Paikalliset

Tampereen busseihin kokonaan uudet tuplanäytöt – Asennukset tehdään jo syksyyn mennessä

LIIKENNE Uusille näytöille luvataan entistä enemmän reaaliaikaista tietoa ja ennusteita saapumisajoista.

Neonmedian kaksoisnäyttöjä löytyy busseista muun muassa Jyväskylässä. Tampereelle tulevassa infonäytössä ei ole karttapohjaa, vaan tiedot seuraavista pysäkeistä. Kuvassa Luonnos Tampereen infonäytöstä.

Neonmedia

Kaikkiin Tampereen seudun joukkoliikenteen busseihin hankitaan uudet matkustamonäytöt.

Kahden rinnakkaisen näytön ratkaisut on tarkoitus asentaa 300 bussiin elokuussa alkavaan talviliikennekauteen mennessä. Kahdesta näytöstä toinen on matkustajien informaationäyttö ja toinen mainosnäyttö.

Uusi näyttöjärjestelmä toimii yhteen Nysse-liikenteen uudistetun informaatiojärjestelmän kanssa ja tarjoaa matkustajille uusia palveluja.

– Vanhojen matkustamonäyttöjen elinaika päättyy joka tapauksessa, koska ne eivät toimi yhteen uuden järjestelmän kanssa, sanoo joukkoliikenneinsinööri Maarit Kaartokallio.

Uusi järjestelmä mahdollistaa reaaliaikaisen ja ennustavan tiedon välittämisen matkustajille. Kun vanhoilla matkustamojen näytöillä kerrottiin seuraava pysäkki, tulee uusissa näytölle muun linjan numero, määränpää ja seuraavan pysäkin lisäksi kolme sitä seuraavaa ja arvioidut saapumisajat kaikille.

– Lisäksi näytölle on tarkoitus saada tärkeimmillä vaihtopysäkeillä myös jatkoyhteyksien arvioidut saapumisajat. Uusi järjestelmä avaa mahdollisuuksia erilaisen tiedon saamiseksi matkustajille, toteaa Kaartokallio.

– Järjestelmää kehitetään yhdessä tilaajan kanssa. Tarkoituksena on kehittää koko joukkoliikenteen matkaketjua, lisää Neonmedian toimitusjohtaja Jari Lähdemäki.

Neonmedia voitti kilpailutuksen, johon osallistui viisi tarjoajaa. Hankinnan hinta neljän vuoden aikana on noin 970 000 euroa. Hintaan kuuluvat 300 näyttöä, niiden tausta- ja ohjausjärjestelmät sekä datayhteydet asennuksineen ja ylläpitoineen. Sopimuskausi päättyy vuonna 2023, mutta sen jälkeen sitä voidaan jatkaa toistaiseksi voimassaolevana.

Tampereen seudun joukkoliikenteen maksamaa hintaa kompensoi merkittävästi se, että sopimuksen mukana siirtyy oikeus mainosten myyntiin mainosnäytölle. Lähdemäen mukaan bussimainonnan merkitys kasvaa nopeasti, kun joukkoliikenteen kulkutapaosuus kasvaa erityisesti suurilla kaupunkiseuduilla. Kymmenen suurimman kaupungin paikallisliikenteessä tehtiin vuonna 2017 lähes 480 miljoonaa matkaa.

– Tampereen merkitys kokonaisuudessa on todella suuri, sillä Tampereen seudun joukkoliikenteessä tehdään noin 40 miljoonaa matkaa vuodessa.

Neonmedia ja Tamperelainen ovat osa Mediatalo Keskisuomalaista. Uudet Tampereen seudun joukkoliikenteen näytöt lisäävät merkittävästi konsernin mainosvalikoimaa Tampereella. Lisäksi Mediatalo Keskisuomalaisella on vuoden 2020 alussa voimaantuleva radiolupa Pirkanmaalle.

Tampereen seudun joukkoliikenteellä on sopimuksen mukaan oikeus käyttää enintään 20 prosenttia näyttöjen kuukausittaisesta mainosajasta joukkoliikennetiedottamiseen ja kaupunkiseudun yleiseen tiedottamiseen ja makkinointiin.

Porvoolaisella Neonmedialla on liiketoimintaa 17 kaupungissa Suomessa. Paikallisen bussiliikenteen lisäksi Neonmedialla on matkustamonäyttöjä myös pikavuorobusseissa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Nysse uudistaa brändiään – "Ei ole kyse vain logon ja värien päivittämisessä"4.4.2019 11.09
Nyssen mobiilikertalipuista tuli hitti – Lippuja myyty yli 10 000: "Juuri ensimmäistä kertaa ostin"2.3.2019 12.00
Tampereella huutava pula nyssekuskeista – Liikennöitsijä hakee kevään aikana jopa 70 uutta kuljettajaa: "Isojen haasteiden edessä ollaan"28.2.2019 08.41

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat