästä! – Nämä ominaisuudet kuitenkin Tampereella vaaditaan

Lähiliikennejohtaja Teemu Sipilä on tyytyväinen VR:n pääsyyn kuskin paikalle Tampereen ratikassa.

Oletko rauhallinen, joustava, muuttuvaan ympäristöön sopeutuva ja vuorotyötä kestävä ihminen, joka on samalla rautainen asiakaspalvelun ammattilainen?

Jos vastasit monta kertaa kyllä ja olet aina halunnut ratikan kuljettajaksi, niin sinulla olisi nyt hyvä sauma.

Tampereen ratikan liikennöitsijäksi valittu VR palkkaa arviolta 60–70 kuljettajaa ja 5–10 liikenteenohjaajaa.

Hakupapereihin ei välttämättä laiteta mitään vaatimuksia pohjakoulutukselle. Suunnitelmat tarkentuvat myöhemmin. Junaliikenteen veturinkuljettajilta VR on edellyttänyt toisen asteen koulutusta.

– Turvallisuus ja asiakaspalveluasenne ovat kaiken keskiössä. Tämä voi olla sopiva vaihtoehto esimerkiksi alanvaihtajalle, pohtii VR:n lähiliikennejohtaja Teemu Sipilä.

Ensimmäisten koeajovaiheen rekrytointien on tarkoitus edetä jo kesän jälkeen, sillä ratikan tekninen koeliikenne käynnistyy keväällä 2020. Ensimmäisenä palkataan koeajokuljettajien lisäksi liikenteenohjaajia, jotka osallistuvat myöhemmin kuljettajien koulutukseen. Kalustohankinnan mukana Tampereelle tulee ratikkasimulaattori.

– Harkinnassa on vois olla myös yhteistyö oppilaitoksen kanssa, kertoo Sipilä.

VR voitti Tampereen kaupungin järjestämän kilpailutuksen, jolla haettiin raitioliikenteen operaattoria, joka vastaa myös liikenteenohjauksesta. Päätöksen teki Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta keskiviikkoiltana.

VR:n tarjous sai sekä parhaat laatu- että hintapisteet ja voitti Länsilinjat Oy:n sekä Keoliksen ja Transtechin muodostaman ryhmittymän.

Sopimus sisältää 10 vuoden liikennöinnin ja sitä edeltävän 2,5 vuoden kehitysvaiheen, jonka aikana tehdään suunnitelmat liikennöinnille.

– Kesällä käynnistyvä kehitysvaihe sisältää muun muassa tarkemman liikenne-, henkilöstö- ja aikataulusuunnittelun, koeajot ja koulutuksen, kertoo Tampereen kaupungin suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen.

Liikennöitsijän vastuulla ovat raitiovaunujen kuljettaminen, liikenteenohjaus sekä henkilöstön rekrytointi ja koulutus.

Arvion mukaan VR saa korvausta liikennöinnistä noin 7 miljoonaa euroa vuodessa.

Sipilä korostaa, että nyt alkava suunnittelutyö tehdään huolellisesti. Sidosryhmiä ja kaupunkilaisia kuullaan.

– On luotava palvelu, joka tuottaa lisäarvoa kaikille kaupunkilaisille. Ratikka vaikuttaa myös sellaisten ihmisten elämään, jotka eivät sitä käytä. Erityisryhmät on otettava myös suunnitteluun mukaan.

Sopimus on tarkoitus tehdä vuoteen 2031 asti ja sitä on mahdollisuus jatkaa enintään kolme vuotta

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

VR voitti Tampereen raitiotieliikenteen operoinnin – Liikennöinti alkaa vuonna 202125.4.2019 10.19
Ratikkamaketti tulee taas! – Näyttely avoinna kaupunkilaisille kahtena päivänä viikossa15.4.2019 11.39
Näin Tampereen ratikat testataan – Tyhjillä ratikoilla ajetaan aikataulujen mukaista liikennettä kuukausia ennen kuin oikea liikenne alkaa23.3.2019 10.00

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat